L’ús de Valenbisi per part de les dones avança a València, però de nit i a la perifèria circulen menys que els homes

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 9 de novembre de 2020
 
(D’esquerra a dreta.) Dalt: Luis M. González, Maite Pellicer i Miquel Pans. Baix: Rudi Seifert, José Devís i Xavi García.
(D’esquerra a dreta.) Dalt: Luis M. González, Maite Pellicer i Miquel Pans. Baix: Rudi Seifert, José Devís i Xavi García.

L’estudi, realitzat per la Universitat de València, ha analitzat més de 5 milions de trajectes per conèixer el patró d’ús de Valenbisi, el sistema de bicis compartides (BSS) públic a la ciutat de València. Aquest estudi, publicat a la revista Sustainable Cities and Society, ha demostrat que les dones han fet un 10% més d’ús del BSS que a altres ciutats europees, però denuncia que l’ús de la bici encara està fortament esbiaixat pel gènere, ja que les dones redueixen la seua mobilitat en bici a les àrees de la perifèria de la ciutat per la nit.

Els resultats de la recerca, portada a terme per personal investigador de les facultats de Magisteri i de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, han demostrat que les dones redueixen la seua mobilitat en bici per la nit, fet que probablement és causat per la diferent percepció de la seguretat a aquestes hores respecte als homes. A més, circulen menys als afores de la ciutat, on hi ha un major trànsit de motor, menys carrils bici i on l’obscuritat i els riscos afecten el comportament.

Segons afirma Maite Pellicer, una de les investigadores de l’estudi: “Malgrat els esforços realitzats per les institucions per fomentar l’ús del transport actiu, el nostre estudi ha trobat que les dones encara han de renunciar a certes zones perifèriques de la ciutat durant la nit. Esta renuncia té com a causa principal la percepció de manca de seguretat en algunes àrees. Per tant, hem de ressaltar que hi ha un marge de millora de la infraestructura i de les polítiques utilitzades per fomentar l’ús del transport actiu que té a veure principalment amb el seu ús per part de la dona”.

Un dels principals resultats de l’estudi en el qual també han participat Maite Pellicer, Miquel Pans, Rudi Seifert, Elena López, Xavier García, José Devís i Luís M. González, és que els homes han fet molts més trajectes en bici durant el període analitzat. Concretament, el percentatge de trajectes realitzats per ells (67%) duplica el d’elles (33%), fet que demostra que l’ús de la bici està fortament esbiaixat pel gènere. No obstant això, aquesta diferència entre gèneres és fins a un 10% menor que a unes altres ciutats com Chicago, Londres o Sevilla, aquesta última la ciutat on més s’utilitza la bici a Espanya.

El temps mitjà per viatge també es distingeix per gènere, ja que els homes van passar una mitjana d’11,8 minuts en els seus trajectes, pels 12,1 minuts de les dones. A més, apunta l’equip de la recerca, és probable que les dones es moguen a una velocitat lleugerament més lenta, per a aconseguir una major seguretat.

La recerca ha utilitzat com a dades els més de 5 milions de trajectes registrats des de gener de 2015 fins a juliol de 2018, les quals posteriorment han sigut filtrades per centrar-se en variables d’interès en relació al gènere i la localització.

 

Article:

Maite Pellicer-Chenoll et al. «Gender differences in bicycle sharing system usage in the city of Valencia». Sustainable Cities and Society.

Enllaç: https://doi.org/10.1016/j.scs.2020.102556