Naix la Càtedra de Cultura Científica per a l’Emergència Climàtica

  • Jardí Botànic
  • 6 de març de 2023
 
Moment de la presentació de càtedra.
Moment de la presentació de càtedra.

El Jardí Botànic de la Universitat de València ha acollit la presentació de la Càtedra de Cultura Científica per a l'Emergència Climàtica (Càtedra CCC), una aposta per la implicació de la societat en el canvi climàtic que basa els seus objectius en treballar l'educació per a la Sostenibilitat des de les aules.

Amb la situació actual d’emergència planetària, caracteritzada per l’existència de diverses, greus i interconnectades problemàtiques entre les quals es troba el canvi climàtic, la capacitació i millora competencial de les persones és el primer pas cap a la implementació de les mesures que es requereixen.

En l’acte de presentació ha estat la directora de la Càtedra, Olga Mayoral, al costat dels i les representants dels diferents organismes que han participat en la seua creació: Paco Alòs, director de RS i Relacions Institucionals de Caixa Popular; Celsa Monrós, directora general del Canvi Climàtic de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica; i Rosa Mª Donat, catedràtica de la Universitat de València i vicerectora d’Innovació i Transferència. L’acte ha estat moderat pel director del Jardí Botànic, Jaime Güemes.

La directora ha valorat la gran oportunitat que suposa la Càtedra CCC per a la societat en conjunt, ja que és un projecte que ha aconseguit aterrar en el territori i consolidar-se per a complir el seu principal objectiu de promoure la necessitat d'un canvi socioambiental. Mitjançant la Càtedra es pretén aprofundir en el coneixement i la comprensió del canvi climàtic i alinea les mesures que hem d'adoptar mitjançant formes individuals i accions col·lectives.

La Càtedra CCC aposta per la necessitat d’utilitzar fonts d'informació rigoroses i fiables, com és la divulgació científica, com a eina essencial per a situar-se de manera correcta davant les diferents qüestions i, addicionalment, participar i conéixer les investigacions que en aquest camp s'estan duent a terme.

Com a prioritat, es proposa a més promoure l'educació fora de l'aula com un recurs essencial en l'adquisició de les competències referent als temes relacionats amb la Sostenibilitat. Per a això, el Jardí Botànic servirà com a espai verd educatiu, un recurs que permetrà treballar qüestions d'una manera més atractiva i directa.

A més, ha manifestat la importància que tindrà la Càtedra CCC en treballar amb el professorat en actiu de diferents centres i nivells educatius que no han estat familiaritzats ni formats en aquestes qüestions, però que tenen l'oportunitat d'integrar-les a les seues matèries aprofitant les oportunitats que els currículum ofereixen. Tot amb la intenció d'aproximar-se a les problemàtiques socioambientals actuals i al canvi climàtic des d'una perspectiva competencial i activa.