CRUE Universitats Espanyoles treballa en la incorporació del PDI amb discapacitat a la universitat

La presidenta de la sectorial de CRUE-Professorat, la rectora de la Universitat de València Mª Vicenta Mestre, ha presentat els avanços del grup de treball sobre discapacitat en la reunió en línia, sobre talent amb discapacitat en les universitats, organitzat pel CERMI

24 de de febrer de 2021

La rectora de la Universitat de València a la reunió telemàtica
La rectora de la Universitat de València a la reunió telemàtica

En la sessió celebrada durant el matí del 23 de febrer, dirigents d'entitats públiques i privades amb estreta relació amb l'àmbit de la discapacitat i la universitat, han participat en una de les tradicionals reunionsdel Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI).

La reunió, que ha portat per títol ‘El talent amb discapacitat demana pas– Estratègies per a queles Universitats complisquen la Llei i incorporen a Personal Docent i Investigador amb discapacitat', s'ha dut a terme a distància i ha sigut moderada pel director de CERMI i director general de Servimedia José Manuel González Huesa, qui ha dirigit la conversa entre Rafael de Lorenzo, secretari general de la Fundació Dret i Discapacitat; Isabel Martínez, Directora de Programes amb Universitats i Promoció del Talent JoveFundació ONCE; Jesús Celada, director del Real Patronat sobre Discapacitat; María Vicenta Mestre, rectora de la Universitat de València i presidenta de CRUE-Professorat; i Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I de Castelló i delegada per a Polítiques d'Igualtat de la CRUE.

Durant l'encontre virtual, la presidenta de CRUE-Professorat i rectora de la Universitat de València Mª Vicenta Mestre ha abordat les principals barreres que troba el Personal Docent i Investigador (PDI) en la carrera acadèmica i les principals estratègies per a salvar aquestes barreres.

“Estem avançant”, ha començat assenyalant Mestre. No obstant això, ha indicat que “les universitats encara han d'afrontar grans reptes, assajar estratègies i diagnosticar les vertaderes barreres sense resoldre”.

En el nivell d'Educació Superior, hi ha encara qüestions sense resoldre com les taxes acadèmiques, les ajudes puntuals a diversos tipus de discapacitat que assumeixen les universitats, i la necessitat de promocionar el voluntariat i la sensibilització. A més, la rectora ha afirmat que l'atenció a la discapacitat en l'àmbit universitari “és un dret, no un regal”.

“La universitat i la societat necessiten tot el talent i, per tant, cal captar-lo on estiga; i les persones necessitem desenvolupar totes les nostres capacitats per a ser millors persones, professionals i contribuir a una societat més saludable”, ha continuat la rectora.

Mestre ha volgut, així mateix, destacar els dos grans reptes en aquest àmbit: contemplar la discapacitat en les acreditacions i considerar el contingent per discapacitat en les convocatòries de places. Quant a la primera qüestió, la rectora ha afirmat que “ANECA ha d'incloure en els seus criteris d'acreditació la discapacitat” i ha recalcat que “la principal barrera es dóna en l'accés a la carrera acadèmica com a places d'Ajudant Doctor” i “existeix unanimitat en les universitats quant a la necessitat de desenvolupar un procediment que permeta satisfer l'obligatorietat de la reserva d'un contingent de les places vacants per a ser ocupades per PDI amb discapacitat”.

Finalment, la rectora i presidenta de CRUE-Professorat ha dit que “el lema que ‘que ningú quede arrere’ és més necessari que mai en aquest àmbit” i que “per a aquest objectiu, necessitem la col·laboració dels agents implicats juntament amb una ferma voluntat d'aconseguir-lo”.

Altres Notícies