La Universitat i la UJI desenvolupen un projecte europeu sobre salut mental en persones amb trastorns adaptatius

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 29 de desembre de 2017
 
Integrants de l’equip Labpsitec-València, amb Rosa Baños.
Integrants de l’equip Labpsitec-València, amb Rosa Baños.

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia (Labpsitec) de la Universitat de València i de la Jaume I ha desenvolupat CORE, un programa d’entrenament gratuït i autoaplicat mitjançant Internet que millora el benestar psicològic dels estudiants universitaris, ja que permet aprendre noves habilitats i afrontar els trastorns adaptatius o emocionals. El pla s’està assajant a la Comunitat Valenciana, a les universitats suïsses de Berna i de Zuric, i a les alemanyes de Marburg i Lüneburg.

Labpsitec lidera un dels paquets de treball del projecte europeu Integrating Technology into Mental Health Care Delivery in Europe (ICare), finançat per la Comissió Europea amb quasi cinc milions d’euros i que té com a objectiu la integració de les tecnologies per a la prestació de serveis de salut mental a Europa. Entre aquests hi ha el desenvolupament d’un model integral per a la detecció, prevenció i administració de tractaments psicològics davant trastorns mentals com la depressió, l’ansietat, els trastorns adaptatius, els alimentaris (bulímia o anorèxia) i els trastorns en l’abús de substàncies.

La part espanyola d’ICare és coordinada pel grup de recerca Labpsitec, dirigit per les catedràtiques Rosa Baños (Universitat de València) i Cristina Botella (Universitat Jaume I). Té l’objectiu de desenvolupar i sotmetre a prova l’eficàcia i l’efectivitat de CORE, un programa d’intervenció autoaplicat i administrat mitjançant Internet per a la promoció d’habilitats davant l’estrés i resiliència en joves que afronten el primer any d’universitat.

“El primer any a la universitat és un moment de canvis, de desafiaments nous i estressos. Preparar-se per poder fer front a aquest canvi resulta clau perquè els estudiants puguen tindre un bon començament universitari”, ha destacat Rosa Baños, investigadora del Departament de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de la Universitat de València.

“S’espera que aquest model puga servir als professionals i les persones que pateixen aquests problemes en la presa de decisions sobre intervencions basades en l’evidència i administrades a través d’Internet, i puga integrar-se en els sistemes de salut de diversos països”, explica la investigadora de la Universitat Jaume I Cristina Botella. Per aconseguir aquest objectiu, els socis aporten 30 programes d’intervenció psicològics que van des de la prevenció fins al tractament i que van adreçats a infants, adolescents i adults que se sotmeten a diferents estudis empírics.

“En aquests moments estem posant a prova la seua eficàcia per a potenciar la resiliència dels estudiants a les universitats de València i Castelló. També es duen a terme assajos empírics sobre el programa a Suïssa, a la Universitat de Berna i a la Universitat de Zuric, i a Alemanya a les universitats de Marburg i de Lüneburg”, concreta Rosa Baños. ICare forma part del programa H2020 de la Unió Europea (Research and Innovation Framework Programme), en el qual participen centres de recerca d’Alemanya, Àustria, Holanda, el Regne Unit, Suïssa i Espanya.

 

Estudi empíric

Un dels tres estudis controlats que es realitzen a Espanya és la Intervenció per a promoure la resiliència en estudiants en risc de desenvolupar trastorns adaptatius, gestionat per les professores Rosa Baños, i Cristina Botella i Azucena García Palacios de la UJI, juntament amb les investigadores del Labpsitec Rocío Herrero i Araceli Palma. El treball conclou que entrenar-se per millorar determinades habilitats psicològiques disminueix significativament les probabilitats de desenvolupar problemes emocionals, com ara ansietat o depressió, i optimitza les habilitats per a rendir de manera més òptima i saludable.

“Si la intervenció és beneficiosa, donarà lloc a estratègies d’intervenció innovadores que poden ajudar els estudiants, tant des d’un punt de vista personal com acadèmic. És a dir, si els resultats són positius, la Universitat de València disposarà d’un programa per a previndre el risc de problemes emocionals entre els estudiants”, explica la investigadora Baños.

El programa CORE està obert a la participació dels estudiants universitaris, que poden beneficiar-se d’aquest entrenament gratuït. Té una durada de sis setmanes i inclou diferents elements multimèdia com vídeos, àudios, vinyetes i imatges. Està estructurat en un mòdul per setmana, amb exercicis per a entrenar les diferents habilitats, i treballa diferents dimensions en el camp del benestar (autoacceptació, relacions de qualitat amb els altres, sentit d’autonomia, capacitat de gestionar entorns complexos o la cerca d’objectius significatius i del sentit de la vida).

Els investigadors i investigadores que participen en aquest projecte pertanyen a la Technische Universität Dresden (Alemanya), Universitat de València, Universitat Jaume I, University of Kent (Regne Unit), Universitat de Berna (Suïssa), Ludwig Boltzmann Institute for Health Promotion Research (Àustria), universitats de Marburg i Lüneburg (Alemanya), Medizinische Universität Wien (Àustria), Universitat de Zuric (Suïssa), Kings College London (Regne Unit) i Minddistrict (Holanda).

 

Psicologia clínica i TIC

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia (Labpsitec) fa més de 25 anys que investiga les possibilitats que les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) poden oferir a la psicologia clínica. Aquestes eines (realitat virtual, realitat augmentada, Internet, sistemes mòbils, etc.) poden ser utilitzades per a l’avaluació i el tractament, com també per a l’estudi dels processos psicològics bàsics.

 

Més informació: https://www.icare-online.eu/es/icare.html