El rei Felip VI obri el curs de les universitats espanyoles en la Universitat de València
- Servei de Màrqueting i Comunicació
- 26 de novembre de 2025
La Universitat de València ha acollit este dimarts 25 de novembre el Solemne Acte d'Obertura del Curs Acadèmic 2025-2026 que, a més, ha sigut l'Obertura de Curs de les Universitats Espanyoles. Este acte, que se celebra per primera vegada en la UV, s'ha produït en el Paranimf de la UV i sota la presidència del rei, dos mesos després de l'inici de les classes després d'haver sigut posposat per l'alerta meteorològica en la data en què estava prevista la seua celebració.
La Universitat de València ha celebrat en el Paranimf del seu edifici històric el Solemne Acte d'Obertura del Curs Acadèmic nacional 2025-2026, un esdeveniment que coincidix amb el tancament de les celebracions del 525 aniversari de la UV, fundada en 1499.
En tractar-se d'un acte d'obertura de curs del conjunt de les universitats espanyoles, la cerimònia ha sigut presidida pel rei Felip VI i ha comptat, en la presidència, amb Diana Morant, ministra de Ciència, Innovació i Universitats; Eva Alcón Soler, presidenta de la Conferència de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles; Elena Olmos Ortega, secretària general de la Universitat i María Vicenta Mestre Escrivà, rectora de la Universitat de València.
A la seua arribada a l'edifici històric de la Universitat de València, el rei Felip VI ha sigut rebut per la rectora de la UV, la presidenta de CRUE-Universidades Españolas i les màximes autoritats de la Comunitat Valenciana. El president en funcions de la Generalitat, Carlos Mazón, no ha participat en este acte ja que les Corts Valencianes triaran, este pròxim dijous, un nou president de la Generalitat.
Després de saludar als rectors i rectores de les universitats espanyoles presents en este acte, la comitiva acadèmica ha accedit al Paranimf on s'ha celebrat este solemne acte acadèmic, d'acord amb el tradicional cerimonial universitari corresponent a una obertura d'àmbit estatal.
Lliçó inaugural: un recorregut per la història de les universitats espanyoles
“La Universitat de València en el marc de l'origen i evolució de les universitats espanyoles” és el títol de la lliçó inaugural d'obertura de curs pronunciada per la secretària general de la Universitat de València María Elena Olmos.
En la seua intervenció ha recorregut la història de la UV i del conjunt de les universitats espanyoles, destacant els canvis normatius que, des de fa més de 5 segles, s'ha produït. També ha destacat el paper de dones que van ser pioneres universitàries, com Manuela Solís, primera universitària valenciana, Ascensión Xirivella Marín, primera dona a vestir la toga a Espanya. Les dos van ser les primeres dones en els seus respectius estudis a la Universitat de València.
La professora Olmos, que ha sigut acompanyada per les deganes de les facultats de Medicina i Odontologia i Dret, que impartixen els estudis fundacionals de la UV, no ha oblidat en la seua intervenció el passat recent i la contribució de la universitat pública a la lluita per la democràcia a Espanya, i ha conclòs la seua intervenció amb una referència a Francesc Eiximenis, qui va remarcar la importància de la inversió en educació per al futur. “Ameu saviesa e bon saber, aprés Déu” són les seues paraules que hui presidixen el frontal del Paranimf de la Universitat de València.
Un balanç de 7 anys de govern, ovació del públic a la rectora de la Universitat
La rectora de la Universitat de València, María Vicenta Mestre Escrivà, ha subratllat el 525 aniversari de la Universitat i ha agraït a tota la comunitat universitària el seu treball que situa a la UV com una de les millors universitats espanyoles.
La rectora ha realitzat un emotiu repàs dels últims set anys de govern universitari en la qual ha sigut la seua última obertura de curs, en finalitzar el seu segon mandat. Dos legislatures marcades per la pandèmia, la invasió d'Ucraïna, el genocidi comés per Israel en Palestina, la crisi migratòria al Mediterrani, i la tràgica DANA del passat 29 d'octubre. Davant este context, la rectora ha recordat la fèrria resposta que ha mantingut la UV, perquè s'ha “posicionat en la defensa dels drets humans i hem actuat amb programes de cooperació internacional en més de cinquanta països”.
També ha revindicat el crucial paper dels servicis públics en la salut de la democràcia, en espacial el rol de la universitat pública per a “combatre les desigualtats, per a contribuir al progrés de la ciència i el coneixement, al desenrotllament de nous sectors productius i a la formació amb una perspectiva d'innovació i inclusió”. No obstant això, la crisi de la vivenda no ha passat de desapercebuda en les paraules de la rectora, en les quals ha assenyalat la necessitat de trobar una solució a esta problemàtica que afecta el gruix d'estudiants.
En la mateixa línia, ha subratllat la necessitat de situar a les persones en el centre de les polítiques, tal com ha fet la universitat durant els últims anys. Per això, la rectora ha agraït l'eficàcia de la governança participativa com a estil de govern que ha pretés “situar a les persones el cor de la gestió universitària”.
A més, ha remarcat la importància de l'acord de finançament del Sistema Universitari Públic Valencià que permet disposar de suficiència econòmica per a la renovació dels campus universitaris, l'estabilització i promoció de les plantilles i disposar d'una suficiència que és vital per a mantindre, en plenes capacitats, les activitats universitàries.
El discurs de la rectora ha sigut respost amb una àmplia ovació de les i els assistents.
Universitat com a pilar de l'Estat de Benestar
Posteriorment, la presidenta de la Confederació de Rectors i Rectores de les Universitats Espanyoles, i rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha reflexionat sobre els desafiaments contemporanis que travessen les universitats, especialment, la millora del finançament, l'equitat en l'accés, i l'autonomia universitària.
“En este curs els propose implementar des de la responsabilitat les mesures necessàries per a elevar eixa essència transformadora i situar a la universitat a l'avantguarda del progrés” ha anunciat la presidenta, que ha reafirmat que la CRUE manté “la voluntat de treballar des de la lleialtat institucional al servici del sistema universitari i de la societat.
Alcón també ha instat que les universitats recórreguen a la ciència, la innovació i els valors democràtics davant “l'auge dels totalitarismes i discursos de la por”, com a fórmula per a “preservar el model social de convivència”.
Universitat, casa de la democràcia i ascensor social
Per part seua, Diana Morant, ministra de Ciència, Innovació i Universitats ha destacat el paper de les dones en el centre de les universitats en un dia que coincidix amb el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència cap a la Dona.
Posteriorment, ha afirmat que “el futur de la democràcia es basa en la solidesa i força de les universitats, especialment, de les públiques” pel que ha estés una felicitació pel 525 aniversari de la UV i “per haver fet de la vostra casa, també la casa de la democràcia”.
La ministra també ha agraït la resposta de les universitats valencianes en la DANA del passat 29 d'octubre. I també el paper dels jovens en eixe moment històric, i ha destacat que “toca retornar-los el compromís en forma de futur”, per la qual cosa ha urgit a la societat a actuar “de tots depén que l'ascensor social de l'educació superior no es detinga”.
Construir un món més just, més obert i cohesionat
El rei Felip VI ha felicitat la Universitat de València pels seus 525 anys d'història, destacant que “de poques universitats pot dir-se amb més justícia que són el pont entre el passat i el futur.”
El monarca ha destacat iniciatives de les universitats valencianes després de la DANA i, especialment el projecte de la Universitat de València ‘Salvem els fotos’ per a recuperar les fotografies danyades per l'aigua i el fang, per la qual cosa ha agraït la “grandesa d'esperit” de la comunitat universitària.
En la mateixa línia que les intervencions anteriors, Felip VI ha apuntat a la Universitat com a antídot a la “deriva perillosa” que suposen els “signes de desafecció, en molts règims democràtics, cap a valors fonamentals de la convivència”.
Per a concloure, ha desitjat que este nou curs siga “una nova ocasió per a eixamplar les fronteres del coneixement i per a construir un món més just, obert i cohesionat. Un món, ni més ni menys, a l'altura dels nostres jóvens”.
A continuació, ha declarat obert oficialment el curs acadèmic en un acte que ha conclòs amb la interpretació del càntic “Gaudeamus Igtar” per part de l'Orfeó Universitari.
Visita a la Biblioteca Històrica i firma en el Llibre d'Honor de la UV
En acabar l'acte acadèmic, el rei, acompanyat per la rectora i les màximes autoritats valencianes ha realitzat una visita privada a la biblioteca històrica on ha pogut contemplar un exemplar de la “Bíblia de Sant Vicent Ferrer” amb anotacions manuscrites del sant valencià, que va ser propietat del Duc de Calàbria, qui dona nom a la sala.
També ha vist l'únic exemplar del primer llibre literari imprés en la península Ibèrica, “Obres e trobes en lahors de la Verge Maria”, així com un exemplar del Tirant i dels Furs del Regne de València, incunables conservats a la biblioteca històrica de la UV.
Per a acabar la seua visita, i abans de departir amb les i els convidats en el Claustre, Felip VI ha firmat en el Llibre d'Honor de la Universitat.
Un esdeveniment històric
Per primera vegada en la seua història la Universitat de València ha acollit l'acte d'obertura de curs de les universitats espanyoles. En 1999 amb motiu de la celebració dels 5 segles d'història de la Universitat de València, sent rector Pedro Ruiz, el llavors Príncep d'Astúries, Felip de Borbó va presidir l'obertura de curs de la UV.
També, per primera vegada des de la instauració de l'acte d'obertura estatal, amb la restauració de la democràcia a Espanya, ha sigut una universitat, la Universitat de València, la institució responsable del “pool de mitjans”, és a dir, d'oferir el senyal de vídeo i àudio als mitjans de comunicació acreditats.
Retransmesa en directe amb una programació especial que ha permés conéixer els detalls previs a la celebració de la cerimònia i seguir els passos de les autoritats des de la seua arribada al carrer de La Nau fins al moment en què el rei Felip VI ha firmat en el llibre d'honor de la UV, pot tornar a veure la cerimònia íntegrament a continuació.
Categories: Obertura de curs acadèmic















