Un programa de fisioteràpia que utilitza la Wii millora la funcionalitat, l’equilibri i les activitats diàries de pacients amb ictus

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 7 de juny de 2021
 
Elena Marqués, Anna Arnal, Gloria Buitrago, Gemma Espí (autores de la Universitat de València), Ferran Martínez i Luis Suso (autors de la Universitat Autònoma de Madrid).
Elena Marqués, Anna Arnal, Gloria Buitrago, Gemma Espí (autores de la Universitat de València), Ferran Martínez i Luis Suso (autors de la Universitat Autònoma de Madrid).

Un estudi de la Facultat de Fisioteràpia de la Universitat de València (UV), en col·laboració amb la Universitat Autònoma de Madrid, ha evidenciat que un programa de fisioteràpia que utilitza la consola Nintendo Wii millora la funcionalitat, l’equilibri i les activitats de la vida diària dels pacients amb accident cerebrovascular o ictus. La investigació, publicada a la Revista de l’Associació Nord-americana de Directors Mèdics (JAMDA), utilitza un mètode innovador i eficient de baix cost en comparació amb les tècniques de fisioteràpia més convencionals.

L’article explica que, quan s’agrega la realitat virtual de la Wii a les tècniques de fisioteràpia convencionals, els beneficis són significatius en els pacients amb ictus. A més de les millores en la funcionalitat i l’equilibri, l’estudi posa de manifest que el programa de fisioteràpia que utilitza la Wii ajuda a millorar les activitats diàries dels i les pacients amb accident cerebrovascular.

Estudis anteriors ja havien mostrat que la Wii pot ajudar al tractament convencional per millorar la funcionalitat d’algunes patologies cròniques, però no hi havia, fins ara, una gran evidència en persones amb ictus. “Abans de realitzar l’estudi ens vam adonar que no s’havien dut a terme moltes investigacions amb pacients amb accident cerebrovascular, per això volíem saber si els jocs de la consola podien fomentar la mobilitat, l’equilibri i el dia a dia de les persones amb aquesta patologia”, destaca Elena Marqués, una de les investigadores i professora de Fisioteràpia de la UV.

La investigació s’ha dividit a 29 pacients en dos grups en funció de si van utilitzar la Wii i les tècniques convencionals o si únicament van realitzar els exercicis tradicionals de fisioteràpia. “La mostra és relativament gran per ser pacients amb ictus, ja que en haver bastants limitacions físiques el seu tractament sol ser molt més individualitzat que el d’altres patologies”, destaca l’autora.

Com explica l’estudi, aquests videojocs permeten als terapeutes dissenyar programes de rehabilitació que milloren els principis de plasticitat cerebral. Però no només això, sinó que la consola proporciona respostes en temps real pel que fa al rendiment i al progrés, amb la qual cosa pot incrementar la motivació dels pacients, la diversió i l’adherència al tractament. “Cal tenir en compte que alguns pacients no han fet cap tipus d’exercici abans, independentment de la patologia que tinguen, llavors que es presente com un joc pot ser un al·licient”, comenta Marqués.

Un altre dels beneficis de la Wii que assenyala la investigadora és que és fàcil d’usar, relativament assequible i, el més important, es pot usar individualment i en el propi domicili, sense necessitat de desplaçar-se a centre de rehabilitació. Com subratlla la professora de Fisioteràpia, això ha estat molt útil sobretot en el confinament.

No obstant això, aquest estudi només marca un dels inicis pel que fa a la investigació de la consola com a opció fisioterapèutica. Es pot utilitzar amb pacients amb altres patologies, “perquè permet treballar l’equilibri amb la taula de la consola, tant en fase crònica com en fase subaguda”, indica Marqués.

 

L’enfortiment de les neurones espill

Una de les eines més comunes de la Wii és el comandament de control remot, però un altre recurs de què disposa la consola és una taula d’equilibri que permet detectar la transferència de pes reflectint-la en un avatar a la pantalla, el que concedeix al pacient observar seus propis moviments i generar comentaris positius.

Així, quan la persona observa els seus moviments, els canvis de plasticitat que depenen de l’ús d’àrees sensorials pertanyents a sistema de neurones espill s’enforteixen. Això exemplifica, entre altres factors, les millores que pot proporcionar la Wii en aquest tipus de pacients. És més, aquesta retroalimentació podria conduir a un enfortiment dels mecanismes d’aprenentatge de diferents activitats motores i sensorials que, en definitiva, millorarien la qualitat de vida.

 

Article:

Marques-Sule, E.; Arnal-Gómez, A.; Buitrago-Jiménez, G.; Suso-Martí, L.; Cuenca-Martínez, F.; Espí-López, G. «Effectiveness of Nintendo Wii and Physical Therapy in Functionality, Balance, and Daily Activities in Chronic Stroke Patients», Journal of the American Medical Directors Association, 2021. ISSN 1525-8610, https://doi.org/10.1016/j.jamda.2021.01.076