La Universitat dóna suport al projecte d'Escoles Solidàries d’Ixcan a Guatemala

  • Àrea de Cooperació
  • 24 de gener de 2019
 
Imatge d'una sessió de formació del professorat

La Universitat de València demostra novament el seu compromís amb la cooperació i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU a través dels projectes finançats amb el programa ‘0,7 Una Nau de Solidaritat’.

Entre aquests objectius l'ODS 4 promou l'educació de qualitat i al llarg de la vida. Amb aquesta finalitat s'ha donat suport al projecte "Educant per a la vida. Guatemala". Coordinat pel professor de Sociologia i Antropologia Social José Beltrán Llavador el projecte es desenvolupa com a última fase del projecte Watan, iniciat el 2008.

Com explica el mateix Beltrán,"Watan tracta bàsicament de donar formació al professorat i posar en marxa estudis de magisteri, el que allà seria el seu equivalent, ja que aquesta formació no té a Guatemala rang universitari. Un cop aconseguit l'objectiu de dissenyar aquests estudis, avalar-los, tutelar-los i construir una escola de magisteri, pensem que el projecte podia tenir més recorregut i que podíem diversificar cap a una formació permanent".

Després d'aquesta experiència prèvia i uns resultats molt positius la iniciativa, desenvolupada en col·laboració amb l'ONG valenciana Escoles Solidàries i la contrapart local Associació d'Educadors Nord-occidentals (AEN), decideix ampliar el seu focus d'acció i diversificar les seves àrees d'actuació.

Així doncs, a partir de la detecció de l'absència d'una atenció personalitzada a l'alumnat amb necessitats educatives especials, el projecte aborda aquest problema de ple, implicat en el transcurs del seu desenvolupament a la municipalitat, agents de canvi en l'àrea de la salut o a les pròpies famílies. A partir d'un triple enfocament educatiu, inclusiu i sostenible ha permès enfortir el teixit educatiu d'Ixcán, un municipi guatemalenc molt castigat per la guerra i la violència. 

"Ha estat molt emocionant articular la participació d'agents locals i comprovar l'alta implicació de les dones i la població en general", detalla el professor de Sociologia. A més d'aquestes iniciatives també s'han articulat programes de beques per a estudiants locals, un total de 24, perquè pogueren assistir a les classes de formació de professorat, i s'ha incorporat l'educació en necessitats especials al currículum de magisteri.

La filosofia de l'educació al llarg de la vida, coneguda com Life Long Learning, pretén portar a tots els nivells nous processos lectius que s'incorporen com a aprenentatge permanent i continu. "Educant per a la vida. Guatemala" atén les necessitats de la població guatemalenca més vulnerable. Gràcies a ell s'ha aconseguit amb èxit l'atenció a 67 xiquets, xiquetes i adolescents amb necessitats especials i diversitat funcional de nou comunitats. També s'ha implicat de manera activa a les seves famílies, a través d'activitats paral·leles a la formació curricular i s'ha contribuït de manera sòlida a la construcció d'una educació per a la vida de joves professionals i docents, a través de programes de formació, sensibilització i iniciatives productives.