Elaboren una guia internacional de referència sobre oxilipines, productes d’oxidació d’àcids grassos que regulen processos fisiològics clau

Un equip d’investigació de 70 institucions liderat per la Universitat de Cardiff (el Regne Unit) i la Universitat de Wuppertal (Alemanya) i en el qual participa Ángel Sánchez Illana, de la Universitat de València (UV), ha elaborat una guia de recomanacions sobre bones pràctiques en l’anàlisi de oxilipines mitjançant cromatografia líquida acoblada a espectrometria de masses (LC-MS/MS). El treball s’ha publicat aquest dimarts en la revista “Science Signaling”.

20 de de maig de 2025

Ángel Sánchez Illana, investigador Juan de la Cierva en el Departament de Química Analítica de la Universitat de València.
Ángel Sánchez Illana, investigador Juan de la Cierva en el Departament de Química Analítica de la Universitat de València.

Les oxilipines, productes de l’oxidació d’àcids grassos poliinsaturats, regulen processos fisiològics i patològics clau. L’anàlisi d’aquests compostos, amb l’objectiu de comprendre la seua implicació en malalties comunes com la inflamació, el càncer, la demència i les patologies cardiovasculars, està despertant un creixent interès a tot el món, encara que planteja importants desafiaments tècnics.

Ángel Sánchez Illana, investigador Juan de la Cierva en el Departament de Química Analítica de la UV, membre del grup d’investigació SOLINQUIANA-SPECML i signant de l’article, afirma: “aquestes recomanacions suposen una fita, ja que estableixen un marc tècnic rigorós i consensuat per a l’anàlisi d’oxilipines. La possibilitat de traslladar aquests mètodes a l’àmbit hospitalari i clínic depèn en gran manera de la seua validació robusta i del compliment d’estàndards internacionals, com els establits per les agències reguladores”.

Les oxilipines es van descobrir en la dècada de 1930, encara que moltes de les seues funcions biològiques encara no s’han aclarit. Per això, és clau disposar de mètodes analítics robustos que permeten la seua quantificació de manera sensible i selectiva en diferents contextos biològics i clínics. En les dues últimes dècades s’han desenvolupat tècniques avançades com la cromatografia líquida acoblada a espectrometria de masses en tàndem (LC-MS/MS), que permeten analitzar rutinàriament fins a 200 oxilipines diferents a partir de xicotetes quantitats de mostra. No obstant això, la complexitat de la seua anàlisi fa imprescindible compartir bones pràctiques i proporcionar orientació clara.

Aquesta investigació la lidera el grup d’interès en anàlisi d’oxilipines de la International Lipidomics Society (ILS), liderada per les professores Valerie O’Donnell (Cardiff University) i Nils Helge Schebb (Universitat de Wuppertal), juntament amb un equip procedent de l’àmbit acadèmic, industrial i clínic, que ha completat aquesta iniciativa en la qual quasi un centenar de persones investigadores han desenvolupat recomanacions d’anàlisi detallades.

Valerie O’Donnell declara: “En resposta a una necessitat reconeguda d’orientació experta per a l’anàlisi d’oxilipines, ens sentim molt satisfets amb la implicació i les aportacions rebudes de tants col·legues”. Nils Helge Schebb va afegir: “Aquestes recomanacions representen ara el punt de referència per al camp, i esperem que contribuïsquen a realitzar estudis reproduïbles que milloren la nostra comprensió del paper de les oxilipines en la salut i la malaltia”.

Referència article: Science Signaling, 20 de mayo de 2025, DOI: https://doi.org/10.1126/scisignal.adw1245

Altres Notícies