Universitat de ValènciaUVsocietat,UVsocietat Logo del portal

La Universitat de València presenta l'audiovisual “Productes miracle i pseudociència: impostures i negocis”, emmarcat en el programa Docufòrum

  • Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable
  • 3 de febrer de 2022
Image de la noticia

La Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació ha acollit aquest dijous 3 de febrer la presentació del documental sobre els productes miracle i la publicitat enganyosa. El programa Docufòrum comprén una sèrie d'audiovisuals produïts pel Vicerectorat de Projecció Territorial i Societat de la Universitat de València, en col·laboració amb el TAU.

En la presentació, que s'ha celebrat al Saló de Graus Enric Valor de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, han participat el vicerector de Projecció Territorial i Societat, Jorge Hermosilla; la degana d'aquesta Facultat, Amparo Ricós; el representant de Caixa Popular, Leo Delgado; i el professor del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació, Francesc Martínez, responsable de continguts del documental.

Perdre pes, dormir, tindre memòria, enfortir les defenses… per a quasi tots els problemes de salut hi ha un teòric remei fora dels canals establits. Aquests són els coneguts com a productes miracle, als quals la publicitat els atribueix una sèrie de propietats no demostrades per mitjans científicament vàlids, i per tant que no s'ha sotmés als sistemes legals d'autorització com a medicament, cosmètic o producte sanitari. Aquest documental repassa l'origen, riscos i conseqüències d'aquest tipus de publicitat enganyosa.

El responsable de continguts del documental, Francesc Martínez, ha posat l'accent en la importància de “posar en guàrdia a la societat davant un negoci tan lucratiu i tan despietat com el dels productes miracle i les teràpies alternatives, ja que representen un frau econòmic que, només a Espanya, suposa una despesa de més de 2.000 milions d'euros anuals, que es van en complements alimentaris, productes per a aprimar-se o afrodisíacs, i falsos medicaments”.

El vicerector Jorge Hermosilla ha subratllat la importància de la col·laboració institucional, perquè “aquest programa no hauria sigut possible sense el suport d'entitats compromeses amb la societat valenciana, en aquest cas, aquest audiovisual ha sigut fruit de la col·laboració entre la Universitat de València i Caixa Popular, que ha finançat aquest vídeo”.

Docufòrum, un programa pluridisciplinari i transmediàtic

Docufòrum és un format audiovisual impulsat i dissenyat pel Vicerectorat de Projecció Territorial i Societat i realitzat en alta definició (HD) pel Taller d’Audiovisuals (TAU), que aborda amb un estil documental temes d'actualitat i interés social. En l'actualitat el programa Docufòrum consta de 25 audiovisuals que aborden temes relacionats amb el territori i la societat valencians: economia social, paisatges culturals, exclusió social, educació, treball, canvi climàtic… Els documentals, d'una duració de 20 minuts, recullen opinions d'especialistes tant de la Universitat de València com de l'àmbit social o empresarial valencians. Docufòrum és resultat d'un treball coral, la coordinació tècnica és a càrrec de la Unitat de Suport al Vicerectorat de Projecció Territorial i Societat, el guionitzat dels documentals el duen a terme els professors de la Universitat de València Francisco Martínez (Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Informació) i Rafa Roca (Filologia Catalana), i la realització és escomesa pel Taller d’Audiovisuals de la Universitat (TAU).

Llista d'enllaços: