Els cinquanta anys de Pedagogia mereixen un premi

  • 18 mayo de 2016
 
Façana de la Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació.

En gener del 1965 el Butlletí Oficial de l’Estat anuncia la creació dels estudis en Pedagogia a la Universitat de València, els quals s’iniciarien el mes de setembre d’aquell mateix any.

Aquest dimecres, 18 de maig, el Palau de la Música ha sigut l’escenari de la concessió de la sisena edició dels Premis Educació i Societat a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, pels seus cinquanta anys. El guardó, proposat pel Col·legi Oficial de Pedagogs i Psicopedagogs amb la col·laboració del Conservatori Professional de Música de València, va ser recollit per la vicedegana d’Innovació Educativa i Qualitat, Laura García Raga. “Aquest premi suposa un reconeixement social de la trajectòria de la titulació a la ciutat i en la nostra universitat. Dóna una major visibilitat a una carrera que es consolida cada any més i especialment des d’un punt de vista social”, afirma.

Pedagogia va començar el seu funcionament a la Universitat de València com una secció en l’antiga Facultat de Filosofia i Lletres i s’ha constituït, segons paraules del degà de l’actual facultat, Jesús Alcolea, com “una formadora de formadors”, una carrera que intenta formar professionals en els àmbits de la intervenció educativa, al mateix temps que en la recerca de nous recursos i processos educatius en diferents àmbits com ara els laborals, socials, culturals, tot posant l’accent en la formació de persones i grups socials al llarg de tota la vida. “Els estudis s’han anat ampliant, les persones han trobat altres espais on dedicar la seua formació i estem davant d’una titulació present en diferents àmbits de treball i d’actuació professional”, explica Alcolea. Una ruptura amb el tòpic que l’eixida més directa és l’educació a col·legis i instituts. De fet, l’estudiantat del Grau en Pedagogia pot realitzar les seues pràctiques durant els primers anys de carrera treballant amb persones majors, joves en risc d’exclusió social o a centres penitenciaris, entre altres. García Raga no havia nascut quan es va crear la titulació, però les experiències d’alguns dels seus companys li permeten opinar amb rotunditat que “abans la pedagogia estava molt centrada en el que era l’ensenyament escolar i ara s’han incorporat altres àmbits com ara l’educació per a adults, persones majors i seccions culturals. L’ensenyament dels estudiants no es pot focalitzar només en allò tradicional, sinó en nous reptes als quals hem d’adaptar-nos”, explica.

Davant les diferents vessants sobre les quals pot actuar la pedagogia es troben la sinergies entre diverses facultats amb l’objectiu de formar bons docents que puguen enfocar l’ensenyament en diferents branques. Per això algunes facultats del Campus de Burjassot-Paterna han demanat col·laboració a Pedagogia, ja que bona part de l’estudiantat pot acabar dedicant-se a la docència. “Amb els graus s’han incorporat assignatures d’iniciació al professorat, i és per això que els nostres professors van allí a ensenyar eines d’aprenentatge i posterior ensenyament”, explica la vicedegana i també presidenta de Comissió Acadèmica del Títol de Pedagogia a la Universitat de València. Aquesta realitat coincideix amb l’adaptació des del 2009 al sistema universitaris d’estudis de grau i postgrau on es demanden metodologies més actives i participatives que combinen els coneixements teòrics i les competències tecnològiques i estratègiques, a més de recursos educatius per a treballar en diferents àmbits de l’ensenyament.

Els reptes acadèmics continuen apareixent en el món de l’ensenyament, especialment en primària i secundària. En l’actualitat és difícil entendre un estudiant d’entre dotze i díhuit anys sense el telèfon mòbil al centre educatiu, una cosa que fa una dècada era pràcticament impossible de trobar, sobretot entre els més joves. La conscienciació sobre temes com ara l’assetjament escolar, la igualtat en qüestions de gènere, el racisme, la xenofòbia o el respecte davant de qualsevol tendència sexual representa un repte per als pedagogs i els docents. Les campanyes mediàtiques en contra de l’assetjament escolar ofereixen una visibilitat a la societat, però darrere està la tasca dels experts per a combatre aquests problemes que naixen habitualment a la llar. “Es treballa molt, intentem transmetre estratègies per a intervindre, però sobretot per a previndre. Hem apostat per la mediació, una eina innovadora que va lligada a previndre la violència i la interacció negativa entre estudiants”, explica García Raga. La professora també afirma que l’assetjament escolar és un fenomen alarmant i que és necessari ensenyar estratègies per a resoldre conflictes i diverses actituds negatives. En aquest sentit, ensenyar a treballar en equip és la base per a defendre valors com ara el respecte i la tolerància.

No obstant, molts estudiants afirmen no tindre clar els perquès de la seua elecció quan inicien la carrera de Pedagogia, alguns comencen amb incertesa, però tenen un perfil molt similar quant al compromís amb la societat. “Són estudiants preocupats amb temes educatius, solen estar implicats en organitzacions d’aquest tipus i matricular-se perquè els agrada l’ensenyament i s’interessen pels models educatius”, explica la vicedegana.