Comença 'El cofre de la mar', un projecte de divulgació científica per a primària sobre el valor cultural i mediambiental de la Mediterrània

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 14 de març de 2018
 
El Cofre de la Mar
Elements que integren el projecte 'El cofre de la mar'.

La Universitat de València ha engegat aquest dimarts 'El cofre de la mar', una aposta didàctica i educativa amb què es vol revaloritzar la Mediterrània, dirigida a estudiantat d’ensenyament primari. L’activitat, gratuïta i formada per 12 experiments, explica el funcionament marí a partir dels corrents, les onades, la llum o la pressió, i relaciona aquests fets amb la biodiversitat, la contaminació o el canvi climàtic.

Un experiment amb gel i aigua calenta per simular un corrent marí en un tanc d’aigua; una webcam i un llapis USB que conté diverses aplicacions web com un simulador de la llum i els colors sota la superfície de la mar; conéixer la bioluminescència com una forma de comunicació animal mitjançant un parell de calamars amb òrgans lluminosos; o observar els efectes del canvi climàtic a través d’una simulació en què s’aprecien els efectes de l’acidificació marina. Són algunes de les propostes d’El cofre, enllaçades a través de la història “La pirata i la seua amiga la polp argonauta”, les protagonistes de la qual envien una carta a la mestra o el mestre que realitzarà l’activitat amb un mapa en què s’insta a xiquets i xiquetes a conèixer la mar i tenir-ne cura, i a cercar en el mapa el cofre, obrir-lo i descobrir-ne tots els tresors.

El projecte s’ha començat a fer arribar aquest dimarts als col·legis, acte que obri el termini d’inscripció per rebre un exemplar d’El cofre de la mar. La proposta és un bagul que conté els objectes necessaris per realitzar dotze experiments relacionats amb la densitat, la pressió, els corrents, les onades, les marees, la llum i els colors, les espècies, l’ecosistema mediterrani, la bioacústica, la bioluminescència, la contaminació i el canvi climàtic. Està format per 25 elements, entre els quals destaquen un tanc d’aigua, una memòria USB, dos calamars lluminosos, una webcam, una guia didàctica, colorants alimentaris, fitxes d’animals marins, pipetes, un conte i una maqueta de marees.

“És una proposta que acostarà la mar a les aules, amb la qual s’intenta explicar la ciència d’una forma pràctica i dinàmica, creant experiències perquè l’alumnat interactue i puga comprendre els conceptes teòrics”, han indicat Pau Fortea, Noèlia Sosa i Uxue Urkia, de l’Associació IDEMAR Belharra, l’entitat que ha elaborat la proposta. “Educant des del coneixement científic pretenem encuriosir pel medi marí i fomentar així el respecte cap als nostres oceans”, indiquen.

El projecte, ideat per fomentar un millor coneixement dels valors culturals i mediambientals de la mar, l’ha llançat la Unitat de Cultura Científica de la Universitat de València, i, entre altres, hi col·laboren la Conselleria d’Educació, a través del CEFIRE de Torrent, i Las Naves de l’Ajuntament de València. Aquest projecte té el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECyT) i del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat. 

En El cofre de la mar s’inclou una aplicació joc que disposa d’una webcam que permetrà observar imatges tal com es veuen en superfície i apreciar com es van perdent els colors a mesura que augmenta la profunditat de la mar. També forma part del projecte un concurs en què pot participar l’alumnat de primària amb la realització de vídeos, així com una fira final.


Jornada de formació

La proposta inclou la producció de 150 cofres, i per preparar el professorat que ha de dur a terme l’acció divulgativa als col·legis, s’ha previst una primera jornada de formació dilluns 26 de març a Las Naves de València, a partir de les 16 hores i en la qual es lliuraran 25 cofres a 25 centres d’ensenyament.


IDEMAR Belharra

L’Associació IDEMAR Belharra, dedicada a la recerca, la divulgació i l’educació marina, està composta per un grup de joves formades en biologia, oceanografia, nàutica i submarinisme. Investiguen la Mediterrània i traslladen el coneixement generat a la societat, creant un vincle entre la mar i l’educand des de la ciència que fomente el respecte cap al medi. L’associació disposa de l’embarcació Belharra, un veler de 14 metres.

 

Inscripció en l’activitat: http://ir.uv.es/3uJpm3G