La Universitat presenta a La Nau l'exposició ‘L'ANGUILA. Això és un quadre, no una opinió’, de Paula Bonet

  • Vicerectorat de Cultura i Societat
  • 30 de març de 2021
 
Presentació de l'exposició de Paula Bonet a La Nau.
Presentació de l'exposició de Paula Bonet a La Nau.

El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València acull entre el 30 de març i el 16 de maig l'exposició ‘L'ANGUILA. Això és un quadre, no una opinió. Paula Bonet’, de Paula Bonet, una de les artistes espanyoles més rellevants de l'actualitat. Produïda per la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura, en aquesta exposició l'artista valenciana reflexiona sobre el món que ens envolta, i en particular sobre qüestions i temes que interpel·len especialment les dones, i ho fa des d'un doble vessant: la pintura i l'escriptura. L'exposició s'ha presentat aquest matí al Claustre de la Universitat de València en una conferència de premsa en què han intervingut Ester Alba, vicerectora de Cultura i Esport, l'artista Paula Bonet i la comissària de l'exposició, Cristina Chumillas.

Si Paula Bonet començava la seua carrera com a pintora, i se centrava posteriorment en el dibuix i la il·lustració fins a arribar a l'escriptura, l'exposició que acull la Sala Acadèmia representa el retorn de Bonet a la pintura. El públic hi trobarà una mostra composta íntegrament d’obra pictòrica original que s'estructura en tres seccions: ‘L'herència’, ‘La carn’ i ‘La pintura’. Cadascuna d’aquestes parts narra una història i un moment determinats, però les tres conviuen en una connexió inevitable, fonamentalment les dues primeres, en les quals l'artista plasma les seues experiències personals a través d'imatges d'un expressionisme molt tenebrós, gairebé abstracte, en llenços que van dels grans formats a les composicions a partir de petites obres, i que converteixen aquest relat íntim en una reflexió de la realitat i la complexitat que encara revesteix ser dona i la necessitat de repensar la seua dimensió. En total es presenten per primera vegada 158 obres pictòriques de formats molt diferents.

Per a Paula Bonet, que acaba de publicar un llibre homònim, “la paraula i la pintura són eines de reivindicació. El jo lliure i autònom se succeeix en la pàgina i en el llenç en blanc abans que en la nostra intimitat o en la nostra vida pública”. En aquest sentit, defineix ‘L'anguila’ com “una carta d'amor a totes les dones, especialment les seues àvies i tietes, i una llança a favor de les que vénen darrere”. I en aquesta exposició pinta allò que no pot dir amb paraules: “És pintura i és paraula que observa i denuncia les agressions que patim, un relat calent i palpitant que se t'escorre quan vols agafar-lo, igual que quan una intenta assenyalar la injustícia que el context patriarcal aplaudeix. L'anguila parla del que va estar a punt de ser, però que no va ser-hi perquè allò que és nostre té a veure amb l'alteritat, amb l'accessori, amb el que el cànon rebutja”.

La comissària Cristina Chumillas descriu Paula Bonet com una artista que s'ha introduït en el dibuix, el gravat, la pintura i l’escriptura “com un cicló, reflex de la seua pròpia personalitat. No li falta formació ni –qualitat principal– ganes de continuar aprenent i la intensitat que desborda es fa palesa en la seua obra”. Ha recordat els seus primers passos en la pintura, i des d'ací el seu gir cap al dibuix que la va conduir a l'escriptura i als llibres il·lustrats, que van ser la porta d'entrada a un món en el qual podia combinar les seues dues aspiracions artístiques: pintar i escriure. Amb la publicació de La sed (Lunwerg, 2016), ha explicat la comissària, tant l'estil com el tema de l'artista es van tornar més durs i molt emocionals: “Paula Bonet va mantenir la figuració, però va remoure la iconografia i el color es va fer pàl·lid i ombrívol, ressorgint l'escombratge i la veladura en la seua pintura. És en aquest moment que l'autora posa en marxa un procés creatiu d'incontinència, marcat per un creixement personal i d'una experimentació gràfica feroç. Així, transforma el seu pensament en obra d'un talent plàstic cada vegada menys figuratiu i més matèric, elaborat a partir de vivències personals i d'una sèrie de reflexions sobre el significat de ser dona. A partir d'aquest moment, Bonet centra la seua obra en una eina que coneix molt bé, la pintura. I això és el que trobem en aquesta exposició: el desenvolupament evolutiu natural de la pintora Paula Bonet”.

La vicerectora de Cultura i Esport, Ester Alba ha agraït l'entusiasme i generositat amb què Paula Bonet ha afrontat aquest projecte tan personal i extraordinari i ha destacat la gran personalitat de l'artista per a investigar sobre noves disciplines i narrar “un univers ple de dones que visibilitza la violència que hem sofert física i psicològicament la dones”. “És una exposició necessària, que marcarà una fita i suposa un compromís institucional”, ha conclós Alba.

La exposició ‘L'ANGUILA. Això és un quadre, no una opinió. Paula Bonet’, inclou un acurat catàleg amb excepcionals reflexions i creacions literàries de Patricia Escalona, Cristina Morales, Laura Freixas, Kate Bolick i Nell Leyson.

Paula Bonet presentarà la seua novel·la homònima, L’anguila, al Paranimf de la Universitat dimecres 14 d’abril a les 18.30 hores. L’autora i artista conversarà amb l’editora i autora Patricia Escalona, que també ha participat en el catàleg de l’exposició. L’aforament és limitat. Per assistir és imprescindible reservar plaça a través del següent formulari.

Paula Bonet (Vila-real, 1980)

Llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València en l'especialitat de pintura, completa la seua formació a Santiago de Xile, Nova York i Urbino.

El seu treball se centra en la pintura a l'oli, el gravat i l'escriptura. Ha realitzat exposicions a Barcelona, Madrid, Porto, París, Londres, Urbino, Berlín, Santiago de Xile, València, Miami i Ciutat de Mèxic. Qué hacer cuando en la pantalla aparece The End (Lunwerg, 2014), 813 (Bridge, 2015), i La Sed (Lunwerg, 2016) són les seues primeres publicacions editorials, en les qual la imatge i la paraula tenen el mateix pes. A l'abril de 2017 publica Quema la memòria (Lunwerg), un cançoner il·lustrat en què el seu univers es fon amb el del cantautor The New Raemon. Al març de 2018 publica Por el olvido (Lunwerg) junt amb el dibuixant Aitor Saraiba. Amb Roedores | Cuerpo de embarazada sin embrión (Literatura Random House, 2018) dona veu al silenci, trenca un tabú i normalitza una realitat tan comuna com la de l'avortament espontani.

El 2018 rep l'alta distinció de la Generalitat Valenciana en ser guardonada amb la Medalla al Mèrit Cultural. Des de llavors dirigeix el Taller La madriguera, un espai de creació i aprenentatge en què es desenvolupen tècniques vinculades amb la gràfica i amb la literatura.

Actualment gira junt amb The New Raemon amb l'espectacle Quema la memoria, una performance que conjumina música, paraula i pintura amb gran èxit de públic i aplaudiment de la crítica.

La seua obra més recent és L'anguila, que aborda la paraula i també la imatge. L'anguila són, en realitat, dos treballs homònims que exploren el mateix des de diferents fronts: la literatura (Anagrama en castellà i Univers en valencià, 2021) i la pintura (Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, 2021).

Galeria d'imatges