L’11,63% de la població pateix assetjament de carrer en els seus desplaçaments actius: el 84% caminant, i les dones, el doble que els homes

Un estudi de la Universitat de València conclou que el 11,63% de la població ha patit assetjament durant el transport actiu (desplaçaments a peu, amb bicicleta o en cadira de rodes), i que aquesta acció és d’una marcada desigualtat de gènere: les dones registren més del doble de casos que els homes. L’article, publicat en la revista Journal of Transport Geography, centrat a les ciutats de València, Madrid, Barcelona i Sevilla, mostra que l’assetjament es produeix majoritàriament caminant, especialment en les dones (84% dels casos), a l’hivern i de nit.

14 de de novembre de 2025

Imatge generada per IA en el grup d’investigació AFES.
Imatge generada per IA en el grup d’investigació AFES.

Per contra, entre les situacions d’assetjament produïdes amb bicicleta, els homes les han patides en un 16,2% de les vegades enfront del 4,5% de les dones. “L’assetjament verbal és el tipus més comú entre les dones, mentre que entre els homes es reparteix entre l’assetjament verbal i visual. Geogràficament, els casos tendeixen a agrupar-se en zones cèntriques i concorregudes de les ciutats”, explica Laura Antón, investigadora del grup Activitat Física, Educació i Societat (AFES), adscrita al Departament de Didàctica i Organització Escolar i primera signant de l’article.

Des del punt de vista urbà, l’anàlisi geolocalitzat revela que certs elements de l’entorn, com ara passos per als vianants, parcs, fonts o zones esportives, s’associen a un major risc d’assetjament, pel seu caràcter obert i una alta afluència de persones. En canvi, zones agrícoles o aparcaments de motos s’han identificat com de menor risc, cosa que suggereix que la densitat de trànsit i el tipus d’activitat influeixen en la probabilitat de patir assetjament. A més, quan es va comparar entre persones amb i sense obesitat, va haver-hi diferències significatives, ja que les primeres van patir més assetjament que les segones.

Les dades de l’estudi, obtingudes mitjançant una enquesta a 1.788 persones, confirmen la importància de la il·luminació i la percepció de seguretat a l’espai públic i la necessitat d’integrar una perspectiva de gènere en el disseny urbà i les polítiques de mobilitat. En l’estudi també han participat Maite Pellicer Chenoll, José Devís Devís i Luis Millán González, del Departament d’Educació Física i Esportiva; i Xavier García Massó, del Departament de Didàctica de l’Educació Física, Artística i Música, els dos de la UV.

“La por a l’assetjament limita l’ús de mitjans de transport sostenibles i perpetua desigualtats en l’accés equitatiu a la ciutat. Per això, una planificació urbana inclusiva i segura que reduïsca les barreres psicològiques i materials és clau per a fomentar una mobilitat activa, diversa i lliure de violència”, explica Laura Antón. D’altra banda, l’assetjament al carrer durant el transport actiu és baix en comparació amb l’assetjament en el transport públic, o l’assetjament al carrer mentre es fa esport.

Aquest estudi forma part del Projecte prometeu 2021/026, finançat per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana.

Referència article: Laura Antón-González, Maite Pellicer-Chenoll, Xavier García-Massó, José Devís-Devís, Luis-Millán González. Street harassment during active transport: A geolocation perspective. Journal of Transport Geography, volume 130, 2026, 104469. ISSN 0966-6923. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2025.104469

Altres Notícies