La catedràtica Carolina Moreno participa en un manual per a periodistes que explica com informar millor sobre ciència

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 25 d’abril de 2023
 
Carolina Moreno

Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme de la Universitat de València, és una de les persones expertes en comunicació científica que participa en el llibre-guia publicat per la Fundació Lilly Informando de ciencia con ciencia, en què s’aglutinen les proves i les metodologies per a informar millor sobre ciència. L’obra ha estat elaborada en col·laboració amb la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia-Ministeri de Ciència i Innovació (FECYT), l’Associació Espanyola de Comunicació Científica (AEC2) i The Conversation España.

El manual està organitzat en 14 capítols i aborda qüestions com ara el mètode del periodisme científic, la capacitat de manejar els riscos i les incerteses del futur, la importància de la perspectiva de gènere en l’elaboració de la informació científica o la informació transmèdia. El llibre té un enfocament pràctic i està disponible en format digital.

Aquesta obra naix en un context en què, cada vegada més, la ciència i la tecnologia impacten en la vida de les persones i els reptes que com a societat s’han d’afrontar: qüestions com la salut, el canvi climàtic, la intel·ligència artificial, entre altres, són temes clau sobre els quals estar ben formats i informats per poder prendre decisions. «Amb aquest manual volem subratllar la necessitat d’impulsar un exercici del periodisme científic eficaç i rigorós, capaç d’enfrontar els desafiaments actuals de la nostra societat, i connectar la pràctica periodística amb les investigacions existents al voltant de la comunicació de la ciència», subratlla José Antonio Sacristán, director de la Fundació Lilly.

Per això, cadascun dels 14 capítols que formen aquesta obra s’inicia amb una breu exposició sobre el marc teòric del tema abordat. A continuació, les seccions «Manos a la obra: de la ciencia a la práctica» i «Casos prácticos» aporten recomanacions concretes i exemples que complementen eficaçment la teoria. Finalment, es tanca amb la secció de «Mensajes clave», que sintetitza el més rellevant del capítol, i una llista de referències bibliogràfiques acuradament seleccionada.

«Informando de ciencia con ciencia naix d’una col·laboració entre diverses institucions i ha comptat amb la participació de figures rellevants del periodisme i la comunicació del nostre país», resumeix Cintia Refojo, cap de la Unitat per a l’Avanç de la Comunicació Científica de la FECYT i una de les coordinadores de l’obra.

La creació d’aquest llibre-guia ha estat possible gràcies als autors i coordinadors següents: Bienvenido León, catedràtic de Comunicació i director del Departament de Periodisme de la Universitat de Navarra; Carolina Moreno Castro; Cintia Refojo; Gema Revuelta, directora del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF-BSM i Elena Sanz, redactora en cap i editora de Medicina i Salut de The Conversation Espanya.

«Informar amb responsabilitat sobre el futur o dels possibles futurs implica acudir a la ciència present. De fet, un dels propòsits del llibre és ajudar el professional del periodisme i de la comunicació científica, siga quina siga la seua especialitat, a informar sobre el futur de manera responsable, usant com a font d’informació les dades i les previsions formulades per la ciència i intentant ser de la màxima utilitat possible per a la seua audiència», explica Gema Revuelta.

 

Fundació Lilly: Ciència, Medicina i Humanisme

La Fundació Lilly té com a objectiu contribuir al desenvolupament de la sanitat espanyola en benefici de la salut dels ciutadans; impulsar la CIÈNCIA i la investigació, així com la promoció de la cultura i la divulgació científica entre la societat, entre d’altres.

 

Accés al llibre fent clic ací.

Vídeo Informando de ciencia con ciencia, en què es resumeixen les utilitats d’aquesta obra als professionals de la comunicació.