La UV reinicia l’activitat sense presencialitat

  • Gabinet de la Rectora
  • 23 de març de 2020
 
Portada del web principal de la Universitat en pantalla de PC
Portada del web principal de la Universitat en pantalla de PC

En el context de l’estat d’alarma declarat pel govern d’Espanya, la Universitat de València reinicia aquest dilluns 23 de març la seua activitat, caracteritzada per una mínima presència de persones als edificis universitaris: un 1,75% del personal de plantilla, especialment en tasques de preparació del treball telemàtic i a distància.

Aquest dilluns 23 de març la Universitat de València reinicia la seua activitat docent, investigadora i de gestió en unes circumstàncies úniques i excepcionals, derivades de l’emergència sanitària declarada a Espanya en el context de la pandèmia per COVID-19.

Continuant amb l’objectiu de proporcionar informació a la comunitat universitària, fem un resum de la situació actual.

Objectiu: presencialitat zero

En el missatge que la rectora de la Universitat de València, Mª Vicenta Mestre, va remetre a la comunitat universitària, assenyalava que ‘el més important és la salut de les persones’ i, per això, marcava com a objectiu ‘aconseguir una presència zero de persones’ en les instal·lacions de la Universitat.

Així, la resolució del rectorat del 16 de març disposava, entre d’altres mesures:

  • La limitació d’accés als edificis de la Universitat i la reducció de la mobilitat interior en els edificis a allò imprescindible, així com la supressió dels serveis de correu intern de tipus postal;
  • La prestació de serveis d’atenció al públic única i exclusivament per mitjans telefònics i/o telemàtics;
  • L’aplicació de mesures especials per al personal especialment vulnerable;
  • L’establiment de Plans Contingents de Continuïtat de l’activitat de cada servei i estructura de la Universitat de València.

Les dades d’aquest dilluns 23 de març indiquen que  només un 1,75% del personal de la Universitat ha estat en algun moment del dia en els edificis universitaris.

Els edificis de la Universitat de València que a dia de hui estan oberts tenen l’accés restringit. Així, la presència de treballadores i treballadors a la Universitat de València ha estat mínima, vinculada principalment a la recollida de materials i equipaments, desviament de línies telefòniques fixes a terminals mòbils, i l’automatització d’equipaments informàtics per a iniciar el treball telemàtic i a distància establert en els 66 plans de contingència per a la continuïtat de l’activitat universitària que han sigut aprovats per la gerència de la Universitat.

D’altra banda, en relació a les empreses proveïdores de serveis, la instrucció 4/2020 de la Gerència de la Universitat establia el règim de prestació de serveis per part d’empreses en els àmbits de l’obertura, accés, seguretat, manteniment i neteja de les instal·lacions de la Universitat de València.

Pel que fa al personal de neteja, en relació a una jornada ordinària, s’ha prestat un 8% dels serveis al Campus de Blasco Ibáñez, un 19% al Campus de Tarongers, un 79% al Campus de Burjassot-Paterna i un 50% de les estructures de recerca i instal·lacions del Parc Científic, i no s’ha desenvolupat activitat a les instal·lacions esportives de cap campus.

Aquestes dades venen explicades per tasques de desinfecció practicades al llarg del dia, el reforç de la neteja en espais amb accés de persones i a les accions de neteja prèvies al tancament d’alguns edificis en els pròxims dies.

En control d’accessos, no s’ha prestat cap servei en les instal·lacions esportives, que romanen tancades, i per campus, i en relació a una jornada ordinària, s’ha prestat un 14% del servei al Campus de Blasco Ibáñez, un 15% al de Tarongers, un 100% al de Burjassot i amb normalitat a les instal·lacions del Parc Científic.

Els desiguals nivells d’activitat de controls d’accessos es deriven de la necessitat d’obertura de tots els centres, tot i que en molts casos en franges temporals reduïdes, per tal que tot el personal pogués accedir als edificis per recollir materials necessaris per a continuar el seu treball des de casa, així com per garantir l’accés a tasques de neteja.

A més, el major nivell de control d’accessos al Campus de Burjassot-Paterna està també vinculat a una incidència en el control d’accessos amb mecanismes lectors de targetes d’identificació i pel manteniment de l’accés a instituts d’investigació i serveis essencials.

Aquesta activitat anirà reduïnt-se al llarg dels pròxims dies en línia amb l’objectiu de presencialitat zero a la Universitat de València, tenint cura del manteniment de les instal·lacions i amb l’excepció del personal de seguretat, que es mantindrà en plena efectivitat per garantir la integritat dels edificis i les instal·lacions de la Universitat.

Objectiu: evitar que cap persona es quede al darrere

L’actual crisi sanitària suposarà, d’acord amb les previsions de les autoritats, un gran impacte econòmic i social.

Per tal de minimitzar aquest impacte, i en l’àmbit de les seues possibilitats i competències, la Universitat de València ha acordat:

  • Definir com a essencials un conjunt de serveis que han de prestar-se, preferentment, de manera telemàtica i no necessàriament amb caràcter presencial, per tal de garantir determinades funcions claus amb conseqüències econòmiques sobre les persones de la Universitat i la seua societat;
  • Així es va determinar com a serveis essencials les àrees de nòmines i seguretat social, per garantir el pagament de les retribucions del personal de la UV;
  • Fixar també com a essencials els serveis de recursos humans (PAS i PDI) per tal de gestionar les tasques que requerisquen de renovació de contractes de persones;
  • Incloure com a essencials els serveis de Comptabilitat i Pressupostos, així com de Contractació Administrativa, per tal que es mantinguen els fluxos de pagament a proveïdors de la Universitat;
  • Que tot i que no es produïsca una prestació efectiva de serveis per part d’empreses col·laboradores (accessos, seguretat i neteja), es mantindran els contractes actualment en vigència, per evitar efectes sobre els i les treballadores d’aquestes empreses prestadores de serveis a la Universitat.

