Ple absolut en el concert d'obertura de curs de l'Orquestra Filharmònica de la Universitat de València al Teatre Principal

  • Fundació General UV
  • 7 de novembre de 2022
 
Un moment del Concert de l'Orquestra Filharmònica UV al Teatre Principal.
Un moment del Concert de l'Orquestra Filharmònica UV al Teatre Principal.

L'Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, sota la direcció de Beatriz Fernández Aucejo, va celebrar el passat 4 de novembre el Concert d’Obertura del Curs Acadèmic 2022-2023 al Teatre Principal de València amb un programa dedicat a les dones compositores, entre les quals, Lili Boulanger, Matilde Salvador o Florence Price. El ple de l'aforament va ser absolut.

El concert va comptar amb la col·laboració del projecte europeu Women’s Legacy, el qual té com a objectiu contribuir a la inclusió de les dones protagonistes de la història i la cultura, i del seu llegat en els continguts educatius.

Com explicava Beatriz Fernández en les notes al programa, “l’explosió artística entre les dones a principis del segle XX es fa més que evident si observem i valorem les compositores que ens ocupen en aquest concert. Europa i Amèrica unides pel talent desbordant d’unes compositores compromeses amb l’esperit creatiu que van lluitar en la seua situació social en favor de la seua passió: la música”.

Així, el concert arrancà amb l’obra per a orquestra més interpretada de Lili Boulanger (1893-1918), ‘D’un matin de printemps’ (‘D’un matí de primavera’), amb una instrumentació que recorda el París de Fauré, Debussy, Stravinski i dels ballets de Diaghilev.

Continuant en la primera part de l’espectacle, hi hagué l’estrena absoluta del primer premi del Concurs de Composició del projecte Erasmus+ MEETS (Music in higher Education to dEvelop Transversal Skills): l’obra ‘Carpathian Timbre’, de Haimoni Balgava (1994). La jove compositora revelava ací el seu vessant més innovador amb una escriptura clàssica, però amb un llenguatge modernista en l’intent de crear una sonoritat envolupant amb el tractament de les cordes que dona als vents un protagonisme limitat i els presenta un a un, exclosos el vent metall i la percussió.

I mentre les primeres notes de ‘D’un matin de printemps’ sonaven en l’interior de la jove Lili Boulanger, a Castelló de la Plana naixia Matilde Salvador, estretament vinculada al «Grup dels joves» per les seues relacions d’amistat amb els integrants i la seua unió afectiva amb Vicente Asencio, qui va orquestrar l’obra que s’escoltarà en aquest concert, ‘Tres cançons valencianes’, guardonada el 1937 amb el Premi Musical del País Valencià. Escrita per a soprano i orquestra, l’obra va ser interpretada ara per Marina Cerdán, alumna de Cant del Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València, i l’Orquestra universitària.

“Matilde Salvador plasmà harmonies i girs melòdics en les principals línies que ens acosten al descobriment d’unes sonoritats pròximes a l’esperit del folklore musical valencià”, apuntava la directora de l’Orquestra Filharmònica, acostant-se així al reclam dels seus amics, el «Grup dels joves», d’una identitat musical i estètica mediterrània.

I del Mediterrani es va produir el salt a Amèrica en la segona part del concert, dedicada íntegrament a la ‘Simfonia núm. 1’ de Florence Price (1887-1953), una “obra de gran bagatge instrumental i harmònic, el valor de la qual va ser reconegut amb el prestigiós primer premi del Concurs Road Wanamaker”, assenyalava Beatriz Fernández, qui descriu a Price com a “una dona brillant” amb una àmplia producció musical, entre la qual destaquen les seues quatre simfonies, quatre concerts per a instruments solistes i altres obres orquestrals i corals.

Més informació: