La clientela d’Airbnb decideix la contractació segons un preu no monetari i l’experiència passada

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 26 de febrer de 2021
 
Inés Küster i Juan J. Pascual, investigadora i investigador del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València.
Inés Küster i Juan J. Pascual, investigadora i investigador del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València.

Inés Küster i Juan J. Pascual, investigadora i investigador del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, destaquen que el preu no monetari i l’experiència són les variables que més influeixen en la decisió de compra dels usuaris d’Airbnb. A més, en un article publicat a la revista Management Letters / Cuadernos de Gestión, recomanen als amfitrions que se centren a generar experiències agradables més que a maximitzar el valor de la seua oferta.

La contractació de serveis d’allotjament P2P, aquella contractació d’ordinador a ordinador, és a dir, sense intermediaris ha tingut un creixement exponencial a partir del 2011. Un exemple és Airbnb. La ciutat de València, un pol turístic espanyol, es va sumar a aquesta tendència fa uns anys i s’han incrementat les investigacions acadèmiques que busquen comprendre quines són les motivacions no monetàries dels seus usuaris per descartar un hotel i triar una casa o un pis complet d’un particular.

“Els viatgers volen reduir els costos no monetaris o subjectius, no els monetaris, vinculats al consum d’una alternativa d’allotjament com Airbnb”, explica la professora Küstler. “A més, sabem que fer servir un servei P2P comporta riscos financers, de serveis i de temps, i, malgrat tot, els clients els segueixen preferint. La raó és que aquests usuaris defineixen el preu que volen pagar segons el valor emocional, el valor social, i després la relació entre preu i cost, i rendiment i qualitat”, conclou l’experta. “Una possible resposta a per què prefereixen Airbnb és que el preu no monetari o comportamental és més rellevant en la definició de la valor assignat a l’hora de decidir un allotjament”, conclou la investigadora.

En l’article, “Non-monetary price perceived in e-peer-to peer accommodation. Airbnb guests perspective”, van usar una tècnica essencialment quantitativa, una novetat ja que aquests estudis es duen a terme majoritàriament des d’una perspectiva qualitativa. Inés Küster i Juan P. Pascual van utilitzar un qüestionari tancat amb 136 hostes d’Airbnb que residien a València.

“Trobem evidència que mostra que l’experiència passada, el risc financer i el risc de temps influeixen en el preu no monetari percebut i en les intencions dels hostes de contractar novament el servei”, explica la professora Küster.

Juntament amb això, els investigadors han descobert que l’experiència passada té un efecte indirecte positiu sobre el preu no monetari. En altres paraules, consisteix en “que l’experiència prèvia dels hostes amb Airbnb incideix en el fet que se li done més importància en aspectes relacionats amb el preu no monetari, és a dir, en qüestions més enllà del preu monetari que es paga per aquest servei”, indica la catedràtica.

Aquest tipus de preu és una de les variables més fortes que afecta el procés de decisió dels hostes d’Airbnb, especialment quan els consumidors adquireixen productes de viatge considerats d’alt risc, com passa en l’ús d’aquesta plataforma.

A més, els beneficis percebuts per l’ús de serveis d’allotjament per a turisme, com la conveniència, hedonisme, facilitat de la reserva i selecció de serveis, no mostren una relació significativa amb el preu no monetari percebut. “Més encara, no es pot considerar que aquests factors afecten aquest component de valor relatiu a l’ús d’aquests serveis en ambients d’experiències en línia entre consumidors o eC2C”, explica Inés Küster.

És per això que una de les recomanacions de Küster i Pascual als amfitrions d’Airbnb és que no se centren a maximitzar el seu valor “ja que no tenen una relació directa amb la intenció de reservar habitacions en entorns eC2C”. I afegeixen que seria interessant centrar-se a generar experiències agradables perquè augmenten tant el valor percebut com la intenció de compra: “Els riscos percebuts disminuiran i les percepcions de preus no monetaris, que afecten significativament la intenció de reserva, augmentaran”, conclouen.

 

Article:

Küster, Inés i Pascual, Juan J. (2021). “Non-monetary price perceived in e-peer-to peer accommodation. Airbnb guests perspective”. Management Letters / Cuadernos de Gestión 21/1 103-113. DOI: 10.5295/cdg.201290ik

Enllaç: https://addi.ehu.es/handle/10810/49762