Logo de la Universitat de València Logo València, Ruta de la Seda Logo del portal

María Gómez, professora d'Història de l'Art de la UV, inaugura l'exposició “Levitat. La Seda i la Dona de tots els Temps”

María Gómez, professora d'Història de l'Art de la UV, inaugura l'exposició “Levitat. La Seda i la Dona de tots els Temps”

La professora d'Història de l'Art i artista María Gómez inaugura a l'Hotel Les Arenes una exposició dedicada a la reflexió entorn de la seda i la dona el proper 8 de juliol a les 20.30 h. Es tracta d'una sèrie d'escultures en guix endurit i tallat, realitzades sense motlles ni models, d'entre 70 i 90 cm d'altura. Aquesta exposició pretén iniciar un acte cultural-artístic amb la finalitat de potenciar iniciatives de “creació artística” en relació amb la Ruta de la Seda. Tal com expressa l'artista: és la "punta de llança" que seguirà, des d'aquest camí, cap a altres llocs d'expositius.

29 de de juny de 2016

Aquesta exposició, des del paradigma de sentir-se en femení plural, relata, en paraules d'Ana Mafé, l'esdevenir de la dona a través d'un paral·lelisme generat pel binomi dona-calma: la crisàlida, el seu embolcall i el procés d'obtenció del teixit més fi i sublim conegut com a seda. El guix posa veu a les escultures convertint cadascuna d'elles en un ésser íntim i social. Amb el seu embolcall i el seu procés de creixement. De tal forma que el seu port reflecteix aquest precís instant en el qual es troba. Seda i dona es fonen en una poètica on totes podem veure'ns reflectides. En una o en diverses escultures alhora. Sentir-se bella i serena és un procés intern, en el qual tirem d'un fil interior que ens porta a la completa aquesta de reconèixer-nos perfectes davant els nostres propis ulls. Sense adorns, en essència. Oferint llum i transparències, levitat i intensitat, autenticitat i harmonia. Sense conformar-nos amb el que veiem a simple vista, hem d'observar a aquestes dones en guix i seda fins a ser capaces de redescobrir la seua essència. “Totes som una sota el mateix Sol, totes compartim la necessitat imperiosa de trobar-nos, afirmar-nos i teixir el nostre propi jo”. Si pot ser, conclou Mafé, en seda, per favor.

María Gómez Rodrigo és llicenciada en Belles Arts a la Universitat Politècnica de València en 1990 i doctora en Belles Arts per la Universitat de València i actualment treballa com a professora titular del Departament  d'Història de l'Art de la Universitat de València. Entre els seus treballs de recerca, restauració i conservació de patrimoni històric-artístic destaquem la troballa en 1991 en la Catedral Metropolitana de València, d'un important nombre de pintures greument cremades des de 1936 i que constaven com desaparegudes. Igualment, al seu càrrec consta la recerca i recuperació d'importants pintures cremades de pintors del gòtic, renaixement i barroc valencià, així com del segle XIX, publicat en el llibre "Les pintures cremades de la Catedral de València", Conselleria de Cultura, 2000.

 

 

Gómez també s'ha ocupat de l'estudi i adreça de la restauració de les dotze taules pintades per Yáñez i Llanos de l'Almedina, de l'Altar Major de la Catedral de València, al Centre Tècnic de Conservació de la Comunitat Valenciana, el resultat de la qual va ser publicat en el llibre "Restauració de les portes del retaule Major de la Catedral de València", en 1998. En aquests anys, s'encarrega de l'adreça tècnica i restauració de les dotze gergues atribuïdes a Paolo de Sant Leocadio de la Catedral de València que representen els Misteris de la Verge i la vida de Sant Martín Bisbe, per encàrrec de la Conselleria de Cultura Educació i Ciència i l'Excm. Cabildo de la Catedral Metropolitana de València, i la recuperació i identificació de la pintura mural al fresc greument cremada des de 1936, atribuïdes a José Vergara, en la cúpula del Camarín del Crist de Santa María del Mar del Grau de València, en 1996, a través de conveni amb la Diputació de València. Eixe mateix any és nomenada per l'Excm. Cabildo de la Catedral Metropolitana de València Tècnic en Conservació i Restauració del Patrimoni Moble de la Catedral de València.

En els últims anys ha despuntat amb força el seu treball creatiu, que ha deixat mostres importants tant en pintura com en escultura. El gènere del “retrat” ha estat present sempre en el seu treball, però el més destacat és la seua pintura expressionista, especialment l'estudi de l'ésser humà “psique”, com a component fonamental d'anàlisi i reflexió.

