El projecte de ciència ciutadana Small World Initiative clou amb la participació de més de 400 alumnes de la Universitat i de secundària

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 17 de maig de 2019
 
(D’esquerra a dreta). Roc Senent, María Luisa Ferrándiz, Sergi Maicas, Inmaculada García-Robles, Ferran Suay i Rafael Castelló.
(D’esquerra a dreta). Roc Senent, María Luisa Ferrándiz, Sergi Maicas, Inmaculada García-Robles, Ferran Suay i Rafael Castelló.

La segona edició del projecte internacional Small World Initiative-Tiny Earth-Micromundo (SWI@València 2.0), que en el curs 2018/2019 s’ha realitzat a la Universitat de València, ha clos aquest divendres a la Sala Charles Darwin del Campus de Burjassot-Paterna. Aquest projecte per descobrir nous antibiòtics i fomentar la cultura científica i que ha sigut coordinat pel professor de Ciències Biològiques Sergi Maicas s’ha dut a terme amb una estratègia d’Aprenentatge Servei (ApS) que ha involucrat alumnat i professorat adscrit a diferents centres (Biologia, Farmàcia, Medicina i ETSE).

La iniciativa Small World Initiative (SWI) és un projecte de ciència ciutadana originat el 2012 a la Universitat nord-americana de Yale. Amb una estratègia de col·laboració adreçada al descobriment de nous antibiòtics, pretén apropar la cultura científica i la investigació biomèdica a nivells educatius preuniversitaris per fomentar la vocació investigadora. Emulant el descobriment de la penicil·lina per Alexander Fleming involucra un grup de persones voluntàries amb l’objectiu d’implicar la ciutadania en l’expansió del coneixement científic. Actualment es desenvolupen accions paral·leles als projectes internacionals Tiny Earth i l’hispano-portugués Micromundo, en els quals la Universitat també participa.

En el projecte de la Universitat de València participa estudiantat de la institució acadèmica (73 alumnes de les facultats de Biologia i Farmàcia) i de secundària (313 corresponents a 13 centres); i professorat universitari (14, comptant també Personal d’Administració i Serveis) i de secundària (19). En el projecte s’han mostrejat 186 punts, aïllant prop de 3.700 soques, deu de les quals tenien capacitat antibiòtica enfront de bacteris Gram - i 278 enfront de Gram +. El projecte ha inclòs en aquesta edició una jornada monogràfica sobre edafologia, així com la realització d’una experiència pilot a tres nivells inclosa dins dels projectes Aula Natura on han participat la Facultat de Biologia, l’IES Vicent Andrés Estellés i el CEIP San Juan de Ribera de Burjassot.

La Jornada de Cloenda del projecte s’ha realitzat a la sala Charles Darwin del Campus de Burjassot, amb l’assistència de Ferran Suay (director del Servei de Formació del Professorat i Innovació Educativa), Inmaculada García-Robles (vicedegana de la Facultat de Farmàcia), María Luisa Ferrándiz (vicedegana de la Facultat de Biologia), Roc Senent (regidor de l’Ajuntament de Burjassot) i Rafael Castelló (director del Servei de Política Lingüística).

El projecte SWI@València 2.0 compta amb la col·laboració del Vicerectorat de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, el Servei d’Igualtat, el Servei de Política Lingüística i la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació-Càtedra de Divulgació de la Ciència (Universitat de València). També de la Regidoria de Turisme, l’Ajuntament de Burjassot i Fotocopias Burjassot.

SWI@València és membre del programa CAPSA de la Universitat de València i del consorci d’universitats valencianes UVApS. Compta amb l’aval del Grup de Docència i Difusió de la Microbiologia de la Sociedad Española de Microbiología (SEM) i del Pla Nacional de Resistència a Antibiòtics de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

La relació completa de participants es troba al bloc del projecte, http://www.swi.blogs.uv.es.