El projecte Benvinguda per la Igualtat conclou amb una jornada sobre coeducació i contra la violència masclista

  • Gabinet de Premsa
  • 16 d’octubre de 2018
 
Imatge d'arxiu d'estudiantat de la Universitat
Imatge d'arxiu d'estudiantat de la Universitat

‘La coeducació, treballem per fer una Universitat Lliure de Violència Masclista’ és el títol de la jornada que ha tingut lloc aquest dimarts, 16 d’octubre a les 17:45 hores en el Paranimf de La Nau Centre Cultural. Aquesta era l’última de les actuacions del projecte ‘Benvinguda a la Universitat de València per la Igualtat’ que es venen fent des que arrancara el curs acadèmic el passat mes de setembre.

Aquesta jornada se centrava en la coeducació, una eina fonamental en el treball per la igualtat també en l'àmbit universitari i en la necessitat que la comunitat universitària estiga sensibilitzada en temes com la violència de gènere, les violències sexuals i l'assetjament contra l'alumnat. Es pretén presentar la coeducació com l'instrument idoni en la lluita per la igualtat de gènere en les aules i per això la jornada compta amb la participación d’expertes en la matèria com Kika Fumero, Mercedes Sánchez Vico, Rosa Sanchis, Noemí Canelles, Sandra Molines i Paqui Méndez.

La conferència inaugural fou a càrrec de Kika Fumero, professora i coeducadora, especialista en diversitat LGBTi, en violència de gènere i igualtat. Investigadora i escriptora. Màster Oficial en Estudis de Gènere i Polítiques d'Igualtat, Master en Maltractaments i violència de gènere i Màster en Dret, Economia i Política de la Unió Europea. Coautora del llibre ‘Escuelas Libres de Violencias Machistas’. Fundadora del Projecte Observatori Coeducativo-Lgbti, una plataforma online a nivell estatal dissenyada i pensada perquè cada part integrant de la comunitat educativa (famílies, alumnat i professorat) trobe en ella un espai lliure de violències masclistes.

A continuació estava prevista una taula d’experiències amb les intervencions de Mercedes Sánchez Vico, Rosa Sanchis i Noemí Canelles.

Mercedes Sánchez Vico presentà la ponència: ‘La igualdad también se aprende. Proyecto de Igualdad a través de la imagen’. És professora de secundària, cap del Departament de Llengua de l'IES Eduardo Janeiro de Fuengirola i responsable del Pla d'Igualtat. Fa nou anys va crear l'assignatura Projecte Educatiu d'Igualtat de Gènere, de la qual és coordinadora. Actualment, desenvolupa ‘Las Educadoras’ un projecte audiovisual que visibilitza la tasca de 15 dones que treballen la coeducació. Ha rebut diversos premis i reconeixements a la seua carrera.

Rosa Sanchis Caudet presentà la ponència: ‘Karícies coeducatives’. És professora de català a l'IES Isabel de Villena de València, i des de fa més de vint anys imparteix educació afectivosexual a l’alumnat de secundària i batxillerat i cursos de formació per al professorat. És autora d’assajos sobre educació afectivosexual: Sexualidad y adolescencia (Rialla, 2005); Què tinc ací baix? (Bullent, 2005); Tot per amor? Una experiència educativa contra la violència a la dona (Premi de Pedagogia Rosa Sensat 2005 i Premi Melchor Botella de Renovació Pedagògica); Karicies.com (Premi Enric Soler i Godes 2010, d’Experiències pedagògiques a l’escola). També ha escrit dues novel·les per a adolescents: Abril no és un mes (Tàndem, 2008), que tracta la sexualitat adolescent i l’apoderament femení, i Primavera per a Palmer (Tàndem, 2008), que versa sobre la masculinitat i el bullying.

Des de fa quasi una dècada treballa l'educació sexual a través del blog Karícies (karicies.blogspot.com), on incorpora textos i llenguatges propers a la cultura popular adolescent: cançons, sèries, pel·lícules, esdeveniments de les xarxes socials, entre altres. Participa també en l’equip de mediació del seu centre; porta endavant el grup Stop Diverfòbia, amb reunions quinzenals que busquen combatre la intolerància per gènere i celebrar la diversitat; i a més, organitza cada any la Vesprada Diversa, trobada on exalumnes i persones de moviments LGBTI comparteixen les seues experiències amb l’alumnat. Juntament amb Xaro Altable, ha elaborat la guia d’educació sexual per a la Conselleria d’Educació: Els nostres cossos, els nostres drets.

Finalment intervingué Noemí Canelles amb la ponència: Què hem après dels projectes de coeducació. De formació és sociòloga i treballadora social, i la seua experiència professional sempre ha tingut un peu en la intervenció socioeducativa, i un peu en la investigació sobre temes de violències, gènere i cultures juvenils. En la part d’intervenció ha treballat com a coordinadora de diferents projectes socio-educatius: educació de carrer, elaboració i gestió de projectes comunitaris. El seu treball com a investigadora s’ha centrat especialment en cultures juvenils i violència, en l’àmbit nacional i amb projectes internacionals.

Els últims anys els ha dedicat especialment a l’avaluació d’impacte de projectes de prevenció. Es tracta de projectes pilot que necessiten de l’avaluació com una eina per a entendre els resultats, ajudar a que els projectes siguen replicables i millorar la metodologia. A partir d’aquesta faena va començar a col·laborar amb Fil a l’Agulla, que és una cooperativa creada al 2009 per un grup de dones i que treballa en l’àmbit educatiu, el desenvolupament organitzacional i la teràpia. Amb Fil a l’Agulla fa tres coses: avaluació de projectes, entre ells els de coeducació, atenció a la diversitat i prevenció de l’assetjament escolar; Investigació Acció Participativa amb mestres, famílies i alumnat per a explorar temes com el racisme, o les discriminacions a l’escola; i intervencions de facilitació i formació amb la comunitat educativa.

La jornada va estar presentada i moderada per dues integrants de l’Associació Valenciana per la Coeducació, Paqui Méndez i Sandra Molines. L’entrada és oberta i l’aforament limitat a la capacitat de la sala.