En marxa un projecte d’intervenció sociocultural per a menors a través de l’art

  • 18 de gener de 2017
 
Projecte Intervencio Sociocultural per a Menors a través de l'art.

La Universitat inicia enguany un projecte d’intervenció sociocultural amb l’objectiu de promocionar la creativitat, l’expressió artística i la integració social en menors. ‘Art i ment’ es materialitzarà en sessions formatives de psicoteràpia i tallers d’autoestima, musicoteràpia, ‘arteteràpia’, dansa i teatre, a més d’un cicle de conferències i debats oberts a tota la ciutadania. Totes les activitats són gratuïtes -els tallers requereixen inscripció-, i estan dirigides a menors de 10 i 11 anys, i a les seues famílies.

Com es recull en la web d’aquest projecte, “les experiències estètiques -musicals, plàstiques, literàries -són freqüents en la nostra vida, però la seua explicació i comprensió, així com l’exploració de les seues potencialitats dependria de l’aplicació d’una perspectiva científica que ens ajudara a explicar com es construeixen psicològicament, i com podríem utilitzar la seua pràctica per transformar-la en una activitat preventiva davant problemes socials i psicològics”. Aquesta és la filosofia d’aquest projecte: l’art i la cultura al servei de la integració i com a prevenció dels problemes socials i mentals dels més menuts. 

El programa d’intervenció consisteix en 12 sessions que es desenvolupen en dissabtes de 10 a 13 hores. Amb tallers des del 28 de gener al 27 de maig al Centre Cultural La Nau. La matrícula ja està oberta, és gratuïta i les places són limitades. Les inscripcions així com la informació detallada del contingut, durada dels tallers, conferències i altres activitats complementàries s’expliquen en la web: http://www.uv.es/cultura/artiment

El programa formatiu es complementa amb fòrums de debat i conferències a La Nau per permetre obrir vies d’anàlisi i aportar dades i plantejaments rellevants per a ampliar el coneixement i la recerca en aquest camp. La conferència inaugural, que porta per títol ‘Adolescència: cap a un desenvolupament saludable’, se celebrarà el pròxim 25 de gener i la pronunciarà María Zarza, de la Berklee College of Music, i Milos Stohanovic, director de programes de Nacions Unides UNODC Sèrbia. 

Durant els pròxims mesos està prevista la participació en el cicle de conferències de José Miñarro (Universitat de València), Miguel Arraiz (arquitecte), Alicia Ventura (programa ‘Art i Salut’), Manuel Cuadrado (Universitat de València) i Marcos Nadal (Universitat de les Illes Balears).

Un dels aspectes més interessants d’aquest projecte és que el treball no conclou amb les activitats culturals en si, sinó que farà una avaluació prèvia i final de funcions cognitives com atenció, motivació, autoestima i estrés per a obtindre uns marcadors decisius que permeten valorar i implementar aquesta proposta.

En el cas dels adolescents, també està prevista la realització d’una enquesta d’hàbits de consum cultural i, després d’un any, es durà a terme una altra enquesta telemàtica per veure si s’ha produït algun canvi en l’hàbit de consum cultural i d’oci.

La posada en marxa d’aquest programa ha estat possible gràcies a la Fundació General de la Universitat de València i a la implicació de diverses entitats: Caixa Popular, Fundació Per Amor a l’Art, Fundació Antonia Mir, Berklee College of Music de València, Facultat de Psicologia de la Universitat de València (Màster Universitari en Investigació, Tractament i Patologies Associades en Drogodependències), Conservatori Professional de Música de València, United Nations Office on Drugs and Crime, Associació ÀMBIT, Fundación por la Justicia, IVAJ (Generalitat Jove) i els col·legis públics Cervantes, Dr. Olóriz, Primer Marquès del Túria, Mestalla i Mare de Déu dels Desemparats.