Els gabinets de comunicació de les universitats espanyoles es reuneixen a la Universitat de València

  • Vicerectorat de Cultura i Societat
  • 9 de novembre de 2019
 
Cartell Jornades AUGAC.
Cartell Jornades AUGAC.

Entre el 6 i el 8 de novembre, l’Associació de Professionals de Gabinets de Comunicació de les Universitats Espanyoles, públiques i privades (AUGAC) es reuniren a la Universitat de València en les jornades formatives que realitzen cada any. El lema triat per a aquesta trenta-unena edició va ser ‘Nous escenaris per a la comunicació universitària, metamorfosi digital i revolució feminista’.

Durant dos dies, els professionals que desenvolupen la seua activitat en serveis o àrees de comunicació institucional i gabinets de premsa de les universitats i centres d’investigació abordaren, d’una banda, cap a on es dirigeix la comunicació davant el fenomen de la digitalització amb els límits i implicacions que comporta, i, de l’altra, analitzaren el paper de la comunicació universitària en la revolució feminista. Les conferències, taules redones i tallers es desenvoluparen a la Universitat de València, al Centre Cultural La Nau (dijous 6 de novembre) i al Taller d’Audiovisuals (divendres, 7 de novembre).

Metamorfosi digital i revolució feminista

La inauguració de les jornades va tenir lloc al Paranimf, el dijous 7 de novembre, a les 9.30 hores. Hi intervingueren Joaquín Aldás, vicerector d’Estratègia, Qualitat i Tecnologies de la Informació, Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Esport, i Pedro Ugarte, president de l’Associació de Professionals de Gabinets de Comunicació de les Universitats Espanyoles, públiques i privades (AUGAC).

A les 10 hores, la directora de la publicació ‘La Marea’, Magda Bandera, premiada amb el guardó Prensa Mujer 2017, va impartir un taller pràctic amb el títol ‘Comunicar amb perspectiva de gènere’. 

A continuació, a les 11.45 hores, Joan Enric Úbeda, director del Gabinet de la Rectora, de Màrqueting i de Comunicació Institucional, va presentar el primer panel de comunicacions, en el qual intervingueren Enrique Bigné, catedràtic de Màrqueting de la Universitat de València, amb la ponència ‘Màrqueting i realitat virtual, una investigació sense fronteres?’, Alicia García Ruiz, la professora de filosofia contemporània de la Universitat Carles III de Madrid, que va analitzar els perills del dadisme,  i el periodista de la Universitat de València Manuel Peris, que va parlar sobre ‘Periodisme, internet i drets humans’.

Per acabar el matí, a les 13.30 hores, se va celebrar la taula redona titulada ‘Informar amb perspectiva de gènere’, en què participaren Lidia del Canto, directora del diari Levante-EMV, i les periodistes Remei Castelló (Universitat de València) i Anna Gimeno, coautores del ‘Manual d’estil per a tractament de la violència masclista’.

D’altra banda, el dia 8 de novembre les jornades començaren a les 10 hores, al Taller d’Audiovisuals de la Universitat de València. Al llarg del matí es va realitzar un taller de producció de continguts universitaris transmèdia, que va ser impartit per John Ospina, professor a la Universitat de Guadalajara (Mèxic).

Després de la formació, a les 13.30 hores, Ana Jesús López Díaz, directora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat de la Corunya i presidenta d’AMIT-Gal, el node gallec de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues, va oferir la conferència de cloenda amb el títol ‘La perspectiva de gènere en la docència, la investigació i la divulgació’. 

La cloenda de les jornades, que va tenir lloc a les 14 hores, va estar presidida per Maria Vicenta Mestre, rectora de la Universitat de València. 

Sobre AUGAC

AUGAC és l’Associació de Professionals de Gabinets de Comunicació de les Universitats Espanyoles, públiques i privades, i Centres d’Investigació. Els orígens de l’associació es remunten a unes jornades sobre mitjans i comunicació, celebrades a la Universitat de les Illes Balears el 1985, any en què AUGAC es va fundar. Aquestes jornades han tingut continuïtat, cada any, en diferents reunions formatives.

AUGAC agrupa professionals que desenvolupen la seua activitat en serveis o àrees de comunicació institucional i gabinets de premsa de les universitats i centres d’investigació espanyols. La seua finalitat és projectar els temes universitaris, culturals i cientificotecnològics cap a la societat mitjançant la utilització de totes les disciplines i canals de comunicació existents. Un del seu objectius més importants és vetlar perquè l’exercici professional dels seus associats es realitze en condicions d’independència i objectivitat, ja que la seua missió és transmetre, amb transparència, les activitats universitàries a la societat de l’entorn.