Hàbits lectors durant el confinament de la COVID-19

  • Gabinet de la Rectora
  • 15 de juny de 2020
 

Un estudi de l’Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura (ERI- Lectura analitza els canvis en els hàbits de lectura de la població adulta espanyola durant les primeres quatre setmanes del confinament a causa de la pandèmia de la COVID-19.

La declaració de l’estat d’alarma el passat mes de març per tal de frenar l’expansió del coronavirus va provocar el confinament de la població. Amb aquest context, l’ERI-Lectura (format per investigadors de la Universitat de València i la Universidad de Salamanca i amb la col·laboració de la Universitat de Pàdua, Italia) va llançar una investigació per avaluar els hàbits de lectura de la població durant la quarantena.  

Ladislao Salmerón, professor titular del departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Facultat de Psicologia i coordinador de l’ERI – Lectura de la UV, explica que els resultats de prop de 4.800 participants indiquen que durant les dues primeres setmanes de confinament va haver un increment generalitzat en el temps de lectura.

Els resultats s’hi van analitzar amb Models Lineals Mixtos i s’hi va ponderar la base de dades per gènere i edat per afavorir-ne la generalització dels resultats. Respecte a les activitats de lectura, es va analitzar la lectura de notícies (diaris, revistes, webs, twitter, etc.), d'oci (novel·les, còmic, revistes, blogs, etc.), social (Instagram, Facebook, WhatsApp, etc.) i treball o estudis (informes, webs, documents, etc.).

La investigació revetla que durant les quatre primeres setmanes de confinament, els espanyols van augmentar el temps que dedicaven a la lectura, passant de 4 hores i 35 minuts de lectura al dia abans del confinament a invertir-n’hi al voltant de 5 h 45 min/dia.

A més, la lectura d’oci se’n va incrementar en les dues primeres setmanes, estenent-se de 56 min/dia abans de la quarantena a 1h 14 min/dia en la primera i segona setmana a augmentar en la tercera i quarta setmana a 1 h 21 min/dia. Per gènere, l’increment va ser més gran en dones, mentre que per edat es va augmentar la lectura d’oci entre els més joves.

Respecte a la lectura de notícies dels 55 minuts diaris que els enquestats dedicaven a la lectura de notícies abans del confinament, a 1 h 11 min/dia a la primera i segona setmana de confinament. I encara que en la tercera i quarta setmana va disminuir la lectura de notícies a 1 h y 4 min/dia, el nivell s’hi va mantenir per sobre de l’etapa abans del confinament. Per gènere, l’increment va ser major en dones. Per edat, l‘increment va ser més gran entre els més joves. Però, també són els que menys hores llegien notícies abans del confinament i, després, en la setmana 3ª i 4ª, de nou tornen a un temps similar al del preconfinament. Els majors, de nou, dediquen més hores que de costum a la lectura de notícies en les setmanes 3ª i 4ª.

En la lectura social a través de les xarxes, aquesta va augmentar. Els enquestats afirmaren que havien passat d’1 h 3 min/dia de lectura social abans del confinament, a 1 h 31 min/dia a la 1ª i 2ª setmana i l'increment es va mantenir estable a la 3a i 4a setmana de confinament (1 h 28 min/dia). Per gènere, l'increment va ser més gran en dones i l'augment va ser similar entre els diferents grups d'edat.

Finalment, la lectura per a estudi o treball s’hi va mantindre estable. Si abans del confinament els enquestats declaren dedicar 1 h 41 min/dia; durant les quatre primeres setmanes de confinament el temps que van dedicar a la lectura per a estudi i treball va ser d’1 h 50 min/dia. Per gènere, l’increment va ser més gran en homes i respecte a l’edat, l’increment va ser molt més gran entre els joves.

En el que respecta al tipus de format de lectura (paper versus digital) durant el confinament, la lectura en format digital es va igualar en tots els rangs d’edat, ja que tots dedicaren un temps similar a la lectura d’oci en format digital.

‘El més interessant ve a partir de la tercera setmana de confinament on depenent de la tipologia de lectura, aquesta va prendre diferents camins’, puntualitza Ladislao Salmerón. ‘La lectura de novel·les va continuar l’increment, mentre que la lectura de notícies va minvar a valors preconfinament’, afegeix.

Com a conclusió, Ladislao Salmerón assevera que els adults, tant espanyols com italians, ‘varen canviar els seus hàbits de lectura durant la quarantena de manera adaptativa i es va poder maximitzar els beneficis emocionals associats a la lectura d’oci’.