Alumnes premiades per una App que comunica xiquets hospitalitzats amb l’exterior

  • 18 mayo de 2017
 
Alumnes amb el primer guardó.
Alumnes amb el primer guardó.

MARIA IRANZO. Si mirem l’interior de DELI, l’aplicació digital que s’ha fet amb el primer premi d’idees Motivem, trobem un equip multidisciplinari, format per una professora i tres alumnes de quart curs de Magisteri, una alumna de cinqué de Medicina i una professora de Filosofia i Ciències de l’Educació. Descobrim alhora sis dones emprenedores i amb capacitat d’observació de la realitat, aquella que viuen cada dia les xiquetes i xiquets que han de passar una llarga estada ingressats a l’hospital.

L’impuls parteix de Maria Alcantud, professora d’anglés en el Grau de Mestre de Primària; un estímul que va motivar de seguida tres companyes de classe per a buscar una necessitat social a cobrir. “En febrer vaig començar les pràctiques en un col·legi” –explica Andrea Barrera– “i una setmana abans d’arribar un alumne havia sigut ingressat a l’hospital després de patir un vessament cerebral. Els seus professors ens contaven que es trobava molt a soles, especialment quan es trobava en l’àrea de cures intensives. Els seus pares no estaven sempre amb ell i només podia parlar amb els amics de classe per WhatsApp quan els seus progenitors podien prestar-li breument el mòbil”.

Aquella història que Andrea va relatar com un fet impactant a Alicia Beltrán i Paula Bonilla es va complementar amb l’experiència que enguany havia constatat la germana d’aquesta última. Ángela Bonilla fa pràctiques de Pediatria a l’Hospital Clínic de València i ací ha vist com els menuts, després de les seues classes de matí a l’aula docent, “passen moltes hores sols. Alguns, fins i tot, no poden eixir de la seua habitació per risc de contagi”.

Segon premi.

Les dues vivències van ajudar a configurar un grup de treball que els ha permés “anar més enllà dels estudis teòrics, aprendre de camps diversos en els nostres estudis i implicar-se en la part humana de les coses”. “No pots oblidar que els xiquets necessiten afecte, molt més que medicina”, assegura Ángela Bonilla, qui ha passat bona part del curs absorbint idees i consells de la coordinadora de la Unitat Docent de Pediatria del Clínic, Maria Pons.

La coordinadora de la pluja d’idees per a cobrir la carència d’atenció d’aquests xiquets és Maria Alcantud, qui considera interessant fer l’estudi transversal i afegeix al grup a Carmen Lloret, especialista en Psicologia, la qual assenyala: “Si m’agrada ser professora és perquè els alumnes donen frescor i amb ells tornes a il·lusionar-te, a creure més en els somnis. A més, aquests projectes són una oportunitat per aprendre a materialitzar una idea. La nostra tasca com a docents ha sigut ajudar-los a afermar el seu propòsit. Dirigir-los en el que es demanava, la formulació del projecte interdisciplinari, amb els seus objectius i valors”.

Tercer premi.

 

Discover Enjoy Learn Imagine (DELI)

El resultat és una aplicació que compta amb quatre parts. “Una es compon de material didàctic que, a través del joc, les xiquetes i xiquets poden anar assimilant; una segona és l’agenda hospitalària, en la qual poden informar-se del menú o les hores de televisió; hi ha una part lúdica protagonitzada per un avatar d’ell mateix; i el més important i com a valor afegit és el bloc que els permet una comunicació en dues vies, per una banda amb els companys de classe, controlada pel professor del col·legi, i per una altra es crea una xarxa d’ingressats a l’hospital amb la qual, mitjançant una comunicació tipus Skype, poden compartir els seus èxits, pors o experiències”, explica Paula Bonilla.

“Volíem que l’app arreplegara les capacitats de descobrir, gaudir, aprendre i imaginar les quatre habilitats que tot xiquet o xiqueta, en les circumstàncies que estiga, ha de tindre”, subratlla Alicia Beltrán. Tot aquest plantejament és el motiu que els ha fet valedores del primer premi Motivem, que els ha atorgat quatre mil euros per a poder desenvolupar-la. “Ens hem vingut amunt. Nosaltres vam fer un càlcul de vint mil euros per a desenvolupar l’aplicació. Si no ho aconseguim, hem pensat de fer un micromecenatge. De moment, aquesta setmana tenim una reunió amb l’OTRI per si hi ha algun projecte que puga ajudar-nos. Ja que hem arribat fins ací, no pararem fins posar-la en marxa”, assegura Maria Alcantud.

No és la primera alegria que es duen aquest curs. La professora i les tres alumnes de Magisteri, el nucli base del treball, van ser premiades també fa unes setmanes amb el tercer premi de la Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE) per la realització de relats digitals. “Magisteri és un grau on es fomenta moltíssim el treball cooperatiu. Hem trobat que som un equip que ens complementem molt bé i que així traiem bons resultats. L’èxit és gràcies a la bona convivència i el plaer pel que estem fent”, revela Alicia Beltrán.

Profesorat coordinador dels equips.

Turisme inclusiu

Dels 164 projectes que es van presentar als Premis Motivem, Moovify s’ha fet amb el segon premi. Aquesta iniciativa, coordinada per la professora Beatriz Cerezo, ha implicat alumnes d’Economia, Filologia Hispànica, Psicologia i Enginyeria Industrial. Tots ells han proposat la creació d’una aplicació mòbil per a facilitar la pràctica turística a persones amb necessitats especials, siguen de mobilitat o d’alimentació.

“Ens vam fixar en la necessitat constant de planificació que requereixen les persones amb problemes de mobilitat. Per una altra banda, la companya de Psicologia, Celia Morillas, és intolerant a la lactosa i la fructosa des de fa un temps i passa moltes hores informant-se dels restaurants als quals pot acudir. Per aquests dos motius, hem ideat una aplicació que et facilita informació sobre el teu destí turístic. S’insereix dins de la línia de les smart cities que hem estudiat en la carrera, on es vol unir les noves tecnologies amb el turisme inclusiu”, explica Sonia de la Luna, estudianta de tercer del doble grau de Turisme i Administració d’Empreses.

 

Entreteniment per a enfortir la memòria

NeuHelp és el tercer projecte premiat. “Hem intentat solucionar una necessitat real com és la de donar atenció terapèutica a persones malaltes d’Alzheimer. Per això els assessorem amb activitats d’entreteniment que els ajuden a enfortir la seua memòria a curt i mitjà termini. Està pensat per a persones que es troben en la franja dels primers sis anys d’Alzheimer, període en què els símptomes no són tan greus i poden rebre atenció de cuidadors que no necessàriament han de ser personal sociosanitari professional”, explica Guillermo Rodríguez, estudiant de primer curs del Grau d’Economia.

D’aquest projecte, coordinat per la professora Cristina Pardo, crida l’atenció la joventut dels cinc participants i l’interés per un problema que no està directament relacionat amb la seua especialitat. “Tinc el problema a casa perquè la meua iaia té Alzheimer i part de la resta de companys coneixen casos. Ens hem informat sobre la malaltia parlant amb gent i llegint notícies i informes sobre com afecta l’Alzheimer a les famílies. Els nostres coneixements d’Economia, ja que tots som d’aquest grau, els hem aplicat en el desenvolupament d’una empresa que posarà en contacte els voluntaris i cuidadors amb les persones que tenen la malaltia”, continua Rodríguez.

Els Premis Motivem són una iniciativa de la Universitat de València dirigida pel Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica, Professorat i Sostenibilitat, a través de la Fundació Universitat-Empresa Adeit. El seu objectiu és recolzar l’esforç del professorat universitari que estimula la creativitat de l’alumnat coordinant el desenvolupament d’idees en equip per a millorar la seua ocupació laboral.

Esta página web utiliza cookies propias y de terceros con fines técnicos, de análisis del tráfico y para facilitar la inserción de contenidos en redes sociales a petición del usuario. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Para más información consulte nuestrapolítica de cookies