La Universitat commemora el Dia Internacional del Poble Gitano

  • Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives
  • 5 d’abril de 2023
 
Ponents i assistents a l’acte de projecció del documental Referents. L’efecte multiplicador en 2022
Ponents i assistents a l’acte de projecció del documental Referents. L’efecte multiplicador en 2022

La Universitat de València commemora el dia 8 d'abril, Dia Internacional del Poble Gitano, que recorda el Primer Congrés Mundial Romaní de Londres en 1971, i que va culminar amb la institució de la bandera i l'himne representatius del poble gitano. Aquest dia va ser instaurat per a donar a conéixer la realitat i la història d'aquest poble i reivindicar la cultura gitana.

Des de la iniciativa diversitats de la Universitat de València, que impulsa el Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives, es treballa per la igualtat en la diversitat en un ampli sentit i per la integració de totes les persones que formen part de la comunitat universitària, incloent-hi l'estudiantat gitano. Segons dades de la Fundació Secretariat Gitano (FSG), tan sols el 2% de la població gitana arriba a la Universitat i majoritàriament són dones (més del 80%).

En el Diagnòstic en matèria de diversitat LGTBI i etnicocultural entre l'alumnat de la Universitat, elaborat per l'equip d'investigació MIDICO en 2019, es fa patent que una part de l'alumnat gitano és “invisible” i no considera necessari, convenient o rellevant presentar-se com a tal en el seu entorn. Si bé l'ambient universitari és valorat com un entorn inclusiu, relaten situacions de sorpresa pel fet de ser gitanos -comentaris com “No sembles gitano”- o d'una manera més minoritària, comentaris obertament xenòfobs on s'assumeix la generalització de pràctiques negatives o il·legals de persones gitanes al conjunt del col·lectiu.

Segons les persones entrevistades, la situació i cultura del poble gitano “és invisible, no existeix”, en les diverses dimensions de la vida universitària. La gitaneitat està absent també en els continguts curriculars i quan es fa visible s'utilitza com una manera d'il·lustrar problemes socials, com l'abandó escolar primerenc o conductes delictives, com el tràfic de drogues.

Per això, des del vicerectorat són conscients que queden moltes coses per fer per a no deixar a ningú darrere. La Universitat, a través de la iniciativa diversitats, programa activitats formatives i de sensibilització, com per exemple el Conversatori realitzat l'any 2020; les jornades Diversitat, Arts Escèniques i Gestió, coorganitzades amb estudiantat de la Facultat d'Economia, on es va presentar el projecte A QUELAR! CABANYAL; o la projecció del documental Referents. L’efecte multiplicador, projecte audiovisual impulsat per la Càtedra de Cultura Gitana de la Universitat d'Alacant.