La Universitat acull la segona edició de Small World Initiative, un projecte de divulgació científica per a secundària

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 13 de novembre de 2018
 
Estudiantat de la Universitat de València

Small World Initiative (SWI) té l’objectiu d’acostar la cultura científica i la investigació biomèdica a nivells educatius preuniversitaris i fomentar la vocació investigadora. El projecte es desenvolupa en setze països i en la Universitat de València està coordinat per professorat del Departament de Microbiologia i Ecologia.

 En la primera fase, durant aquest mes de novembre, s’està formant a 74 estudiants de les facultades de Biologia i Farmàcia, els quals en la segona part del projecte acudiran a onze instituts i col·legis valencians i guiaran la realització de diversos experiments.

Small World Initiative és un projecte científic d’àmbit internacional que sorgí en la Universitat de Yale (EUA) el 2012 com una estratègia per a fomentar la vocació per la investigació científica dels joves i tracta un problema urgent de salut com és la necessitat de trobar nous antibiòtics eficaços contra les malalties infeccioses. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha alertat sobre aquest problema i promou des del 2015 la setmana mundial de sensibilització sobre l’ús d’antibiòtics. El 2018, aquesta es desenvolupa del 12 al 18 de novembre.

El projecte SWI s’ha expandit en els anys següents a quinze països més, entre ells Espanya, on va començar a desenvolupar-se el 2017 a través de la xarxa SWI@Spain, constituïda per 26 universitats, i del qual la Universitat de València és cofundadora. En el curs 2017/2018, el professorat del Departament de Microbiologia i Ecologia va supervisar el projecte en què van participar 66 estudiants, procedents de graus com Biologia, Bioquímica y Ciències Biomèdiques, Biotecnologia, Ciències Ambientals, Farmàcia i Ciència i Tecnologia dels aliments i del Màster en Investigació en Biologia Molecular, Cel·lular i Genètica.

La xifra ha augmentat a 74 estudiants en aquest curs 18/19. Durant novembre s’està desenvolupant la primera fase del projecte, en què professorat universitari s’encarrega d’introduir al nou estudiantat en el projecte. En la segona fase d’aquesta experiència d’Aprenentatge- Servei, que es durà a terme entre febrer i abril de 2019, l’alumnat actuarà com a guia en la realització de diversos experiments en 12 instituts de diferents comarques de València i Castelló.

En cada un dels centres d’educació secundària, els grups formats per entre quatre i cinc estudiants universitaris o SWITAS (Small World Initiative Training Assistant) i una professora o professor (SWIPI, Small World Initiative Partner Intructor) faran cinc sessions. En elles, l’estudiantat d’educació secundària aprendrà nocions sobre el problema de la resistència bacteriana i el seu impacte socioeconòmic i assimilarà diverses metodologies experimentals.

El projecte SWI@València involucra en cada una de les seues edicions en aquesta universitat vora 400 persones per any entre SWITAS, SWITAS SENIOR, SWIPIS, estudiants i professorat de secundària. A més, en el curs 2018/19 s’han incorporat al projecte nous centres: l’IES Benigasló de La Vall d’Uixó, el Col·legi El Armelar de Paterna i l’IES Federica Montseny de Burjassot.

SWI@València 2.0 forma part del programa cApSa de la Universitat de València i del consorci d’universitats valencianes UVApS, en què es potencia l’intercanvi d’idees i experiències sobre la metodologia coneguda com Aprenentatge i Servei (ApS). També és membre dels consorcis internacionals Small World Initiative i Tiny Earth i de l’hispanolús MicroMundo. El projecte està cofinançat pel Servei de Formació Permament i Innovació Educativa de la Universitat de València i avalat per la Sociedad Española de Microbiología i el Plan Nacional de Resistencia a Antibióticos del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Se n’encarrega de la difusió la Unitat de Cultura Científica – Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València.