Capella de Ministrers i Lluís Vich Vocalis estrenen obres inèdites de l’Edat Mitjana en un concert a La Nau de la Universitat

  • Fundació General UV
  • 4 de juny de 2021
 
Reliquiae. Capella de Ministrers i el cor Lluís Vich Vocalis, al claustre de La Nau. Foto: Eduardo Alapont.
Reliquiae. Capella de Ministrers i el cor Lluís Vich Vocalis, al claustre de La Nau. Foto: Eduardo Alapont.

‘Reliquiae. Música i Relíquies’ és el títol del concert que van oferir, el passat 3 de juny, Capella de Ministrers i el cor Lluís Vich Vocalis al claustre del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, en el qual va tindre lloc l’estrena absoluta d’obres recuperades de l’Edat Mitjana, entre els segles XIII i XV.

El concert, que es va celebrar en el marc del II Congrés Internacional del Patrimoni Musical de la Corona d’Aragó, presentà al públic el resultat de la recerca de Capella de Ministrers i l’estudiosa Mª Carmen Gómez Muntané sobre la relació entre la música i les relíquies que van viatjar de la Capella Reial de França a la Capella Reial d’Aragó durant dos segles (de 1237 a 1437).

En paraules de Carles Magraner, director de Capella de Ministrers, ‘Reliquiae’ és “l’estrena absoluta de música recuperada al voltant de les relíquies a les corones de França i Aragó, i a la Península Ibèrica. Les relíquies són objectes d’una importància capital en l’Edat Mitjana pel seu valor devocional, però també perquè suposaven un símbol contundent de poder polític”.

La figura més rellevant entorn de la recuperació de relíquies a la Península Ibèrica va ser la d’Alfons X el Savi, que va intervindre en la xarxa més important del segle XIII entre Constantinoble, França i la Península. Amb aquest tema va obrir el concert en una primera part dedicada al rei de Castella, qui es refereix a través de les ‘Cantigas de Santa Maria’ a la col·lecció de relíquies de la Catedral de Sevilla, així com a la camisa de la Mare de Déu de la Catedral francesa de Chartres o les relíquies de l’apòstol sant Jaume, protector del regne de Castella (‘Codex Calixtinus’). En aquest mateix context, la segona part va fer el camí contrari: de Castella cap a França, recuperant relíquies de la casa reial franca com la santa faç de Crist, a les quals al·ludeixen les proses ‘Nos ad laudes’ i ‘Salve decus seculi, speculum sanctorum’.

El disseny del programa de ‘Reliquiae’ es va produir, segons explicava Magraner, “en el context europeu de la baixa Edat Mitjana fins a arribar a la Seu valenciana, on custodiem relíquies que hem d’agrair a Alfons el Magnànim”.

En aquest sentit, el tercer capítol del concert se centrà en el protector de la Corona d’Aragó, sant Jordi, les relíquies del qual van ser cedides a la Catedral de València durant el regnat d’Alfons V (text ‘Gaude plebs Angelica’), així com la relíquia de la Verònica de la Mare de Déu. Finalment, l’estrena de Capella de Ministrers va cloure a ‘València’ amb músiques devocionals que fan referència a la Vera Creu, la Corona d’Espines i ‘Lo Sanct Calzer’, relíquies que només es mostraven al poble una vegada a l’any: el dilluns de Pasqua.

“Hem aconseguit recuperar músiques devocionals que podem tocar, cantar i mostrar al públic en un concert únic que ens ompli d’il·lusió. Per a nosaltres, recuperar la música de l’Edat Mitjana és tan emocionant com pot ser per a l’historiador de l’art trobar un caravaggio”, reflexionava Magraner.

I és que una de les tasques principals de Capella de Ministrers és la investigació musicològica en favor del patrimoni espanyol des de l’Edat Mitjana fins al segle XIX, els resultats de la qual es transformen en testimoniatge musical conjuminant rigor històric, sensibilitat musical i divulgació cultural. Precisament, és en aquesta labor de recerca en la qual està implicada la Universitat de València des de fa anys per tal de promoure tant l’estudi com la recuperació i la difusió del patrimoni musical.

Més informació: