La Universitat presenta un documental que aborda el paral·lelisme entre les persones refugiades de la Guerra Civil-dictadura i les actuals

L'Aula d’Història i Memòria Democràtica de la Universitat de València va presentar l'estrena del documental ‘Encontres d’exili II’, realitzat per CEAR-PV i el col·lectiu audiovisual Mirades. L'acte va tenir lloc el 21 d'abril a les 18 hores, a l'Aula Magna del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

22 de d’abril de 2021

Un fotograma del documental.
Un fotograma del documental.

L'acte va comptaramb la participació de Rosa Pérez, consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat; Jaume Durà, codirector del documental i coordinador jurídic i d'incidència política de CEAR-PV; Javier Navarro, responsable de l'Aula d'Història i Memòria Democràtica de la Universitat de València, així com els codirectors i protagonistes de l'obra. Les entrades estan exhaurides.

‘Encontres d'Exili II’ és un documental sobre i amb persones exiliades, refugiades i represaliades d'ahir i de l’actualitat. Dirigit per Adrián Caballero, Jaume Durà, José Gayà i Jorge Ramos, està protagonitzat per persones majors que van viure la repressió i l'exili per la victòria franquista (com Tina, filla de Carmen Cuesta –‘la 14ª rosa’ de les 13 Roses– i militant antifranquista que va patir la repressió en l'última etapa de la dictadura; Carme, que va haver de migrar a França durant el franquisme; Àngela, filla de migrants a Algèria; o Josefina, que va viure diversos exilis en diferents països d'Europa i d'Amèrica després d'haver hagut d'abandonar l'Espanya franquista) i per persones més joves que han patit recentment situacions similars en tres continents (com Alba Teresa, que va escapar de la repressió paramilitar a Colòmbia; Mem, amb una situació similar com a kurd a Rojava, part del Kurdistan a Síria; Fatma, refugiada sahrauí; Sainabou, que va haver d'escapar de la mutilació genital femenina i d'un matrimoni forçat a Gàmbia; Conan, que va fugir de la guerra a Costa d’Ívori i va haver de pujar a una pastera; o Elisama i Michelle, que va abordar la Brasil de Bolsonaro per la seua identitat LGTBI). En el documental, moltes d'aquestes persones intercanvien unes trobades molt simbòliques adonant-se com el passat de guerra, exili i dictadura viscut ací és el present de molts altres territoris de persones que ara han de refugiar-se al País Valencià.

Segons els responsables d’aquest projecte “es vol posar en diàleg i contribuir al (re)coneixement de totes aquestes persones i fenòmens, perquè és clau per a fomentar una cultura de pau, de solidaritat, de Drets Humans, de veritat, de justícia i de reparació”. ‘Encontres d'Exili II’ forma part d'un projecte més ample articulat en el web https://encontresdexili.org/, on es pot trobar la primera part del documental, totes les entrevistes íntegres, un mapa interactiu de l'exili, biografies de dones exiliades i altres materials didàctics.

Altres Notícies