Tenint en compte que moltes famílies poden veure afectada la seua capacitat econòmica, la Universitat de València està treballant actualment en un conjunt de mesures que permetran ajornar el pagament dels rebuts de matrícula pendents de les i els nostres estudiants quan ells o les seues famílies es troben en una situació econòmica afectada per les mesures excepcionals de flexibilització de l’activitat econòmica i social a causa del COVID-19.

En eixe sentit, la vicerectora d’Estudis i Política Lingüística, Isabel Vázquez, ha assenyalat que ‘estar al costat del nostre estudiantat és un objectiu prioritari del rectorat: ho ha estat en el passat, i ho és més ara en aquest moment tan especial. Flexibilitzarem els procediments i les normatives per a atendre les situacions derivades d’aquesta crisi’.

Així mateix, la vicerectora també destaca la  importància de ser flexibles i atendre les situacions personals en l’aplicació de la docència en línia. En eixe sentit indica que la Rectora de la Universitat, Mª Vicenta Mestre, s’ha adreçat al Ministeri d’Universitats i a la Delegació del Govern a la Comunitat Valenciana per tal de consultar-los ‘si es pot considerar una excepció a la limitació de mobilitat de persones el desplaçament des de les seues residències familiars de les i els estudiants que tenen els seus apunts, llibres i fins i tot ordinadors en les seues residències durant el curs acadèmic’.

Per altra banda, junt al vicerector d’Internacionalització i Cooperació, Carles Padilla, la vicerectora insisteix en què s’aplicarà la màxima flexibilitat possible per a la reincorporació de les i els estudiants que es trobaven participant en programes de mobilitat i que, en aquest context, han adoptat la decisió personal de suspendre la seua activitat internacional.

Una idea reforçada pels vicerectors d’Investigació, Carlos Hermenegildo, i d’Ordenació Acadèmica i Professorat, Ernest Cano, que han indicat que, en superar l’estat d’alarma, s’actuarà amb flexibilitat per evitar que ningú quede perjudicat en aquesta etapa excepcional que estem experimentant.

Objectiu: organitzar l’activitat universitària mitjançant Plans de Continuïtat

La Universitat de València va començar a treballar, el passat dia 12 de març, en el desenvolupament de Plans de Continuïtat que permeteren garantir les activitats docents d’una manera no presencial, l’activitat investigadora en la mínima presencialitat possible i les tasques de gestió universitàries en prestació telemàtica i a distància.

La declaració de l’estat d’alarma el dissabte 14 de març va suposar l’acceleració d’algunes de les mesures que afavorien el desplegament d’aquests Plans de Continuïtat de l’activitat universitària.

Així, per a reprendre les activitats telefònica i telemàticament, amb l’objectiu d’aconseguir una presencia zero de persones als edificis de la Universitats de València, per a les estructures de gestió, i atenent a la seua demanda, s’ha habilitat un total de 20 noves línies de telefonia mòbil, s’ha posat a la disposició del personal 48 ordinadors portàtils addicionals, s’ha habilitat 7 connexions a internet en diferents modalitats, i al llarg de la darrera setmana s’ha incrementat en un 100% el nombre total de llicències VPN (xarxa privada virtual) disponibles per a la comunitat universitària.

A les mesures acordades el dia 13 de març se sumaren les disposades el 16 de març una vegada declarat l’estat d’alarma, i es va planificar una estructura normativa pròpia i un calendari per a desplegar els 66 Plans de Continuïtat que s’han generat.

Tots aquests plans suposen que, en el curt termini d’aquesta setmana, tot el personal passe a treballar a distància, en forma teletreballl, excepte en moments puntuals que requerisquen accés a documentació en suport paper, i en aquells serveis mínims de manteniment dels edificis i de serveis bàsics de suport a la recerca com són els animalaris del SCSIE i la UCIM, i els aquaris i hivernacles del SCSIE. En aquestes estructures s’ha establert un treball de torns que afectarà al 12,34% del personal, reduïnt la presencialitat a un 43,48% dels llocs de treball específicament vinculats a aquests serveis.

La rectora de la Universitat de València ha destacat l’important esforç realitzat per totes les persones que, al llarg d’aquests dies, han treballat per fer possible un canvi en la modalitat de prestar serveis de la major part de llocs de treball de la Universitat, i ha agraït la dedicació de totes les persones que, des de hui, i a través del treball a distància, continuaran mantenint operatius els serveis públics que presta la Universitat de València en aquest moment excepcional.

___

Aquesta informació ha estat elaborada per l’àrea de comunicació institucional del Gabinet de la Rectora amb dades procedent de la gerència, vicegerència de Recursos Humans, de les Unitats de Gestió de Campus i de Suport a Instituts d’Investigació proporcionades per la vicegerència de Coordinació Econòmica i de Serveis, així com informacions dels vicerectorats de Relacions Internacionals, Investigació, Ordenació Acadèmica i Professorat i Estudis i Política Lingüística.