Tallers de Voluntariat, per a una societat igualitària i sostenible

  • 21 de setembre de 2016
 
Raquel Signes, tècnica del SeDI, i Aitor García, estudiant i voluntari.

Dilluns 19 de setembre es va obrir el termini d’inscripció per als Tallers de Voluntariat Universitari que pretenen acostar a l’estudiantat la participació social a través de cursos i pràctiques voluntàries.

 L’interés per apuntar-se a aquest tipus d’activitats, que ofereixen fins a 3 crèdits ECTS emmarcats en l’àmbit de la formació, va en augment cada any, ja que més de cent cinquanta persones en poc més de dia i mig s’han registrat dins d’aquesta oferta de formació que promou el Servei d’Informació i Dinamització (SeDI) de la Universitat de València. “Es tracta de construir una societat diferent, més sostenible i igualitària. Estem recolzant uns valors de compromís social perquè la gent millore des d’una implicació ètica, ja que la societat ha d’estar preparada per als canvis”, explica la professora del Departament de Treball Social i Serveis Socials Elena Mut, una de les professores que ha pogut veure l’evolució de l’estudiantat, les demandes i sobretot la possibilitat de millorar cada any aquesta activitat.

Els tallers es troben estructurats en sis sessions, dividits al seu torn en tres espais formatius. Les dues primeres sessions estan dirigides a l’enfortiment de la motivació estudiantil, donant a conéixer el que es farà i implicant tots els interessats. El segon taller tracta la formació específica, és a dir, el que permet conéixer les característiques de l’elecció i endinsar-se en la matèria. El tercer és un espai d’experiències amb entitats alienes a l’àmbit universitari, però que es troben immerses en opcions laborals de compromís social, amb la intenció que l’estudiantat realitze una experiència associativa amb ells. Arribats a aquest punt, tot depén de l’estudiantat, però la gent sol repetir l’experiència. “Per les avaluacions que tenim, ixen molt contents, valoren molt positivament els continguts i, encara que el perfil és variat, cadascun troba el seu lloc, encara que estudien alguna cosa relacionada”, explica Raquel Signes, tècnica d’Informació del SeDI, encara que també apunta que la lògica convida a pensar que l’elecció depén dels interessos formatius.

Un exemple és Aitor García Sanchis, estudiant de Geografia i Medi Ambient, que repeteix l’experiència del voluntariat. Com és deduïble, l’any passat es va endinsar en el voluntariat ambiental, el que més relació tenia amb els seus estudis, però enguany ha decidit apostar per un altre que, segons ell, també es troba en la seua futura àrea de desenvolupament, el voluntariat cultural. “La veritat és que va ser molt fàcil decidir apuntar-me. El que més em va agradar l’any passat va ser la implicació de la ciutat de València, que promou la reducció de l’ús de cotxes pel centre, la participació governamental i la creació d’una ciutat esportiva en el món del running”, explica el voluntari. Respecte als tallers, la diversitat dels estudis és el que més sorprén Aitor, però afirma que és una cosa molt didàctica ja que es té la possibilitat que estudiants de branques com ara Dret o Econòmiques, que pràcticament no tenen res de medi ambient en el seu pla d’estudis, adquirisquen coneixements bàsics sobre aquest àmbit. Raquel Signes aposta per un model d’estudiant com Aitor, el qual va realitzar la part formativa, posteriorment la part pràctica en l’associació AGRO i el voluntariat final, tot obtenint els màxims crèdits i repetint l’experiència. “Sembla que es veuen els resultats, almenys en qüestió d’estalvi energètic i comerç just”, afirma Aitor.

Les paraules d’Elena Mut sobre els tallers de voluntariat reafirmen la intenció que evolucionar des d’un punt de vista social és possible i, sobretot, trencar amb el tòpic que es tracte només d’un clixé romàntic. “Els cursos tenen una trajectòria molt dilatada i responen a una vinculació de la societat amb la participació social. Per a això arrepleguem els seus interessos i contactem amb entitats per a millorar la seua formació”, explica la professora, que advoca per aprofitar l’energia de la joventut universitària i la il·lusió d’un compromís amb la societat que fa que estudiants de Química compartisquen espai amb els de Filologia Catalana, mons que no es toquen i que ni comparteixen campus. En aquest cas, l’Aulari Oest del Campus dels Tarongers és l’espai dedicat a les sessions formatives, on s’ha aconseguit, segons Mut, “que augmente en els últims anys l’interés per les qüestions de gènere, el medi ambient i la realitat de la immigració, i així es pot comprovar finalment com és el treball que competeix a aquelles àrees”. Unes paraules que reflecteixen els interessos de l’última dècada, on hi ha hagut girs en els marcs econòmic i social.

Als ja clàssics tallers i voluntariats sobre cultura, medi ambient, racisme i immigració, suport a estudiants amb discapacitat o menors en situació de risc, s’uneix el programa CApSA d’Aprenentatge Servei, una aposta de la Universitat per a potenciar a través de cursos les metodologies docents. L’estudiantat té fins el 7 d’octubre per apuntar-se als cursos, però pareix que afanyar-se a elegir és la millor opció.