La seua tècnica destaca per la qualitat que mostra com a dibuixant, doncs el seu domini del dibuix/anatomia proporciona als seus personatges l'evocació rotunda qualsevol emoció. De la mateixa manera, és especialista en pintura mural d'arquitectura fingida (artificis), realitzada en altars d'esglésies de la Comunitat Valenciana i fora d'ella. Recentment, la seua obra mural ha estat realitzada per a una important església de Filipines. Aquests treballs li van permetre aprofundir en la tècnica de la Anamorfosis o estudis de geometria projectiva que van ser publicats en: ANAMORFOSIS. L'angle màgic; la primera publicació sobre aquest tema, en la qual va investigar i es va realitzar amb les tècniques del Renaixement.

En les seues últimes produccions ha fet un pas del plànol bidimensional a la forma tridimensional, a l'espai que és conquistat per les seves escultures humanes, en les quals l'expressió de les formes anatòmiques modelades no només emergeixen dels dits de l'artista amb força sinó que evoquen un interès per la psique humana, per les seues preocupacions, pel ser i l'esdevenir. En aquest cas el protagonisme recau en les dones que, embolicades en la seda de la crisàlida, renaixen com a noves criatures nues. El fil de la seda és el fil conductor de la narrativa artística de María Gómez, una reflexió sobre la dona i la seua relació amb el vestit de la seda, però també una mirada al jo íntim que se submergeix per a renàixer.

 

ALGUNES EXPOSICIONS DE MARÍA GÓMEZ

-EXPOSICIÓ DE PINTURES: “APOLOGIA”. Matisse. València. 13-11-2002

-EXPOSICIÓ DE PINTURES I DIBUIXOS: “ULLS DE FERRO”. Març-abril, 2006, Jardí Botànic de València. Universitat de València

-PINTURA PAVIMENTAL ANAMORFICA: DÓNA -2007. Grans dimensions 8-3-2007, València.

-PINTURA ANAMORFICA: “ANAMORSISMO” en la galeria Siranga Contemporània, València. 8-11-2007.

-PINTURES MURALS D'ARQUITECTURA FINGIDA-ARTIFICIS Altar Major Església La Miraculosa, València, 2007. 85 metres quadrats. 2007

- PINTURES MURALS D'ARQUITECTURA FINGIDA-ARTIFICIS Sant Vicent de la Roqueta, València, 2011. 20 metres quadrats, 2009

-EXPOSICIÓ PINTURES: “ESGUARDS”. Castillo d'Alaquàs, Sala Vilarragut. València, 2008

-EXPOSICIÓ” REBILCAZ”: PINTURA-ESCULTURES. Seu del Govern d'Aragó, Teruel. 2-3-2012, Ajuntament de Terol, Govern d'Aragó, Diputació i Fundació Amants.

-MOSTRA INTERNACIONAL, MUVIM. “UNIVERS POLIÈDRIC: Dons/mirades/propostes”, 8-3-2013. MARÍA GÓMEZ: “SOM VOSALTRES”

-EXPOSICIÓ PINTURA/ESCULTURA: “VOSALTRES”. Ateneu Mercantil de Saragossa. Setembre, 2014

-EXPOSICIÓ :“SENTIMENTS”: CASTELL DE XÀTIVA, Juliol-Agost, 2014. Escultura i pintura en el recorregut del castell (zones exterior i interior) Catàleg: NITS Al CASTELL XVII Festival Internacional, Julio, 2014. Web: www.xativa.es

-EXPOSICIÓ PINTURA/ESCULTURA EN EL MUSEU DE BELLES ARTS DE CASTELLÓ. Col·lectiva: “SÍRIA VIU” 31 d'Octubre de 2015 . MARÍA GÓMEZ.: Pintura mural i escultura. Títol: “ERCASAM”.

-EXPOSICIÓ DE PINTURES. COL·LECTIVA ASSOCIACIÓ: CULTURARTE Castillo d'Alaquàs 30 octubre-28 novembre. Catàleg web. 19102015culturarte-en-alacuàs.pdf

- PINTURA MURAL PER A ALTAR REALITZADA SOBRE LLENÇ (3x4 metres). DESTINACIÓ: CANONESSES REGULAR OF THE Lateran of St. Augustine. Monastery of St. Christopher Lapacan Sud 6333. Bona vista, Bool, PHILIPPINES. 2016.

 

Web: www.maria.gomez.es

Etiquetes