Irene Ferrando: 'L'experiència en el RCC at Harvard no només m'ha enriquit com a investigadora sinó també com a docent'.

  • Gabinet de la Rectora
  • 15 de novembre de 2018
 
Irene Ferrando

Irene Ferrando, professora del departament de Didàctica de la Matemàtica de la Facultat de Magisteri, va formar part d'un grup de la Universitat de València que va estar el passat mes de juliol al Reial Col·legi Complutense (RCC) d'Harvard gràcies a una de les beques per a estades curtes que ofereix RCC.

Com vas conèixer l'existència del Reial Col·legi Complutense at Harvard University?

La primera vegada que vaig escoltar parlar del RCC va ser durant la visita que el professor Jon Star va fer a la Facultat de Magisteri a l'any 2016. Un parell de setmanes després, vaig assistir a una xerrada impartida per Manuel Guillén en que va parlar dels finançaments per fer estades a Harvard.

Què et va portar a decidir-te a fer una estada al RCC Harvard?

Després d'un primer contacte durant la visita a la primavera de 2016, a finals d'aquell mateix any vaig coincidir de nou amb Jon Star a Castro Urdiales durant la celebració d'un seminari organitzat per la professora Núria Joglar de la Universidad Complutense dedicat a la formació del professorat. En aquest seminari es va gestar la formació d'un grup de treball amb l'objectiu d'iniciar una investigació sobre l'anàlisi de les actuacions dels professors de matemàtiques.

Diversos mesos després, al juny de 2017, alguns dels participants de la reunió de Castro Urdiales (entre els quals es trobaven Jon Star i Núria Joglar com a coordinadors del grup) ens juntarem a València i vam començar a enfocar l'objectiu de la recerca que iniciàvem: dissenyar una ferramenta d'anàlisi de l'actuació del professor a través d'enregistraments en vídeo. El tema de l'estudi em va semblar interessant i per això vaig seguir participant en el grup, a més, em va semblar que es tractava, des del punt de vista humà, d'un grup enriquidor, ja que cada un de nosaltres tenia perspectives diferents de la investigació en educació. Així, tant el tema d'estudi, com l'equip i, per descomptat, l'oportunitat de conèixer una universitat de prestigi, van ser les tres raons que em van fer decidir-me a fer l'estada.

Explica'ns breument la teua estada: quines feines vares desenvolupar, contactes que has realitzat, aprenentatge, experiències vitals ...

L'estada al RCC m'ha donat l'oportunitat de realitzar un treball de recerca en una àrea que no coneixia en profunditat (el disseny de ferramentes per a analitzar l'acció del professor) al costat d'un grup de professionals de perfils diversos. He après molt: eines metodològiques per dur a terme investigacions de tall quantitatiu, marcs teòrics sobre l'ús de representacions en l'ensenyament de les matemàtiques, treballs sobre el coneixement del professor, ferramentes (més o menys generals) per a l'anàlisi de l'acció del docent, entre d'altres.

També des del punt de vista professional, l'estada m'ha resultat útil per conèixer a investigadors (més enllà dels del propi grup) i també per participar en un seminari de formació de professors de la Boston University.

Des del punt de vista personal i familiar l'experiència ha estat particularment enriquidora ja que he tingut la sort de poder compartir l'estada amb el meu fill i, sens dubte, viure un mes en un país amb els Estats Units li ha fet aprendre molt.

Com valoraries la teua estada al RCC Harvard University?

Sens dubte ha estat una experiència absolutament gratificant pels motius prèviament comentats, no dubtaria a repetir-la si tingués ocasió de fer-ho.

Què ha estat el més positiu?

Treballar amb companys d'altres universitats espanyoles i, al mateix temps, comptar amb la col·laboració d'investigadors de reconegut prestigi de la Harvard University com Jon Star o Heather Hill.

Et vas trobar amb alguna dificultat durant el temps que vas estar allà?

La veritat és que, més enllà d'haver de suportar la calor sufocant de Boston al juliol (els valencians estem més que acostumats a això), va ser tot molt fàcil.

Repetiries l'experiència?

Sense cap dubte.

Què li diries a altres companys que estiguen plantejant-se la possibilitat d'anar al RCC Harvard University?

Que si tenen l'oportunitat de treballar amb algun investigador de Harvard, no dubten ni un moment en anar al RCC i que, si poden, intenten contactar amb altres companys d'àrees afins d'altres universitats afiliades al RCC per constituir un grup de treball que els permeta, entre tots, desenvolupar una línia d'investigació conjunta.

Què ha aportat la teua estada al RCC Harvard University com diferencial en el vostre projecte?

L'estada al RCC ens ha permès (a tots els components del Study Group SiMiS) treballar colze a colze al costat de Jon Star durant un mes d'intens treball. Les reunions amb altres investigadors de l'RCC i de la Facultat d'Educació de Harvard han resultat claus per donar un impuls important a la feina que estem desenvolupant.

L'experiència que has viscut a Harvard, en quina mesura creus que està influint per millorar el teu àmbit de treball i, per extensió, el de tota la Universitat?

L'experiència en el RCC no només m'ha enriquit com a investigadora sinó també com a docent. Conèixer com els meus companys treballen i imparteixen les seues classes i descobrir la forma de treballar de professors d'universitats internacionals, m'ha ajudat a reflexionar sobre la meua pròpia actuació com a docent i a buscar vies per millorar.

Des del punt de vista de la investigació, l'experiència m'ha permès obrir una nova línia de treball (centrada en l'anàlisi de les actuacions del docent en ensenyar matemàtiques en educació secundària) al costat d'altres tres companys de la universitat i, sens dubte, això serà enriquidor en un futur pròxim. A més, gràcies a l'aprenentatge al costat de Jon Star, he iniciat la direcció d'una tesi doctoral el punt de partida són algunes de les seues investigacions; tant de bo en el futur el meu estudiant i jo mateixa puguem seguir col·laborant amb Star perquè el desenvolupament d'aquesta tesi puga enriquir els seus coneixements.