La Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft promou unes jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà

  • Gabinet de Premsa
  • 27 de juny de 2019
 
Ricard Martínez.
Ricard Martínez.

La Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft de la Universitat de València promou unes jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà, que se celebren a la Universidad de Santiago de Compostela (USC) els dies 27 i 28 de juny.

Les jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà reflexionaran en la Universitat de Santiago sobre com ha de transformar-se la formació universitària en un moment en què la Intel·ligència Artificial (IA) està cada dia més present, fins al punt que fins i tot hi ha qui la defineix com la “electricitat del segle XXI’. Així, la trobada porta per lema ‘La transformació de l'educació per i per a la IA', i la seua celebració en la USC dóna relleu a les anteriors edicions en les universitats de València i Granada.

Aquesta activitat naix de l’experiència de més de 200 experts de diferents àrees de la investigació i la docència universitària, que han vingut debatent sobre els reptes que planteja la IA als quals haurien de fer front les polítiques públiques en aquesta matèria. Aquesta és una iniciativa emmarcada en les activitats de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft de la Universitat de València l'organització de la qual escomet la USC amb la col·laboració del seu Centre singular d'Investigació en Tecnologies Intel·ligents (CiTIUS) i de la Xarxa Empresa i Administració.

Existeix una coincidència general entre especialistes a l'hora de considerar l'impacte de la IA sobre el futur de els/as professionals universitaris i sobre el mercat de treball, tant en termes d'oportunitats i nínxols d'ocupació com en termes d'exclusió. En aquest sentit, el director de la Càtedra Microsoft, Ricard Martínez, considera que “la universitat espanyola s'enfronta al repte de ser un dels motors en el lideratge de la investigació i l'educació en matèria d’IA. Això exigeix abordar un disseny educatiu orientat a les competències digitals”. Una anàlisi preliminar realitzada pels grups de treball que han preparat els documents per al debat “evidencia la necessitat d'una revisió significativa de la formació del professorat en les etapes preuniversitàries, tant en la seua formació contínua com en la seua formació universitària inicial”.

Aprofundint en la pertinència de les jornades, el director del CiTIUS, el professor Senén Barro, afig que “les tecnologies intel·ligents, com l'aprenentatge automàtic, el big data o la Internet de les coses, estan canviant ràpidament el tipus d'habilitats que requereixen els professionals i afectant cada vegada de manera més intensa a l'ocupació”. En aquest sentit, la Unesco incideix en la necessitat de “revisar els programes acadèmics per a incorporar les habilitats digitals i les trucades soft skills”. “Les màquines seran cada vegada més intel·ligents i ja estan demostrant més competència que les persones en moltes tasques en les quals paradoxalment insistim en l'educació. Hem d'ensenyar als nostres joves allò que més ens diferencia de les màquines, com la creativitat o el pensament crític, o acabaran fent el treball per al qual usar una màquina encara isca més car”, destaca Senén Barro.

En la trobada, que se celebra a Compostela aquest dijous 27 i el divendres 28, està prevista la participació d'un centenar de personal expert de més de vint universitats espanyoles, representants de la Conferència de Rectors, així com de l'administració tant autonòmica com estatal i dels sectors empresarials i professionals.

Programa

La primera sessió d'aquesta trobada se celebra a l'Hotel AC Palacio del Carmen el dijous 27 i arranca amb les intervencions de benvinguda del professor Senén Barro, de Gabriel López (Microsoft) i del professor Ricard Martínez. A continuació, tindrà lloc un primer col·loqui al voltant de l'estratègia nacional d’IA i sobre el grau de desenvolupament de la I+D+i en aquest àmbit, de la mà de l'assessor en Ciència i Universitats del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, Manuel González, i del professor de la Universitat de Granada Francisco Herrera, respectivament.

El divendres 28, el rector de la USC, Antonio López, presidirà a les 9:10 hores en el Saló de Graus de la Facultat de Dret la sessió inaugural de les jornades. Al costat d'ell està prevista la intervenció de la conselleira d'Educació, Universitat i FP, Carmen Pomar; del subdirector de Ciència, Innovació i Universitats, Pablo Martín; de Ricard Martínez; i de Gabriel López. Immediatament es desenvoluparan les diferents sessions previstes i agrupats entorn de tres blocs temàtics: la formació en IA dels professionals STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i del professorat, així com dels futurs professionals del dret i de l'economia i l'empresa.

“No són tots els àmbits de la formació universitària en els quals convé incidir, però potser sí aquells pels quals hem de començar, i immediatament”, afirma Ricard Martínez, director de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft-Universitat de València, en les activitats de la qual s'emmarquen les jornades.