Un congrés internacional analitza el patrimoni musical de la Corona d’Aragó

  • Unitat de Suport als Instituts Tarongers
  • 18 de març de 2019
 
Fragment del cartell del congrés

“El patrimoni musical de la Corona d’Aragó. Estat de la recerca, transferència del coneixement i reptes en el segle XXI” és el títol del congrés internacional que tindrà lloc a l’aula magna de la Nau, la seu històrica de la Universitat de València, entre els dies 21 i 23 de març.

La Corona d’Aragó ha sigut tradicionalment estudiada com a entitat política i cultural. No obstant això, segons asseguren els organitzadors de la trobada, l’exploració de les connexions i divergències en el camp específicament musical entre els diversos territoris que la conformaven és un treball pendent en un estudi global actualitzat. Es pot parlar d’un patrimoni musical amb entitat pròpia dins d’aquest àmbit geogràfic?, es pregunten els investigadors. I si és així, quines van ser les seues característiques i com van evolucionar amb el temps? Quina visió es té en l’actualitat?

Enguany es commemora el 600 aniversari de la creació de la Generalitat Valenciana com a institució permanent del Regne de València pel rei Alfons el Magnànim en 1418. Aquesta instauració es produïa només un quart de segle abans de la màxima expansió territorial de la Corona, amb la conquesta del regne de Nàpols (1442). Els organitzadors del congrés consideren que aquesta una bona ocasió per a fer balanç sobre els avanços en el coneixement i reflexionar sobre els nous reptes que planteja la investigació sobre la cultura musical en el marc comú de la Corona d’Aragó a través d’un viatge pel temps entre el naixement d’aquesta institució històrica i la supressió en 1707, juntament amb la personalitat jurídica del regne de València i de la mateixa Corona.

A més de la investigació, explica la professora Rosa Isusi-Fagoaga, codirectora de la trobada, “des de l’educació superior s’ha d’atendre altres funcions de la universitat com són la transferència del coneixement, la docència i difusió social d’aquest. Per això, aquest congrés inclou sessions que connecten els aspectes anteriors amb la innovació, imprescindible perquè el món acadèmic s’adapte als canvis en la societat actual i done resposta als nous reptes que es generen”.

El congrés internacional sobre el patrimoni musical de la Corona d’Aragó, segons l’altre codirector de la trobada, Francesc Villanueva, tracta d’avançar en la reducció d’aquests espais buits a través de quatre s sessions científiques de ponències i comunicacions així com tres taules redones. Posteriorment, els resultats del congrés es publicaran en una monografia sobre l’estat actual de la investigació sobre el patrimoni musical de la Corona d’Aragó així com les noves perspectives, innovacions i reptes en la societat del segle XXI. La trobada, que ha sigut organitzat per Associació Cultural COMES i la Fundació Cultural CdM, compta amb la col·laboració de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, entre altres entitats.

Més informació: