Hui divendres torna ‘Nits de Cinema’ al claustre de La Nau

  • 15 de juliol de 2016
 
Cartell cinema

La Nau serà el punt de trobada per a gaudir del millor cinema a l’aire lliure i gratuït, a les 22 hores. Del 15 al 28 de juliol, l’Aula de Cinema de la Universitat presenta ‘Nits de Cinema’, amb dos cicles que tenen la intenció de difondre el cinema en versió original entre la ciutadania i també ser una interessant alternativa d’oci. Aquesta activitat s’inclou en el marc ‘Estiu de cinema’, una proposta conjunta entre Generalitat, Diputació i Universitat de València.

Estranyes parelles

És un tòpic dir que els pols oposats s’atrauen, sobre aquesta premissa s’inspira el cicle ‘Estranyes parelles’, que començarà el pròxim divendres, dia 15 de juliol, amb ‘King Kong’, de Merian C. Cooper i Ernest B. Schoedsack (1933). Un film que segueix l’esquema de la relació entre la bella i la bèstia, un títol que tampoc falta en aquest cicle.

‘La bella y la bestia’ (dimarts 26 de juliol)  ha tingut innombrables versions i adaptacions, però potser la més lírica siga la que va portar al cinema el poeta, novel·lista, pintor i també director de cinema Jean Cocteau el 1946. En aquesta es torna a representar la història del noble la maledicció del qual l’ha convertit en una horrible criatura que, no obstant això, amaga els més bells sentiments cap a la seua estimada. 

Una altra parella, una mica menys estranya però igualment universal, és la formada pel Quixot i Sancho Panza. La immortal obra de Miguel de Cervantes ha tingut molts intents de translació al cinema, però molt pocs han sabut transmetre tota la profunditat d’aquest clàssic de la literatura. Una versió curiosa de ‘Don Quijote’ (dijous 21 de juliol) es va fer a la Unió Soviètica a mitjan dècada de 1950, en què s’afegeix al relat quixotesc tradicional la inevitable referència a la lluita de classes.

Si Cervantes va ser el principal escriptor espanyol del Segle d’Or, Luis García Berlanga podria ser el director més important del cinema espanyol al segle XX. Les seues pel·lícules estan entre les millors de la nostra història, i moltes no serien el que són sense l’aportació del guionista Rafael Azcona. En ‘Tamaño natural’ (dimarts 19 de juliol), Berlanga i Azcona imaginen una història en la qual un home que ho té tot troba la felicitat al costat d’una nina inflable. Una relació tan estranya com la que entaulen un jove de bona família i obsessionat per la mort i una vitalista anciana. Ells són ‘Harold y Maude’ (diumenge 24 de juliol), una peculiar parella separada per la seua edat, com també és el cas de ‘Mary and Max’ (diumenge 17 de juliol), una tendra història d’amistat per correu entre una xiqueta australiana i un madur novaiorquès amb problemes d’adaptació. I, finalment, la nostra última estranya parella serà la formada per un assassí a sou (Jean Reno) i una xiqueta (Natalie Portman) que busca venjança. Tots dos aprendran a entendre’s en ‘El professional’ (dijous 28 de juliol), un clàssic dels 90 signat pel controvertit Luc Besson.

El cicle ‘Estranyes parelles’ tindrà continuació en Filmoteca d’Estiu, en què també podran veure’s les pel·lícules més destacades de l’últim any.

Voluntat de ferro

El cicle ‘Voluntat de ferro’ que començarà el dissabte 16 de juliol amb ‘El rey de la comedia’, de Martin Scorsese i protagonitzada per Robert De Niro i Jerry Lewis. A través d’aquest cicle l’Aula de Cinema de la Universitat pretén fer un recorregut per pel·lícules protagonitzades per personatges marcats per la passió, la determinació i una irreductible necessitat de dur a terme les seues metes, encara que siga a costa de posar en perill la seua salut mental i fins i tot la seua vida. 

‘La pasión de Juana de Arco’ (dilluns 18 de juliol) és una de les obres mestres de Carl T. Dreyer, i el seu protagonista un clar exemple de fermesa en les creences davant la barbàrie i la ignorància. I si parlem de voluntats de ferro, és impossible no destacar la del capità Ahab, obsessionat a donar caça al monstre ‘Moby Dick’ (dimecres 20 de juliol), aquesta balena blanca que és metàfora del desconegut i de l’indòmit i que va donar la immortalitat a Herman Melville i la seua meravellosa novel·la.

En ‘La novia vestía de negro’ (divendres 22 de juliol), Julie Kohler té un pla, que passa per acabar amb tots els implicats en un succés luctuós ocorregut anys enrere. En aquesta pel·lícula François Truffaut dóna curs a la seua vena més ‘hitchcockiana’. 

I aquest recorregut acaba amb dues pel·lícules realitzades en els últims anys. D’una banda, ‘Nightcrawler ‘(dilluns 25 de juliol) denuncia l’espectacularització de les coses morboses, d’allò que en principi evitem mirar, però que inevitablement desitgem consumir. La manera de fer de la premsa groga portada a l’extrem per un Jake Gyllenhaal al·lucinat i al·lucinant és el costat fosc que la nostra societat no vol reconéixer. D’altra banda, ‘Man on Wire’ (dimecres 27 de juliol) ens acosta, des de la perspectiva del documental, a la hipnòtica figura de Philippe Petit, la gran obsessió del qual vital era sobrevolar el cel de Manhattan caminant sobre un cable d’uns centímetres a penes. Exemples de personatges amb diferents objectius, però que comparteixen una passió malaltissa per dur a terme les seues aspiracions i que ens fan recórrer amb ells un camí ple de tensió, alegries i també amargor.


Més informació www.uv.es/auladecinema