Carlos Segura: 'El millor de l'estada al RCC Harvard és la satisfacció de mirar al futur pensant en els camins que s'obren'

  • Gabinet de la Rectora
  • 26 de novembre de 2018
 
Imagen de la noticia

Carlos Segura és professor associat del departament de Didàctica de la Matemàtica de la Facultat de Magisteri i ha formar part d'un grup de la Universitat de València que va estar el passat mes de juliol al Reial Col·legi Complutense (RCC) d'Harvard, gràcies a una de les beques per a estades curtes que ofereix RCC.

Com vas conèixer l'existència del Reial Col·legi Complutense at Harvard University?

El 20 de juny de 2016 vaig assistir, al costat de Rafael Crespo i Irene Ferrando a la xerrada "Perspectives en la formació del professorat de Matemàtiques", que van impartir els professors Jon Star i Heather Hill, dins el cicle de conferències fruit del conveni de la Universitat de València i el Reial Col·legi Complutense de la Harvard University. El mateix Rafael Crespo, que llavors era Vicerector d'Estudis de Postgrau, es va encarregar de presentar la conferència i va parlar del RCC Harvard. Aquesta va ser la primera vegada que vaig conèixer la seva existència i la implicació de la UV en el mateix. Posteriorment, en una xerrada privada amb Jon Star, Heather Hill, Rafael Crespo i Irene Ferrando, vaig conèixer més detalls sobre la institució, en particular la possibilitat de realitzar estades finançades.

Què et va portar a decidir-te a fer una estada al RCC Harvard?

En la primera trobada amb Jon Star i Heather Hill ja va sorgir la idea d'una possible col·laboració, però no es va concretar en res. Va ser després, al desembre de 2016, al Centre Internacional d'Estudis Matemàtics (CIEM), durant les jornades "Perspectives en la formació inicial del professor de matemàtiques", quan la col·laboració es va concretar. La professora de la Universidad Complutense de Madrid Núria Joglar, organitzadora de les jornades, portava diversos anys col·laborant amb Jon Star i havia estat d'estada al RCC Harvard en diverses ocasions. Núria Joglar va tenir la idea de crear, al costat de Jon Star, un grup d'estudi per treballar sobre anàlisi del rol de professor de Matemàtiques a Espanya, i la va transmetre a un grup de professors en aquestes jornades. Irene Ferrando i Rafael Crespo van estar en la reunió de gènesi del grup, que es va constituir amb professors d'universitats associades al RCC Harvard, amb la perspectiva de poder fer una estada de grup allà i aprendre en grup els mètodes de treball que donen feina Jon Star i Heather Hill en l'observació de vídeos de professors de Matemàtiques. Posteriorment, Irene Ferrando i Rafael Crespo em van parlar del grup i em van oferir la possibilitat de participar-hi. Em va semblar un projecte molt interessant, amb possible impacte en la formació i avaluació del professorat de Matemàtiques, i no vaig dubtar a formar part del grup. La idea de fer una estada al RCC Harvard també em va semblar molt atractiva, a nivell professional i personal.

Explica'ns breument la teva estada: quines feines Vas desenvolupar, contactes que has realitzat, aprenentatge, experiències vitals ...

L'estada va transcórrer de l'1 al 31 de juliol de 2018. Ens reunim els membres del Study Group, al qual hem anomenat SiMiS (Studying and improving Matemàtiques instruction in Spain), amb l'objectiu de desenvolupar i validar un instrument d'anàlisi de vídeos de professors de Matemàtiques de Secundària impartint classe. Durant els mesos anteriors havíem gravat aquests vídeos en centres educatius, estudiat els diferents marcs teòrics de coneixement i competència del professor de Matemàtiques, i elaborat un esborrany inicial d'instrument d'anàlisi. Al mes de juliol es tractava de reunir-nos tots i aprendre la metodologia que han desenvolupat a la Harvard Graduate School of Education per analitzar aquest tipus de vídeos, a través de cicles iteratius de visualització de fragments de vídeos de 10 minuts, discussió i revisió del esborrany inicial. Aquests múltiples cicles, repartits en petits grups, van permetre refinar l'instrument (concreció de subdimensions d'observació, ítems amb puntuació, etc.). Com a part d'aquest procés, durant tot el mes de juliol, teníem diàriament sessions de consens de tot el grup, en les que a través d'una anàlisi estadística es detectaven els ítems controvertits, es discutien els diferents punts de vista i s'afinava de nou l'instrument. Per a aquest tipus de sessions de validació, l'estada a Boston ens va permetre comptar amb experts externs al Study Group i al sistema educatiu espanyol; en particular, Heather Hill (Harvard), Barbara Brizuela (Tufts), Peter Hästö (Oulu University, Finlàndia), Rafael Ramírez (Universidad de Granada, d'estada postdoctoral a Tufts), i Sara Galán (professora de Secundària a Israel). Vam poder debatre similituds i diferències entre el professorat espanyol observat en els vídeos i el professorat nord-americà, finlandès i israelià.
Durant aquestes sessions l'aprenentatge ha estat intens, incorporant diferents sensibilitats teòriques, aprenent el protocol per a l'anàlisi de vídeos i reflexionant en grup sobre les diferents dimensions de l'ensenyament de les matemàtiques.
Finalment, però no menys important, aquest temps junts ha estret les relacions personals entre les persones que dia a dia - matí, menjars i vesprades de treball, però també sopars de germanor i celebracions - ens reuníem a les instal·lacions del RCC Harvard, el que ha contribuït a consolidar el grup.

Com valoraries la teva estada al RCC Harvard University?

L'experiència en el RCC Harvard ha estat molt satisfactòria, tant a nivell professional com personal. Professionalment, perquè, com deia, la reflexió sobre la pràctica docent derivada de l'anàlisi conjunta de vídeos ha enriquit els meus concepcions, coneixements i experiències. Personalment, perquè he compartit el temps amb un grup fantàstic de persones, he gaudit d'una ciutat com Boston i de l'ambient universitari i vida cultural del campus de Harvard.

Què ha estat el més positiu?

Tot el que s'ha après i la satisfacció de mirar al futur pensant en els camins que, a partir d'aquesta experiència, s'obren. En particular, en les repercussions que té en la formació inicial i contínua de professors de Matemàtiques de Secundària el treballar analitzant vídeos d'altres professors (o de si mateixos) amb l'instrument que hem desenvolupat.

Et vas trobar amb alguna dificultat durant el temps que vas estar allà?

No recorde cap dificultat en especial, potser trobar residència per a un mes em va portar una mica de temps, perquè l'oferta és cara, però hi ha força opcions. A més, el comptar amb el suport de Jon Star, que va ser molt atent durant tota la nostra estada, ha estat de gran ajuda. Estic molt agraït per la seva amabilitat.

Repetiries l'experiència?

Sense dubtar-ho.

Què li diries a altres companys que estiguin plantejant-se la possibilitat d'anar al RCC Harvard University?

Que si tenen l'oportunitat, no la desaprofitin. I que justifiquin bé el seu projecte, pel que és essencial que busquin contactes a Harvard University i afinitats en la seva línia d'investigació.

Què ha aportat la teva estada al RCC Harvard University com diferencial en el vostre projecte?

Treballar en equip de forma intensiva amb Jon Star, el co-chair del grup d'estudi que hem format. Poder conformar i fer efectiva una dinàmica de treball, de múltiples cicles iteratius visió-discussió-refinament de subdimensions i ítems de l'instrument. També comptar amb l'assessorament extern de Heather Hill, experta en aquest tipus d'eines (el seu MQI, Mathematical Quality of Instruction és un dels que han inspirat el nostre instrument d'anàlisi).


L'experiència que has viscut a Harvard, ¿en quina mesura creus que està influint per millorar la teva àmbit de treball i, per extensió, el de tota la UV?

A la Facultat de Magisteri, en el Departament de Didàctica de la Matemàtica treball com a professor associat, té una influència notable ja que l'anàlisi de l'acompliment del docent en classes de Matemàtiques es pot aplicar com a eina per a la formació inicial, tant en el grau com en els màsters de professorat i d'investigació en didàctiques específiques. Aquesta eina fa reflexionar sobre els diferents aspectes que intervenen en la pràctica docent. Però la influència no es limita a la formació de futurs professors: l'ús d'aquest tipus d'instruments d'anàlisi permet desenvolupar una línia d'investigació dins del departament, en la qual identificar perfils de professor de Matemàtiques, vincular amb resultats dels alumnes i amb pràctiques com la flexibilitat matemàtica.