Una investigació descarta la relació entre l’ús de teràpies complementàries a Espanya amb les cerques a Google

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 2 de febrer de 2018
 
Lorena Cano

Lorena Cano, investigadora del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València, ha estudiat la relació a Espanya entre les cerques sobre teràpies complementàries a Google amb la seua presència en els mitjans digitals i l’ús d’aquestes per part de la població. Entre altres, l’estudi ha centrat les seues cerques a Internet en la medicina tradicional xinesa, el quiromassatge, l’homeopatia, la reflexologia podal, el drenatge limfàtic i l’osteopatia.

Les teràpies complementàries, també conegudes com alternatives o naturals, s’utilitzen amb finalitats curatives, si bé en cap cas tenen el suport de la ciència. L’Organització Mundial de la Salut va indicar el 2013 que més de 100 milions de persones a Europa utilitzaven alguna d’aquestes pràctiques i que el seu ús ha augmentat a Espanya.

Lorena Cano ha estudiat, d’una banda, si el seu ús es relaciona amb cerques realitzades a Google i, de l’altra, ha comparat els resultats amb un estudi de l’any 2016 de les investigadores Carolina Moreno (catedràtica del Departament de Teoria dels Llenguatges de la Universitat de València) i Emilia Lopera sobre la presència d’aquestes teràpies complementàries en mitjans digitals.

Cano assegura en l’article en Panace@ Revista de Medicina, Llenguatge i Traducció que l’estudi “descarta la possible relació entre les cerques que realitzen els usuaris a Google sobre les teràpies complementàries, o els articles publicats en la premsa, amb el seu ús i consum documentat a Espanya”. Només es podria establir una possible relació amb l’acupuntura, ja que, segons aquest estudi, és la teràpia complementària que més apareix en la premsa digital, i la que més usen els espanyols i la tercera més cercada a Internet.

Cano ha centrat el seu estudi en les cerques a Google sobre acupuntura, medicina tradicional xinesa, quiromassatge, homeopatia, reflexologia podal, drenatge limfàtic, naturopatia, osteopatia i shiatsu. Per obtenir-ne resultats ha utilitzat les eines Google Trends i Google Adwords, que li han permés recollir informació sobre els interessos i les preocupacions de les persones en determinats períodes temporals. D’altra banda, ha pogut conéixer la mitjana de vegades que s’havia cercat una paraula clau a Google en l’interval de temps desitjat, en dos períodes: de 2004 a 2015 i entre l’1 de gener de 2015 i el 31 de juliol d’aquest mateix any.

Aquest article de la investigadora en formació de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació es basa en estudis que reflexionen sobre el fet que la majoria dels pacients decideixen cercar a Internet sobre aquestes teràpies, principalment a Google i la Viquipèdia, atesa la falta d’informació que en proporcionen els professionals de la salut. A més, aquests estudis també destaquen com el principal perill a què s’enfronten amb aquesta pràctica és prendre una decisió que pot posar en risc la seua salut, si només tenen en consideració aquest tipus d’informació, creada per tercers i amb un rigor científic que no està assegurat.

Cano també explica que, en molts casos, la font principal d’informació sobre les teràpies complementàries solen ser les persones més properes al pacient, com familiars o amics, que no tenen cap formació específica sobre temes sanitaris. Aquestes conclusions, indica la investigadora, “ens fa mantindre la hipòtesi que tenim en ScienceFlows (grup de recerca majoritàriament format per personal de la Universitat de València) sobre el tipus de missatges que influeixen en l’ús i consum d’aquestes teràpies, que, tal com hem evidenciat en treballs presentats en congressos nacionals i internacionals, és el boca-orella o el famós a mi em funciona, que prové d’una xarxa social propera, allò que més influeix en l’actitud proactiva cap a l’ús de teràpies naturals”.

La recerca realitzada per Lorena Cano, a més, permet entendre com funcionen els patrons de conducta a l’hora de cercar informació i conéixer fins a quin punt els mitjans de comunicació influeixen en la població per encuriosir o influir directament sobre la percepció de la ciutadania en l’ús d’aquestes teràpies.

Aquesta recerca forma part del projecte de recerca «Estudi i classificació de les teràpies naturals, complementàries i alternatives a través dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials. Idees i valors de transferència a l’imaginari social», finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat i per fons FEDER de la Unió Europea.

 

Article:

Lorena Cano-Orón «Correlación entre las búsquedas sobre terapias complementarias en Google y su uso por parte de la población española». Panace@. Vol. XVII, nº 44. Segundo semestre, 2016. ISSN-e 1537-1964