Promouen un nou sistema d'acreditació europeu per als professionals de la salut i altres cuidadors

  • 5 d’abril de 2016
 
Investigadora

L'Institut d’Investigació Polibienestar de la Universitat de València participa en el projecte ALTAS que busca millorar la capacitació d'aquests professionals. Entre els socis del projecte es troba el grup SABIEN-ÍTACA de la Universitat Politècnica de València. Segons la investigadora de la Universitat Ascensión Doñate, l'objectiu és dotar als professionals del coneixement per a utilitzar dispositius i serveis apropiats en l'àmbit de les tecnologies per a la vida assistida.

Impulsar un sistema d'acreditació europeu per als professionals i altres cuidadors que tenen al seu càrrec persones majors o afectades per malalties de llarga durada i millorar la seua capacitació tant assistencial com en l'ús de dispositius i noves tecnologies per a la vida assistida. Aquest és l'objectiu d'ALTAS, un projecte europeu finançat pel programa Erasmus+ (ref. 2015-1-UK01-CA202-013710) entre els socis de la qual es troben l'Institut d’Investigació Polibienestar de la Universitat de València i el grup SABIEN-ÍTACA de la Universitat Politècnica de València. 

Tal com apunta el responsable de SABIEN-ÍTACA de la UPV, Vicente Traver, diferents entitats proveïdores de serveis, universitats, i associacions treballen actualment a Europa per a ampliar el conjunt de solucions intel·ligents que permeten afrontar el repte demogràfic que suposa el progressiu envelliment de la població, així com l'adopció de solucions innovadores per a les persones majors que pateixen malalties de llarga durada.

“Quasi no existeix oferta formativa de capacitació per als professionals en l'àmbit de les tecnologies per a la vida assistida (Assistive Living Technologies, ALT, en les seues sigles en anglès), com tampoc una qualificació reconeguda en aquesta competència. Com a resultat, hi ha una falta de coneixement sobre què són les ALT, quines tecnologies estan disponibles, què es pot fer amb elles, quan són adequades i qui podria beneficiar-se del seu ús. D'altra banda, a nivell europeu s'ha identificat que no existeix norma ni consens quant al que ha d'ensenyar-se sobre aquest tema”, explica Vicente Traver.



Així, en el marc d'aquest projecte, els socis estan treballant en la redacció d'una nova proposta normativa així com en la posada en marxa d'accions formatives, tant presencials com a en línia amb cursos MOOCs. 



“El nostre objectiu és dotar als professionals del coneixement per a utilitzar, implementar i recomanar dispositius, tecnologia i serveis apropiats en l'àmbit de les ALT. A més de posar les bases per a eixa acreditació nacional i internacional dels professionals que treballen en aquest camp amb uns continguts comuns per a la capacitació a nivell europeu més enllà de les singularitats de cada país”, apunta Ascensión Doñate, investigadora de Polibienestar.

El director de SABIEN-ÍTACA incideix, a més, en la importància del projecte per a la formació i reconeixement dels cuidadors no reconeguts professionalment. “A Espanya, per exemple, segons la llei de la dependència, perquè tu pugues cobrar un plus per estar cuidant dels teus familiars has de tindre un mínim d'hores de formació relacionada però la llei es queda ahí i de moment no s'ha elaborat més. Hi ha dubtes sobre quina formació donar i qui l'acredita. ALTAS pretén contribuir a millorar la capacitació i establir les bases d'una futura acreditació de les competències d'aquest col·lectiu”, apunta Traver.



El coordinador del projecte, Dave Horsfield, del NHS Liverpool CCG assenyala que el treball que s'està duent a terme revertirà directament en una millor atenció cap a les persones majors i altres col·lectius, i, per tant, en la seua qualitat de vida.