L’homenatge als germans Iturbi de l’Orquestra de València captiva el públic en Serenates a La Nau

  • Fundació General UV
  • 26 de juny de 2021
 
Un moment del concert-homenatge als germans Iturbi de l'OV en Serenates. Fotos: Eduardo Alapont.
Un moment del concert-homenatge als germans Iturbi de l'OV en Serenates. Fotos: Eduardo Alapont.

Segona nit de concerts i l’èxit de les Serenates a La Nau continua endavant. El cent per cent de l’aforament permés ocupat per un gran públic que va ser captivat pels músics de l’Orquestra de València, els quals oferiren, acompanyats pels pianistes Carlos Apellániz i Óscar Oliver, una hora i un quart de màxim esplendor musical a les ordres de David Gómez. En definitiva, un merescut i excel·lent homenatge als germans Iturbi, Amparo i José, de la mà d’obres de Martín i Soler, i el principal exponent del classicisme, W.A. Mozart.

El segon dels espectacles programats en la 34a edició del festival més emblemàtic de les nits estiuenques al cor de la ciutat va tornar la presencialitat de l’Orquestra de València, després d’un any de pandèmia, a l’escenari de La Nau, per a interpretar un concert que també estava inclòs en el cicle que el Palau de la Música dedica a José Iturbi en el 125é aniversari del seu naixement.

Tot seguit de l’obertura de l’òpera Una cosa rara de Vicente Martín i Soler, s’hi afegiren a l’elenc musical de l’Orquestra els dos pianistes convidats, Apellániz i Oliver, per a endinsar-se en un intens programa centrat en l’obra de Mozart.

En primer lloc, tocaren el Concert per a dos pianos i orquestra núm. 10, una peça que van interpretar moltes vegades Amparo i José Iturbi a duo, i que realment va emocionar tant l’audiència, que manifestà la grandesa de la seua interpretació amb un càlid aplaudiment, com a la formació orquestral amb palmes silencioses des dels seus arcs... Així mateix reconeixien públic i músics la sorpresa que David Gómez havia preparat per a aquesta nit amb una clucada d’ull a un altre gran del teclat del segle XVIII, J.S. Bach, mestre de l’art del contrapunt, i un dels millors organistes i clavecinistes del barroc.

La meravellosa proposta clàssica de David Gómez va ser completada en una segona part per la Simfonia núm. 35 “Haffner” del geni salzburgués, el qual va citar en la seua òpera Don Giovanni el preludi del concert.

La fila zero
Les portes de la plaça del Patriarca i del carrer Universitat es van obrir puntuals al públic a les 21:30 hores. Per aquelles desfilaren prop de dos centenars de persones que accedien a la primera proposta professional de Serenates 2021, a càrrec de l’orquestra titular de la ciutat, l’Orquestra de València, la qual va trobar el màxim suport institucional amb la presència de la presidenta del Palau de la Música, la regidora Glòria Tello, a qui acompanyà un selecte grup d’intel·lectuals i artistes entre els quals es trobaven els membres del jurat dels prestigiosos Premis Iturbi, encapçalats pels pianistes Joaquín Achúcarro i Josu de Solaun.

La regidora Glòria Tello va valorar la ferma col·laboració institucional entre les diverses administracions, i va dir que, amb aquest concert, el Palau encetava “la recta final del cicle dissenyat entorn de la figura d’Iturbi”. Un espectacle que va reunir “música i arquitectura”, i amb un programa que va retre també “un sentit homenatge a la germana de José, Amparo, que més enllà del seu parentiu, ha passat a la història per ser una de les pianistes més destacades del seu temps”. En aquest sentit, recordà: “Amparo Iturbi sempre va ser present en la vida del seu germà, des de París a Nova York i amb els seus concerts, van recórrer junts mig món i van participar en moltes pel·lícules del Hollywood daurat”.

La representació institucional i artística de l’auditori valencià va ser rebuda per la vicerectora de Cultura i Esport de la Universitat de València, Ester Alba, que estigué present durant tota l’actuació de l’Orquestra juntament amb la directora del Servei de Cultura, Adela Cortijo, i el gerent de la Fundació General UV, Cristóbal Suria. Ester Alba va destacar “l’enorme satisfacció de tornar a comptar en la programació de Serenates amb l’Orquestra de València en el marc d’una col·laboració que es manté fructíferament en el temps; i enguany d’una manera especial, a més, celebrant ambdues institucions, Universitat de València i Palau de la Música, sengles efemèrides: els 25 anys de la fundació de l’Orquestra Filharmònica universitària i el 125 aniversari del naixement de José Iturbi”.

Una altra personalitat acadèmica tornava al claustre de la Universitat que va dirigir entre els anys 2002 i 2010, l’exrector Francisco Tomás, doctor en Ciències Químiques i acadèmic de nombre de la Reial Acadèmia de Medicina de la Comunitat Valenciana des del 2015.

No es perderen el primer concert estiuenc de l’Orquestra de València, que va triar les Serenates com a marc de referència en el seu homenatge als germans Iturbi, altres membres de la societat valenciana en representació d’entitats vinculades al festival en l’actualitat, com Miguel Torres, director de la Xarxa Comercial Alacant i Múrcia de Banc Sabadell, o per tradició, com Javier Clemente, de Clemente Pianos.

Al llarg de més de tres dècades, el festival Serenates, organitzat per la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura, ha tingut un èxit rotund i cada vegada més col·laboracions. En aquesta edició, hi participen l’Ajuntament de València, el Palau de la Música de València, la Diputació de València, la Fundació Banc Sabadell, la Fundació Bancaixa, l’Escola d’Art i Superior de Disseny (EASD) de València i el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València.

Els protagonistes de l’escenari
David Gómez Ramírez va ser guardonat el 2018 amb el BMI Prize, premi atorgat pel Bucharest Music Institute, en el Concurs Internacional de Direcció. Ha treballat amb totes les orquestres del Vietnam, i ha dirigit formacions com la JONDE, les filharmòniques de Philippines i Nizhni Nóvgorod, Orquesta Nacional de Cuba, Ljubljana Symphony Orchestra i Project Xiquitsi, entre altres. A Espanya ha dirigit la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla i l’Orquestra de València, de la qual va ser el director assistent i a la qual torna aquest mateix any 2021.

Carlos Apellániz és Medalla d’Or a l’Ecole Nationale de Musique Bayonne-côte Basque amb la pianista Françoise Doué. Perfecciona la seua formació musical al Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de París i a l’Escola Superior de Música Reina Sofía sota la tutela de Bashkirov i Eguizarova. Destaca la seua labor com a membre fundador del B3: Brouwer Trio, del LQ Liber Quartet i del Duo Apellániz.

Óscar Oliver ha oferit recitals a Praga, Neuchatel, Lausana, Sió, Innsbruck, Weimar, Aachen i Colònia, entre moltes altres ciutats. Ha actuat amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana dirigit per Lorin Maazel i Zubin Mehta. Actua amb l’Orquestra de València des del 2008. Com a repertorista ha treballat amb Rafael Frühbeck de Burgos, Nathalie Sutzmann, Matthias Goerne, Vadim Repin, Angelika Kirchschlager, Waltraud Meier, Michel Plasson, etcètera. És catedràtic de piano, coordinador artístic del Premi Iturbi i fundador del Festival Iturbi.

Més informació: