La ciència i la tecnologia alcen el vol a l’ETSE de la mà d’estudiantat de secundària

  • 24 de maig de 2017
 

SERGIO PEDREGOSA. Fotos: Miguel Lorenzo. José, David i Adrián són tres estudiants de primer de batxillerat de l’IES El Grau, ubicat al barri del Cabanyal. Han fabricat dos drons, i se senten especialment orgullosos de la funció que un d’ells té de fotografiar las façanes de les vivendes de la zona on resideixen. “Té una funció turística, perquè els exteriors de moltes de les cases del Cabanyal són propis d’un estil arquitectònic modernista genuí, dissenyat per a pescadors i no per a burgesos”, comenten els adolescents.

Aquest projecte s’emmarca en la III Fira Aèria celebrada divendres passat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) de la Universitat de València. En aquest encontre seixanta-un instituts d’educació secundària –de més de quaranta municipis valencians– presentaren els drons fabricats pel seu alumnat, dissenyats amb funcions específiques sota criteris socials i mediambientals. L’objectiu de la trobada és aportar solucions a alguns problemes de les localitats valencianes, com ara el manteniment del patrimoni històric, l’assistència mèdica i farmacèutica o el control de plagues, entre altres.

En un estand amb multitud d’alumnes, el corresponent a l’IES María Carbonell (Benetússer), s’exposen dues aeronaus: una està dissenyada per a controlar la plaga del mosquit tigre al poble; l’altra té la funció de controlar la sonometria al municipi. De l’Olleria arriba un grup d’estudiants de l’IES El Vermellar que mostra dos drons que tenen tant finalitats turístiques (captar imatges de la localitat des de les altures) com sanitàries (traslladar una farmaciola provisional en cas d’accidents en carretera fins l’arribada de l’ambulància).

Quasi la totalitat de l’estudiantat de la III Fira Aèria destaca el mateix problema a què s’han enfrontat en la construcció de les aeronaus: el seu pes. Alumnes de Benetússer narren com, en les primeres proves, el dron se n’anava de costat, una dificultat similar van tindre a l’IES El Grau. Al seu torn, el principal escull d’El Vermellar va ser la falta de temps. “No tinguérem quasi temps per a testar-ho i se li saltaven les hèlixs”, assenyalen.

Els tres instituts d’educació secundària de Sagunt també participaren en la trobada. Segons el regidor d’Educació, José Manuel Tarazona, l’ajuntament de la capital del Camp de Morvedre ha invertit tres mil euros per a facilitar la formació i l’aprenentatge de l’alumnat, potenciar l’ús de les noves tecnologies i elaborar projectes que després es puguen aprofitar a la ciutat.

Així, el dron de l’IES Clot del Moro té l’objectiu de realitzar visionats de diversos edificis històrics de Sagunt i controlar el patrimoni industrial i cultural del municipi; i el de l’IES María Moliner s’adreça al sector turístic en l’àrea de socorrisme, a les platges de Sagunt. Per la seua banda l’IES Eduardo Merello treballa, junt amb Acció Ecologista Agró, en un programa mediambiental de control i millora de les aus als parcs dels dos nuclis urbans saguntins mitjançant la instal·lació de nius i el seu continu seguiment amb drons.

Darrere del treball de tots aquests alumnes, motiu de lloances entre els assistents, hi ha un esforç incansable dels professors, que han promogut la participació dels seus centres. És el cas de Cristina, que imparteix l’assignatura de Tecnologia a l’IES María Carbonell de Benetússer, qui valora positivament l’experiència per la implicació dels estudiants. “Els ha agradat molt, han treballat, han posat moltíssimes hores i han aprés”, resumeix la docent.

L’esdeveniment estava organitzat per El Caleidoscopio, una start-up que té la seu a la Universitat Miguel Hernández d’Elx i que, segons el seu director, Ricardo Domínguez, “desenvolupa productes que abracen els àmbits socials, culturals i cientificotecnològics”. En fer la fira possible també han col·laborat la Universitat de València, a través de la Càtedra de Divulgació de la Ciència, així com el Cefire de Torrent i l’Ajuntament de València. La directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València, Paula Marzal, va agrair la participació i l’esforç del professorat i l’alumnat en la Fira Aèria.

L’educació és una de les tres línies, junt amb la comunicació social i la participació ciutadana, que segueixen els projectes desenvolupats des d’El Caleidoscopio. Va ser precisament aquesta motivació educativa la que els va portar a impulsar la iniciativa de la Fira Aèria, tal com explica Ricardo Domínguez: “Considerem apropiat fomentar un ús constructiu de les tecnologies des d’edats primerenques perquè els xiquets aprenguen que no sols poden ser consumidors, sinó que també tenen una responsabilitat social”, destaca.

Una opinió amb la qual coincideix Jordi Peris, regidor d’Innovació a l’Ajuntament de València. “El desenvolupament d’una actitud científica s’ha d’educar des de ben joves. Activitats com aquesta ajuden a estimular esta mena d’actituds i aptituds, especialment en un context en el qual adquireixen rellevància en detriment dels coneixements que són fàcilment accessibles”, apunta Peris.

En la fira també s’ha implicat el mateix estudiantat de l’ETSE, alguns com a voluntaris. Alexei estudia l’últim curs d’Enginyeria Electrònica de Telecomunicació i es mostra satisfet de veure tal afluència d’instituts i projectes. “Aquestes iniciatives serveixen per a perdre la por a la ciència, per aprendre’n”. Per un dia, l’Escola d’Enginyeria s’ha convertit en un espai de trobada entre persones que han decidit dedicar la seua vida a la ciència i joves que encara no han eixit de l’institut però que, qui sap, podrien seguir els seus passos algun dia.

Imatges:
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies