La rectora Mª Vicenta Mestre debat sobre el lideratge de la dona a la universitat

  • Gabinet de la Rectora
  • 20 de novembre de 2019
 
Imagen de la noticia

La Fundació CYD, en col·laboració amb Dones&Cia, han organitzat hui dimecres 20 de novembre, un debat amb el títol ‘El lideratge de la dona en la universitat’ on han participat sis rectores d’universitats públiques espanyoles.

La rectora de la Universitat de València, M.ª Vicenta Mestre, ha estat present en el debat ‘El lideratge de la dona en la universitat’ organitzat per la Fundació CYD a l’auditori Havas Village de Madrid. Junt amb Mestre, han participat la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; la rectora de Universitat de La Laguna, Rosa Aguilar; la rectora Pilar Aranda per la Universitat de Granada; la rectora M.ª José Figueres de la Universitat Rovira i Virgili; i la rectora de la Universitat de Huelva, M.ª Antonia Peña. En total, set de les nou dones que actualment dirigeixen universitats públiques espanyoles. Actualment, sumant les institucions acadèmiques privades, sols 15 de las 83 universitats d’Espanya tenen dones al front del seu rectorat.  

El debat ha tractat sobre les causes i conseqüències que s'amaguen darrere del desfasament de gènere que existeix actualment en la piràmide acadèmica. Aquesta iniciativa ha estat presentada per la directora de la Fundació CYD, Sónia Martínez, i ha estat moderat per la periodista Mercedes Wullich, fundadora del Dones&Cia i del rànquing ‘Les Top 100 Dones Llatines en Espanya, iniciatives que pretenen donar visibilitat a les dones al món de la política, l’economia i la societat.  

La sessió l’ha obert la secretària d'Estat d'Igualtat en funcions, Soledad Murillo, qui ha apostat per la importància d’enfortir el lideratge de les dones al món universitari i ha asseverat que ‘ser rectora es un autèntic repte. La universitat pot i te talent femení’.

Al seu torn de paraula, la rectora de la Universitat de València M.ª Vicenta Mestre ha afirmat que ‘a les dones se'ns exigeix ​​complir diferents rols que la societat ens ha marcat, i que són desiguals en termes de gènere. Per això si la dona s'enfronta sola a la criança o té persones dependents al seu càrrec, s'obre una bretxa entre homes i dones en les seves oportunitats’.

La rectora de la Universitat Jaume I Eva Alcón ha destacat que ‘el camí és molt més costós per a la dona, a la qual se li suposa socialment una major càrrega de les tasques familiars’.

Rosa Aguilar ha recordat la seua experiència com informàtica per asseverar que la bretxa de gènere és fa palesa a les àrees STEM (acrònim en anglés de Ciència, Tecnologia Enginyeria i Matemàtiques) ‘d’ací la importància d’animar a les dones a que estudien aquests àmbits de coneixement’, ha manifestat la rectora de La Laguna.

‘Per que les dones no es presenten a les eleccions? Perquè per fer això cal donar el pas a presentar-se, t’han de conèixer i per tant és necessari que el treball siga visible. I el treball de les dones no es fa visible’, ha puntualitzat Pilar Aranda, rectora de la Universitat de Granada.

D’altra banda, la rectora de la Universitat Rovira i Virgili M.ª José Figueres ha recordat que "a les universitats públiques el 12% de rectors són dones, mentre que a les universitats privades és el 27%. Passa que en un sistema electiu en què s'ha de reunir el requisit de ser catedràtica d'universitat, hi ha moltes menys dones que homes’.

M.ª Antonia Peña, rectora de la Universitat de Huelva ha remarcat que "En les qüestions d'igualtat parlem d'un problema de profundes arrels culturals que es visualitza a la universitat com també succeeix en la societat"

L’acte ha comptat també amb la intervenció d’algunes de les assistents al debat com la directora de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT), Paloma Domingo, qui ha volgut remarcar el major nivell d’autoexigència que s’imposen les dones.

La Fundació Coneixement i Desenvolupament (CYD) va nàixer al 2002 amb l’objectiu de donar resposta a una sèrie de necessitats concretes de la universitat espanyola. Amb aquest, la Fundació CYD analitza la realitat de les universitats espanyoles, com és la formació dels estudiants, les activitats d’investigació i les propostes institucionals per a la creació i transferència de coneixement, per a promocionar les idees universitàries capaces de convertir en valor el coneixement adquirit, contribuïen al creixement i l’avanç del país. 

Arxivat en: Institucional