Les empreses valencianes volen economistes i enginyers amb coneixements d’anglés, segons un estudi de l’OPAL

  • Fundació General UV
  • 30 de novembre de 2017
 
Fòrum d'Ocupació de la Universitat de València el 2017.
Fòrum d'Ocupació de la Universitat de València el 2017.

El sector privat valencià demanda economistes i enginyers amb amplis coneixements d’anglés. Aquesta és la dada principal que es desprén de l’estudi publicat per l’Observatori d’Ofertes d’Ocupació de l’OPAL de la Universitat de València (ObservEm) sobre els llocs oferits en 2015 i en 2016 en la seua borsa de treball.

L’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL) ha posat en marxa ObservEm, un observatori d’ocupació dedicat a l’anàlisi anual de les ofertes d’ocupació gestionades per OPAL, a partir de les seues característiques i requisits. Es tracta d’un estudi que ofereix indicadors sobre la demanda de les titulacions impartides per la Universitat de València i de la seua evolució al llarg del temps.

“Una eina molt útil per a conéixer la demanda de titulats universitaris per part del sector empresarial, a més de les enquestes a ocupadors, és l’anàlisi de les ofertes d’ocupació publicades en la borsa de treball de l’OPAL. En aquest sentit, s’obté un panorama de l’oferta real d’ocupació que complementa i enriqueix la informació aportada per les enquestes a ocupadors sobre les previsions de contractació d’universitaris”, expliquen des de l’Àrea d’Estudis de l’OPAL.

L’informe parteix de dues dades bàsiques: les ofertes de treball gestionades per OPAL i els llocs de treball que van implicar aquestes ofertes en els anys 2015 i 2016. Així, en el primer any analitzat van ser 545 les ofertes i 1.177 els llocs oferits; mentre que en el segon les ofertes van augmentar a 600 i els llocs de treball a 1.426. La tendència, de moment, és de clar creixement.

Els llocs oferits durant aquests dos anys es caracteritzen per concentrar-se en la província de València (50%), ser de jornada completa (que s’incrementa del 81,3% en 2015 al 86,7% en 2016) i de durada determinada (que descendeixen del 82,2% en 2015 al 74,3% en 2016 i, per tant, augmenta la contractació indefinida), i situar-se en la seua pràctica totalitat en el sector privat (més del 98%).

Quant als requisits que exigeixen les empreses als candidats, sobreix el baix percentatge de llocs relacionats amb tasques de recerca (menys del 2%) o destinats específicament a persones amb diversitat funcional (menys de l’1%). Els coneixements d’anglés són un requisit indispensable per a més del 50% dels llocs oferits, demanda que va en augment: en 2015 el requisit es va presentar en el 55,4% dels casos i en 2016 en el 60,9%. No obstant açò, l’experiència professional s’exigeix en un percentatge prou menor (al voltant del 30%), encara que la tendència també és de creixement: del 25,3% en 2015 al 38,5% en 2016. Finalment, posseir una titulació específica és un requisit en un alt percentatge dels llocs oferits, si bé disminueix del 75,7% al 63,7% d’un any a un altre.

Respecte al tipus de contracte, l’informe evidencia un augment en el percentatge de llocs amb contracte indefinit que requereixen una titulació específica passant del 21,4% en 2015 al 36,5% en 2016.

Les titulacions més demandades
D’altra banda, l’estudi realitzat per OPAL posa de manifest un comportament similar de les empreses, durant els dos anys analitzats, quant a la demanda del requisit de tindre una titulació concreta. 

En 2016 les titulacions més demandades pertanyien a les àrees d’economia i enginyeria amb la Llicenciatura/Grau en ADE en primer lloc (37,9% dels llocs oferits), seguida de l’Enginyeria/Grau en Telemàtica (35,4%), Enginyeria/Grau en Informàtica (35,1%), Grau en Negocis Internacionals (33,6%), Grau en Enginyeria Multimèdia (32,7%), Enginyeria/Grau en Electrònica de Telecomunicació (31,5%), Doble Grau Turisme-ADE (24,4%), Doble Grau ADE-Dret (24,3%), Llicenciatura/Grau en Economia (23,2%), Enginyeria/Grau en Electrònica Industrial (22,9%) i Grau en Finances i Comptabilitat (21,5%).

Així doncs, ObservEm es configura com a una eina útil especialment per a gestors acadèmics, orientadors, estudiants i titulats universitaris, ja que permet conéixer el volum de llocs oferits per titulacions en un període de temps determinat, les seues característiques i les tendències de la demanda dels ocupadors.

Més informació: