Els superbacteris i l’ús imprudent dels antibiòtics, a debat entre l’estudiantat universitari europeu

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 30 de maig de 2023
 
El projecte Superbugs forthem s’ha clausurat a la Universitat d’Opole (Polònia).
El projecte Superbugs forthem s’ha clausurat a la Universitat d’Opole (Polònia).

Superbugs forthem, un projecte europeu liderat per la Universitat de València (UV) amb l’objectiu de conscienciar sobre l’amenaça dels superbacteris en diferents nivells educatius i desenvolupat per estudiantat universitari, s’ha clausurat a la Universitat d’Opole (Polònia). La proposta, coordinada per Belén Fouz i Sergi Maicas, professora i professor del Departament de Microbiologia i Ecologia de la UV, es fa en cooperació amb la Università degli Studi di Palermo (Itàlia), Uniwersytet Opolsky (Polònia) i Johannes-Gutenberg -Universitat de Mainz (Alemanya).

En el marc del projecte s’ha format un centenar d’universitaris europeus que, posteriorment, han implementat diferents activitats a més de 30 instituts de secundària dels quatre països implicats.

“L’ús imprudent dels antibiòtics és un problema de salut pública a causa de l’aparició de ceps bacterians resistents a aquests en gairebé tots els patògens humans, fet que dificulta el tractament de nombroses malalties infeccioses”, han destacat Belén Fouz i Sergi Maicas.

En aquest sentit, accentuen que la recerca de solucions requereix el desenvolupament de nous antimicrobians, així com d’estratègies noves, inclosa una consciència social més gran sobre el problema. La crisi antibiòtica actual requereix conscienciació i, per això, divulgar el problema a les noves generacions d’estudiantat, als amics i familiars, i, en general, a la societat europea i mundial.

Per això, s’han establert relacions didàctiques entre la crisi al voltant de l’ús imprudent dels antibiòtics, la resistència als antimicrobians i l’auge dels superbacteris, utilitzant com a eina principal una exposició d’infografies. L’estudiantat universitari monitoritza l’acció a les escoles d’educació secundària utilitzant a l’aula eines complementàries basades en jocs per involucrar l’alumnat i millorar l’aprenentatge. A més, totes les activitats s’avaluen mitjançant enquestes anònimes.

Superbugs forthem està cofinançat pel Programa Erasmus+ de la Unió Europea i, per part de la Universitat de València, pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa, el Servei de Llengües i Política Lingüística, la Unitat d’Igualtat i el Servei d’Informació i Dinamització.

 

Projecte Superbugs: https://www.uv.es/superbugs/

Imatges: