La taxa d’ocupació d’Educació Social augmenta en més de 20 punts en tan sols dos anys

  • Fundació General UV
  • 8 de març de 2022
 

Contra l’estigma de la baixa ocupabilitat d’algunes titulacions de les Ciències Socials, les institucions prenen partit i li peguen la volta a aquesta ja antiga situació. Les diferents mesures en política pública i acadèmica d’ocupació, el context social, i la implicació del món empresarial i organitzatiu fan possible que els resultats en matèria d’ocupació d’aquests estudis estiguen experimentant un important canvi a l’alça. Un exemple: la taxa d’ocupació del grau en Educació Social que, en la Universitat de València, ha passat a situar-se d’un 65,6% en 2016 a un 85,9% en 2018.

La diferència en dos anys és de 20,4 punts. Aquest increment se suma a les xifres generals que presenten tots els indicadors de l’últim Estudi d’Inserció Laboral de Graus (2018) realitzat per UVocupació. Així, l’experiència laboral posterior a la finalització dels estudis té un increment de 10,8 punts, passant d’un 86,7% en el segon estudi (2016) a un 97,5% en el tercer.

Però on més es posa de manifest aquest augment és en les conclusions sobre l’actual o última ocupació. En termes de qualitat, per exemple, es troba que el percentatge de persones titulades l’ocupació de les quals requeria estudis universitaris s’incrementa en 25,4 punts (passa del 49 al 74,4%); l’ocupació relacionada amb la titulació augmenta en 25,7 punts (del 53,8 al 79,5%); i en l’ocupació relacionada amb la titulació i que també requeria estudis universitaris, el diferencial és de 23,4 punts (del 47,1 al 70,5%).

Així mateix, el percentatge d’egressats i egressades que ocupen llocs de tècnic/a o amb persones a càrrec augmenta en 21,6 punts (del 54,5 al 76,1%); els contractes estables també s’incrementen, en aquest cas, per baix de 20 punts, passant del 13,6 al 29%; i el treball a jornada completa potser siga l’indicador més cridaner amb un augment de més de 30 punts, passant del 39,8 al 71,6%.

El mateix estudi d’inserció destaca que el lloc de treball més habitual que desenvolupen les persones titulades en Educació Social és el d’educador/a social (malgrat que hi ha altres eixides professionals, però en menor mesura, com ara monitor/a en centres educatius); el departament en el qual estan destinats aquests professionals sol ser el d’Educació; i els sectors: educació, recerca i serveis culturals; sanitat i assistència social; i associacions sense ànim de lucre.

Alba Jiménez és egressada de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de València i treballa com a educadora social a una d’aquestes organitzacions: l’Associació Brúfol del barri valencià del Cabanyal. Segons explica en el següent capítol de ‘Treballem. De la Universitat al món laboral’, Alba es dedica a l’atenció social i la formació en aquesta entitat, la principal tasca de la qual és el desenvolupament comunitari de les veïnes i els veïns del barri.

Però abans d’arribar a aquest lloc, Alba es va formar en el grau en Educació Social, va realitzar pràctiques i, fins i tot, una estada internacional a Argentina per tal de completar els estudis amb habilitats i competències que només proporcionen el contacte directe amb les diferents realitats.

No obstant, Alba no es conforma, i pensa en especialitzar-se i millorar la seua formació amb un futur Doctorat, una aspiració molt comuna entre les graduades i els graduats en Educació Social, doncs prop del 80% continuen formant-se després del grau a través del reciclatge professional (formació contínua) o cursos de postgrau.

Més informació: