El Centre d’Investigacions sobre Desertificació (CSIC-UV-GVA) i la Diputació de València basteixen ponts entre la ciència i la Formació Professional
- Servei de Màrqueting i Comunicació
- 18 de maig de 2026

La col·laboració entre el Centre d’Investigacions sobre Desertificació (CIDE, CSIC-UV-GVA) i l’Escola de Capatassos Agrícoles de la Diputació de València (ECA) pot considerar-se un cas d’èxit. A través dels convenis subscrits entre l’Escola de Formació Professional, el CSIC i la Universitat de València, el CIDE i l’ECA porten més de 15 anys col·laborant en la formació de l’estudiantat i convertint-lo en personal tècnic molt demandat per diversos equips de recerca en matèria mediambiental.
Des que l’ECA i el CIDE –entitat dependent del CSIC, la Universitat de València i la Generalitat Valenciana, capdavantera en investigació amb científics i científiques de reconeguda reputació a escala internacional– van iniciar la seua col·laboració formativa, un nodrit nombre d’estudiants i estudiantes del Cicle Formatiu de Grau Superior d’FP en Gestió Forestal i del Medi Natural han realitzat les seues pràctiques en un entorn científic de rellevància nacional i internacional.
Aquest capital operatiu, forjat durant la fase de Formació en Empresa, es tradueix, una vegada finalitzats els estudis, en una taxa d’inserció laboral directa al mateix centre que s’ha vist incrementada de manera notable, amb la incorporació recent de cinc alumnes de l’ECA.
De la mà de l’entitat investigadora, els estudiants i les estudiantes aprenen a monitorar la vegetació i la seua resposta als incendis forestals i al canvi climàtic. Hi col·laboren, a més, en el seguiment de salut dels sistemes forestals als Espais Naturals Protegits i en programes de seguiment de fauna, entre altres serveis ecosistèmics. El mateix estudiantat descriu l’experiència com a transformadora.
El model funciona perquè la implicació del CIDE va molt més enllà de cedir espai físic. Personal investigador participa donant xarrades especialitzades desplaçant-se al Centre Educatiu i proposa casos reals com a base dels projectes intermodulars de l’alumnat.
L’ECA garanteix una selecció rigorosa de les candidatures d’acord amb el perfil demandat pels equips de recerca. Es tracta, en suma, d’un conjunt de sinergies entre els dos centres l’objectiu dels quals és aconseguir la consolidació del programa com a una clara aposta per al futur de nous professionals del sector mediambiental.

Categories: Estudis , CSIC , Instituts d'Investigació i ERIs




















