XIV Jornada Psicologia, Educació i Municipi: 'La resposta educativa als reptes socials'

  • 11 de juliol de 2022
 
 XIV Jornada Psicologia, Educació i Municipi: 'La resposta educativa als reptes socials'

Desenes de companys i companyes s’han reunit al voltant de la XIV Jornada de Psicologia, Educació i Municipi: 'La resposta educativa als reptes social’, organitzada pel COPCV i celebrada al saló d’actes de la seu del Col·legi en València.

La taula inaugural ha estat presidida pel degà del COPCV, Francisco Santolaya: la directora general d’Inclusió, Raquel Andrés Gimeno; i la rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre.

Santolaya ha ressaltat la versatilitat d’esta àrea per “abraçar tots els temes” . A més, donada la seua tasca des de fa dècades, pel treball realitzat durant la pandèmia i per ser una de les àrees més actives, el degà desitja que intervenents i  assistents prenguen esta jornada com un reconeixement per part del COPCV. 

La Directora General d’Inclusió ha excusat a la consellera de qui ha traslladat paraules d’agraïment i suport per continuar amb el treball que fins ara, fan els i les psicòlogues educatives. “Els centres educatius són entorns segurs, son necessaris per eliminar les barreres i per generar oportunitats en condicions d’igualtat”. A este respecte, el Gabinets Psicològics Municipal han fet i fan molt bona tasca.  El paper dels psicòlegs, ha dit, en el centres educatius, és fonamental. “L’orientació educativa és necessària que es planifique al llarg de totes les etapes i que s’integre en l’activitat docent en totes les seues vessants”.

Per la seua banda, la rectora de la UV, Mavi Mestre, ha destacat la importància de tractar entre professionals la resposta educativa davant els reptes socials. “Soc psicòloga i sé el valor que aporta esta disciplina al mon dels menuts, adolescents i de les famílies”. Fent una menció històrica, ha dit que “Universitat i COPCV sempre hem anat de la ma, el mon acadèmic i professional, és tot un. La Psicologia clínica i sanitària sempre ha existit però la primera especialització a les facultats i a nivell professional, va ser l’educació. Des de la Universitat es varen impulsar els gabinets de psicologia municipal”, ha explicat la rectora (el primer va ser el de Torrent).

Mestre ha apostat per la interdisciplinarietat “sense perdre la identitat ni la nostra valia en el mon de l’educació. També ha posat en valor tasca dels GPM afirmant que “són fonamentals en el sistema educatiu”.

La Jornada ha arrencat amb la ponència ‘Tertúlies Feministes Dialògiques (TFD): transformació i prevenció de la violència de gènere’, de Pedro Juan Coronado, orientador educatiu de la secció de l’IES Federica Montseny, qui ha desgranat la seua investigació titulada “Avaluació de la intervenció mitjançant tertúlies dialògiques feministes per a la prevenció de la violència de gènere amb xiques adolescents en conflicte amb la llei”. En ella intenta donar resposta a si existeixen factors de personalitat que es poden generalitzar i atribuir a les adolescents internades en centres de justícia juvenil, si les adolescents subjecte de l'estudi pateixen violència en alguna de les seues relacions afectiu-sexuals o si els factors de personalitat canvien amb les intervencions TFD.

Amparo Gascó, companya que treballa al GPM de Sedaví, ha sigut l’encarregada de presentar-lo. Després de la pausa, Amelia Coret, psicòloga del GPM de Bétera i coordinadora Comissió d’Intervenció Municipal del COPCV ha presentat als següents intervinents dels GPM de Xàtiva i de la Mancomunitat de Municipis de la Safor, Juan Ramón Alcocer i Montserrat Martínez, respectivament.

Alcocer ha explicat l’estudi pilot que han fet sobre ‘L’ús de les xarxes socials en el tercer cicle de Primària’. Segons l’enquesta del Minsiteri d’Interior Ministeri d'Interior sobre hàbits d'ús i seguretat de xiquets i joves (2014) dos de ada 3 menors te perfil propi en xarxes socials. “Nosaltres en hem fixat en la població entre 10 i 12 anys. Passarem una enquesta per obtindre informació respecte l’ús de les xarxes, després fem una xerrada, i a la setmana següent avaluem amb l’alumnat aquelles qüestions que han aprés”. També projecten un vídeo i es fa una tertúlia amb els xiquets i xiquetes al voltant de la temàtica.

Montserrat Martínez ha parlat sobre el projecte l’Escola del bon tracte que posa en pràctica en el CEIP Francesc Carròs, centre on treballa. “És important conèixer els recursos municipals per poder emprar-los” de fet, el projecte està finançat amb recursos comunitaris. Per altra banda, ha dit, que com a professionals s’ha d’intentar anar més enllà de desenvolupar accions puntuals o aïllades, a favor de desenvolupar projectes a llarg termini en els quals s’implique a la comunitat educativa, a les diverses matèries i docents per a que l'impacte en l'alumnat siga major. És a dir, que “l’aprenentatge de les competències personals i interpersonals, estiguen dins el currículum”.

La taula redona ‘La psicologia educativa municipal’ va estar coordinada pel vocal del COPCV, Manuel Peretó i Soriano. En ella José de la Corte Navas, psicòleg de la delegació d’Educació i Infància de l’Ajuntament de Getafe; i Andrea Ollero Muñoz, vocal Junta de Govern del COPCV, exposaren, els models de psicologia municipal en educació de la Comunidad de Madrid i de la Comunitat Valenciana. Ambdós, parlaren dels inicis d’esta àrea i el seu desenvolupament i canvis.

Per a l’última intervenció, la Jornada sobre Psicologia educativa del COPCV, ha contat amb participació del psicòleg portuguès, Manuel Dos Santos. De la seua ma, hem conegut la legislació i la pràctica en este camp. En Portugal, seguint les directrius del Ministeri d’educació, “els serveis de psicologia i orientació són un recurs que contribueix a la consecució dels objectius plantejats. Els psicòlegs som agents actius en la prevenció, la inclusió, la promoció del benestar. Cada vegada, estem més integrats en els equips educatius”. Conten amb ells per a aconseguir un nivell de lideratge en habilitats digitals a nivell europeu en 2030, per a eforçar la participació, garantir una educació de qualitat inclusiva i equitativa per a xiquets al temps que promouen l’aprenentatge permanent i les oportunitats per a tots. “Com ho fem? a través d'una cultura escolar humanista”.

 

Arxivat en: Inauguracions