L’estudiantat valencià de Batxillerat i Cicles Formatius s’apropa a l’Enginyeria, la Tecnologia i la Ciència de Dades en l’ETSE

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 18 de gener de 2019
 
Pràctiques en els laboratoris de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València.
Pràctiques en els laboratoris de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València.

“He vist que el Grau de Ciència de Dades té moltes aplicacions que no imaginava, com la salut, l’esport o el turisme”, o “en el taller d’olis essencials he conegut diversos mètodes, com el de destil·lació per arrossegament de vapor”. És el testimoni d’un parell d’estudiants que aquesta setmana han visitat l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV) en el marc dels tallers que el centre organitza per a estudiantat de Batxillerat i Cicles Formatius. Enguany hi han participat 1.232 alumnes de la província de València i de la Marina Alta.

“Es tracta d’una activitat que venim realitzant des de 2011 amb una molt bona acceptació per part dels centres de secundària. L’objectiu és realitzar un treball coordinat amb el professorat d’ensenyament secundari i unir esforços per a la qualitat docent en els camps de la Informàtica, la Tecnologia, la Física, la Química i les Matemàtiques i motivar l’estudiantat cap al treball experimental, l’Enginyeria i la Ciència de Dades”, ha destacat Paula Marzal, directora de l’ETSE-UV.

“La robòtica podria ser un tema a desenvolupar en classe per l’alumnat. Realment, el futur és la tecnologia i la robòtica”, ha destacat un estudiant de l’IES Jaume II el Just de Tavernes de la Valldigna, qui remarca que el professor “ens ha mostrat tots els coneixements previs que s’ha de tindre abans de fer alguna realització de robòtica. S’ha de fer molta feina i tindre molts coneixements”. José Carlos, alumne de l’IES Laurona de Llíria, participant en el taller d’olis essencials, ha manifestat que s’ha tracta d’una pràctica “interessant i enriquidora, i això ha fet que realment ens hàgem interessat i d’alguna forma ens ha acostat un poc més a l’Enginyeriaa Química”. Miguel, també de Llíria, destaca respecte al taller d’elaboració de gel que l’activitat li ha mostrat propietats de la viscositat, i com s’aconsegueix.

Al llarg d’aquesta setmana, l’alumnat visitant ha compartit una jornada amb el professorat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria realitzant una activitat pràctica en els laboratoris del centre. “L’experiència és molt gratificant per a nosaltres. Enguany hem rebut més de 4.000 peticions, i esperem poder anar atenent-les totes en les pròximes edicions”, ha destacat Marzal.

Els tallers s’han desenvolupat del 14 al 18 de gener i la demanda ha triplicat l’oferta de places disponibles. Així, s’ha pogut participar en tallers d’informàtica i multimèdia, d’electrònica industrial i de telecomunicacions, i de tecnologia química i processos industrials i de ciència de dades. En els camps d’informàtica i multimèdia, els tallers han sigut de gestió de portals web, de desenvolupament de videojocs, de realitat augmentada així com d’introducció a la programació de dispositius mòbils amb app inventor.

Pel que fa als tallers d’electrònica industrial i de telecomunicacions, els i les estudiants han pogut practicar la robòtica amb Lego Mindstorms, la generació d’efectes d’àudio digital en temps real, la instrumentació i mesura amb diversos sensors, la telefonia i veu IP, o han conegut els fonaments de les energies renovables. En els tallers de tecnologia química i processos industrials, l’estudiantat ha fabricat un gel de bany o ha treballat les operacions de separació de la indústria i ha obtingut olis essencials. Al camp de la ciència de dades, amb les activitats dades, intel·ligència, salut, indústria, negoci... un còctel guanyador i STATR WARS i I'Imperi de les dades, els i les estudiants l’estudiantat han conegut com es desxifra i s'aprofita la informació darrere d'aquestes dades.

Pel que fa al professorat acompanyant que ha assistit als cursos elaborats en l’ETSE, Elena Martínez, docent d’Informàtica de l’IES Comarcal de Burjassot, destaca que l’alumnat ha tingut ocasió de visitar i conéixer conèixer l’ETSE-UV i les distintes titulacions del centre, i fer els talleres de Gestió de Portals Web i de Realitat Augmentada. “Els nostres alumnates han desenvolupat activitats educatives que han incentivat la seua vocació informàtica i tecnològica. També han tingut l’oportunitat d’establir un primer contacte amb alumnes i professors de la Universitat”, ha remarcat.

Josep, professor de l’IES Laurona de Llíria, opina que el factor més important és “vindre i que l’estudiantat conega l’ambient. Que toquen la Universitat, que és el que els ve a continuació, i que vegen tota la disponibilitat de material que hi ha ací”, ha dit. Un docent de l’IES Jaume II El Just de Tavernes de la Valldigna que ja havia participat en l’activitat fa dos anys ha insistit que aquest tipus de tallers “són molt interessants per a aquest alumnat, perquè està realment molt motivat. És el que els agrada i els tallers estan molt encarats al que volen fer. S’haurien de fer més activitats d’aquest tipus”.

Lucía Vera, professora de l’ETSE al taller de realitat augmentada, ha manifestat que impartir els tallers de secundària de l’ETSE “és sempre una experiència molt enriquidora, perquè descobrim les inquietuds d’aquestse dits alumnes, la seua vinculació amb la tecnologia i veiem com canvia la seua percepció sobre allò mostrat en el taller”.