Treballar en remot a la UV

  • Gabinet de la Rectora
  • 21 de març de 2020
 
Imagen de la noticia

La declaració de l’estat d’alarma, que disposa que la docència universitària s’impartirà d’una manera no presencial, i les restriccions a la mobilitat suposen un important repte per a tota la societat. En aquest article es presenten les aplicacions de gestió que els treballadors i treballadors de la UV utilitzaran per continuar mantenint els serveis operatius, sense presencialitat.

En un context d’emergència sanitària sense precedents, que canvia dia rere dia, la Universitat de València ha adoptat un conjunt de mesures des del passat dia 13 de març entre les quals es troba l’atenció al públic per mitjans telefònics i/o telemàtics.

L’objectiu de la Universitat de València, després de la declaració de l’estat d’alarma el passat 14 de març de tendir a una presencialitat zero en la Universitat de València, que forma part de les instruccions traslladades a centres, departaments, serveis i unitats de la Universitat per a l’elaboració dels Plans de Contingència per a la Continuïtat del funcionament de la docència, investigació i serveis a la UV, suposa un important repte.

Reptes en la docència, amb l’impuls a la docència a distància i en línia, però també de gestió. En un article anterior es plantejava eixe repte. En aquest article anem a fer un repàs al conjunt d’aplicacions de què disposa la UV per fer front el treball en remot, des de casa, a la nostra Universitat.

Abans de començar: pensar en la seguretat

Treballar des de casa suposa un canvi de paradigma, per això el Servei d’Informàtica de la Universitat recorda que és important:

  • Tindre actualitzat el sistema operatiu a la darrera versió;
  • Disposar d’un antivirus en actiu, i que estiga actualitzat
  • Tindre diversos navegadors descarregats i actualitzats, perquè de vegades un determinat navegador pot ser incompatible amb l’aplicació amb la qual vages a treballar;
  • Si l’ordenador no és d’ús exclusiu teu, NO guardes contrasenyes;
  • Sempre, evita descarregar i emmagatzemar en aquests ordinadors arxius que continguen dades personals;
  • Disposar d’una connexió a Internet de confiança: no utilitzar xarxes lliures per treballar, i en el cas de la connexió del teu domicili, assegura’t que la wifi estiga protegida per una contrasenya amb el màxim nivell de seguretat.

Pots accedir a tota la informació i recomanacions sobre ciberseguretat en aquest enllaç: https://www.uv.es/uvstic

Quines eines pots necessitar: VPN, accés remot i accés a grup compartit

Hi ha conceptes que poden resultar nous per a persones que no es connecten a la xarxa de la Universitat des de fora de la institució.

La primera d’elles és ‘connexió VPN’.

VPN significa Virtual Private Network (Xarxa Privada Virtual), i és una connexió privada que permet que les dades que s’envien des d’una xarxa privada viatgen per un tunnel definit en la xarxa pública. És a dir, que la VPN permet a la persona usuària accedir a la seua corporativa, assignant al seu ordinador remot les direccions i privilegis d’aquesta, encara que la connexió es faça des d’un accés públic a Internet. Per saber més sobre VPN a la UV pots clicar ací: http://links.uv.es/g1ljeUW

En poques paraules, amb la VPN pots estar des de casa com si estigueres a la Universitat.

Per poder fer ús de la VPN necessites descarregar-te l’aplicació corresponent, i validar-te amb el teu usuari i contrasenya de la UV.

Però has de tenir en compte dues coses: la primera és que la VPN fa més lenta la teua velocitat de connexió, i la segona que les connexions al servidor segur VPN són limitades, de manera que sols cal usar-la per a allò que necessites.

Si et cal fer ús de la VPN, pots descarregar el programa i accedir a instruccions específiques seguint aquest enllaç: http://links.uv.es/fyy3CDj

L’accés a escriptori remot.

Des de casa pots accedir directament al teu ordinador del treball. Però per fer-ho cal que contactes amb el personal del Servei d’Informàtica de la Universitat per tal que habilite la funcionalitat de l’escriptori remot en eixe ordinador d’una manera protegida.

El més important per poder garantir aquest funcionament en remot és no apagar l’ordinador i recordar el nom de l’equip o el nom de la IP de l’equip, i el teu usuari i contrasenya de Windows.

Accés al grup compartit de disc.

El servei de disc permet compartir i accedir a les teues dades des de qualsevol lloc de la xarxa. És un espai col·laboratiu i segur que permet treballar a través de grups amb altres persones de la Universitat, únicament fent ús del teu usuari i contrasenya.

El disc de la Universitat permet la connexió a través del navegador, però també a través d’una unitat de xarxa. Pots accedir, i informar-te, sobre el disc de la Universitat en aquesta URL: http://links.uv.es/99PLhMA

Què necessite en funció de l’aplicació de la Universitat que vaig a utilitzar

La major part d’aplicacions de la Universitat de València són accessibles des del navegador web (aplicacions de ‘lanzadera’, ENTREU, TRAMITEM, TAULER, GTI, LICIT@ i PACTUM, a més del portal de l’empleat).

En canvi, SICUV requereix accedir bé a través de la connexió VPN, bé mitjançant l’escriptori remot al servidor del SICUV.

En aquest document del Servei d’Informàtica pots accedir a una informació més específica sobre com poder accedir a les aplicacions de gestió de la Universitat de València remotament.

____

Aquesta informació l’ha realitzada l’àrea de comunicació institucional del Gabinet de la Rectora de la Universitat de València a partir del document ‘Cómo trabajar en remoto en las aplicaciones de gestión de la Universitat de València’ del Servei d’Informàtica de la nostra Universitat, que està disponible ací: https://www.uv.es/coronavirus/tutorials/ACCESO_%20APLICACIONES_GESTION_UV.pdf

Arxivat en: