La memòria històrica i el teatre clàssic obrin la temporada d’exposicions de la Universitat

  • Vicerectorat de Cultura i Societat
  • 30 d’agost de 2018
 
Imatge de l'exposició 'Habitació. Pedro G. Romero. L’Arxiu F.X., les txekes psicotècniques de Laurencic i la funció de l’art'.
Imatge de l'exposició 'Habitació. Pedro G. Romero. L’Arxiu F.X., les txekes psicotècniques de Laurencic i la funció de l’art'.

Els diferents escenaris de la Guerra Civil i el quinzé aniversari de la companyia teatral Komos obrin la temporada d’exposicions del Vicerectorat de Cultura i Esport aquest mes de setembre. El Palau de Cerveró de la Universitat de València acollirà una exposició sobre els treballs d’exhumació i identificació de les víctimes de la Guerra Civil i la dictadura. Per la seua banda, el Centre Cultural La Nau prepara dues exposicions: sobre les instal·lacions que a través del surrealisme i la psicodèlia es van usar para per portar als reus al deliri durant la Guerra Civil i sobre la història del grup Komos.

13 de setembre. Palau de Cerveró. Exhumant el silenci. Memòria, ciència i identitat és una mostra que s’ha concebut com una eina didàctica i que té com a finalitat difondre la labor tècnic-científica duta a terme a través de fotografies i audiovisuals dels treballs de camp i laboratori de les tècniques forenses d’identificació de les víctimes de la guerra civil i la dictadura. L’exposició mostra els treballs que ha realitzat el Grup Paleolab, que al llarg dels últims quinze anys ha participat en prop d’una trentena de projectes de recuperació de la memòria històrica, i ha pogut exhumar prop de dos centenars de víctimes i desapareguts, gran part dels quals han sigut identificats.

20 de setembre. Centre Cultural La Nau (Sala Acadèmia). Habitació. Pedro G. Romero. L’Arxiu F.X., les txekes psicotècniques de Laurencic i la funció de l’art rescata l’ús del surrealisme en la Guerra Civil per a portar als reus al deliri. Les txekes eren les presons que al marge de les lleis es van crear durant la Guerra Civil espanyola en zona republicana per detenir, interrogar i jutjar als sospitosos de simpatitzar amb el bàndol que es va alçar contra la Segona República. És una mostra creada a partir de l’Arxiu F. X., que des del final dels anys noranta treballa sobre les txeques psicotècniques que Alfonso Laurencic va construir per al convent de Santa Úrsula de València i les esglésies dels carrers de Vallmajor i Saragossa de Barcelona entre 1937 i 1939. El projecte explora els desenganys de l’ampliació psicotròpica de la percepció, las necessàries crisis de la visió utòpica i els límits mateixos de l’art.

Comisariada per Nuria Enguita i Ángel Calvo Ulloa, les txekes, que es reprodueixen en grandària real a la sala Acadèmia de la Nau, van ser dissenyades pel francés d’origen austríac Alfonso Laurencic amb la idea d’utilitzar elements de l’art modern per exercir la tortura mental.

25 de setembre. Centre Cultural La Nau (Sala Oberta). 15 anys de teatre. Grup Komos recrea la història de la jove companyia teatral valenciana. Des que es va posar en escena el seu primer espectacle, més de cinc-cents alumnes dels instituts Vicenta Ferrer Escrivà i Districte Marítim de València han anat creixent i educant-se per mitjà del teatre mentre representaven obres grecollatines tan rellevants com MedeaLes troianesÈdip rei o Antígona, entre moltes altres.

La companyia ha sigut guardonada amb diferents premis i reconeixements en l’àmbit nacional, entre els quals cal destacar el primer premi nacional en els Premis Buero de Teatre Jove en les seues dues modalitats i el primer premi en el Concurs Nacional de Teatre Grecollatí del Ministeri d’Educació en les seues dues categories.