La crisi del coronavirus evidencia la necessitat de polítiques públiques des de la perspectiva de la cura

  • Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives
  • 3 de juny de 2020
 

La professora de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, Toya Vázquez analitza qui i de quina manera està cuidant en aquesta crisi per valorar si s’acompleix en la igualtat de gènere

La professora contractada doctora del departament de Teoria de l’Educació i cap d’iniciatives en matèria de sostenibilitat curricular, Toya Vázquez, analitza a una de les seus línies d’investigació l’ètica de la cura així com la igualtat de gènere i la prevenció de la violència de gènere en matèria d’educació, en un vídeo de la Unitat d'Igualtat.

La vulnerabilitat és un dels conceptes clau per la professora Vázquez. La vulnerabilitat dels nostres cossos, institucions, model econòmic i de la violència en les llars connecta amb la pregunta de qui i en quines condicions està cuidant. Segons Toya Vázquez “davant la vulnerabilitat estem responent de vàries maneres, amb responsabilitat, ira, irresponsabilitat, desbordades, amb culpa...”. I el que aquesta crisi ens hauria de permetre, en paraules de la professora Vázquez és, parar-nos a pensar com volem cuidar-nos, com volem cuidar i sobretot ser conscients de la manera en la qual volem tornar a la nova normalitat assumint que som eco i interdependents.

La professora de la Facultat de Filosofi i Ciències de l'Educació fa referència a l’autora Joan Tronto, politòloga feminista que ha escrit molt sobre l’ètica de la cura i que apunta en els seus estudis que cuidar no és un rol exclusiu de les dones, adverteix que la manera amb la qual sol·lucionem les cures, ens dóna una idea de quina democràcia estem disposades a assumir.

Aquesta crisi ens ensenya quines són les necessitats reals de les persones, ens està ensenyant a humanitzar les relacions i la necessitat d’aplicar polítiques públiques des de la perspectiva de la cura.

Toya Vázquez, cap d’iniciatives en matèria de sostenibilitat curricular llança vàries preguntes a la comunitat educativa: Què volem que aprenguen les noves generacions? Per a què investigadir? Cap on orientem la transferència de coneixement? En quina universitat volem treballar?

Per la professora Vázquez, “l’ètica de la cura posa en manifest la necessitat d’aprendre a aprendre com gestionar la incertesa, com resoldre problemes, com busquem col·laborativament estratègies per poder viure i treballar”.

Entre les seues publicacions relatives a l’ètica de la cura destauen: (2010) ”La perspectiva de la ética del cuidado: Una forma diferente de hacer educación” Educacion XX1; (2010) i (2012) “Educación para el cuidado. Hacia una nueva pedagogía” ed. Brief;