Un curs de la UEG analitza la importància de la fotografia com a element patrimonial

La Universitat d’Estiu de Gandia ha organitzat el curs ‘Fotografia, memòria i patrimoni: producció, conservació, gestió’, coordinat pel professor de Teoria de l’Educació Hassan G. López i en qual es tracta d’analitzar la fotografia com a objecte patrimonial i com a instrument de memòria. “La idea –planteja López– és entendre que la fotografia ha de patrimonialitzar-se i que és necessari implementar polítiques públiques que en garantisquen la conservació”.

19 de de juliol de 2018

Mullor i López.
Mullor i López.

Hassan López ha estat acompanyat enla presentació del curs per Pedro Vicente Mullor, director del Màster de Fotografia de la Universitat Politècnica de València i director del projecte Visiona de la Diputació d’Osca, qui ha parlat sobre la importància de l’àlbum familiar com a element patrimonial. “Aquests àlbums els hem d’entendre no sols com un contenidor de moments feliços, sinó també com un element que ens ajuda a construir i conservar memòria, però també a produir oblit. És per això que, a traves de l’àlbum familiar, podeminclúscanviar la història”, plantejava Mullor, qui ha explicatque tradicionalment en l’àlbum de família només es guarden moments feliços per qüestions culturals, mentre que enaltres països com ara Filipines la fotografia familiar retrata, no sols les bodes, per exemple, sinó tambéels soterraments. La fotografia s’entén així com un element de construcció de memòria: “Les persones només recordem imatges. L’àlbum de família és el gran suport que tenim per a no oblidar. Passa també en negatiu: quanels moments no feliços no els guardem, acabem oblidant-los. És el poder de la fotografia: no eixir, no captar un moment , és no existir”.

En la seua presentació, també hi ha hagut moment per a parlar de la fotografia digital. El professor Hassan ha plantejat la necessitat de pensar en sistemes d’emmagatzemament i en la compatibilitat de formats, però es mostra confiat front a l’excés d’imatges: “Commés imatges tinguem, major garantia de conservació. El que passa és que es tracta d’ensenyar a la gent a distingir no sols allò que mereix ser compartit, sinó també allò que mereix ser arxivat”.

Al llarg del curs l’alumnat ha pogut parlartambé de gestió arxivística de fons o de l’experiència del Museu Valencià d’Etnologia. A més, també s’ha presentat el Pla Nacional de Conservació del Patrimoni Fotogràfic del Ministeri d’Educació, a través del qual es pretenenestablir les bases sobre el que han de fer les institucions respecte al patrimoni fotogràfic: conéixer quines fotos té cadainstitució i com es poden utilitzar. La fotografia és un bé comú i l’objectiu de les institucions ha de ser que el seu fons s’utilitze.

Altres Notícies