Una investigació assegura que la tecnologia de ChatGTP en breu s’integrarà en la docència i la investigació superior
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 28 de novembre de 2024

Gregorio González Alcaide, catedràtic del Departament d’Història de la Ciència i Documentació de la Universitat de València, assegura que la intel·ligència artificial generativa (aquella que ha estat entrenada i davant una petició és capaç de generar textos, imatges, vídeos, codis, simulacions o presentacions) “en poc temps” s’integrarà en la investigació i la docència universitàries. En el seu nou llibre 1 d.C (después del ChatGTP), l’expert planteja que després dels dubtes inicials respecte a aquesta tecnologia s’hauran de replantejar els mètodes d’avaluació, les polítiques institucionals i la formació del professorat universitari.
En el decàleg que aporta per a tot el personal docent i investigador, Gregorio González assegura que aquest hauria de familiaritzar-se amb l’ús i potencialitats de la intel·ligència artificial (IA), a més de conéixer els riscos, obtenir la informació rellevant en relació amb el futur context d’ús de la intel·ligència artificial generativa o respectar el dret del futur lector potencial que haurà de saber sempre si un text ha estat creat per un humà, amb intel·ligència artificial o amb escriptura mixta.
A més, és important “tractar d’alternar la utilització de la intel·ligència artificial generativa amb la participació exclusivament humana, particularment en les àrees de caràcter creatiu”. Gregorio González també demana en un context en què la societat cada vegada és més dependent de la tecnologia no convertir-se en dependent de la IA. Aplicat a la ciència, sí que poden ser exemples de tasques mecàniques que es poden delegar a la IA adequar els continguts generats a l’estil de la citació bibliogràfica o, en el cas d’un treball de recerca, a les proves estadístiques pertinents, com realitzar-les o com interpretar les dades.
L’expert també planteja verificar i gestionar els resultats de la investigació de manera crítica, limitar la informació sensible a la que tenen accés els bots de conversa, així com restar-los capacitat en la presa de decisions no supervisades.
El llibre inclou, a més, un exhaustiu repàs del marc legal que empara la IA i de les decisions inicials preses per diferents institucions internacionals respecte a ChatGPT. Planteja, així mateix, els dubtes que sorgeixen sobre la integritat acadèmica (realització de tasques pròpies per l’alumnat amb les seues pròpies capacitats), la falta de regulació de la IA, la protecció de dades, el biaix cognitiu o l’ús de la IA respecte al gènere i la diversitat (que pot augmentar o potenciar determinats biaixos o estereotips).
El llibre 1 d.C (después del ChatGTP), de Publicacions de la Universitat de València, inclou una unitat didàctica dirigida a l’alumnat sobre formació i ús responsable de la intel·ligència artificial generativa.